سازمان ملل و دولت بورکینافاسو:‌ کودک‌سربازان عامل کشتار اخیرند

کشور فقیر بورکینافاسو در غرب آفریقا از سال ۲۰۱۸ صحنه افزایش ناگهانی حملات علیه سربازان و غیرنظامیان بوده‌ است

در بورکینافاسو بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر آواره شده‌اند- OLYMPIA DE MAISMONT / AFP

سازمان ملل متحد و دولت بورکینافاسو اعلام کرده‌اند که کشتار بیش از ۱۳۰ نفر در شمال‌شرق این کشور را عمدتا کودکان ۱۲ تا ۱۴ ساله انجام داده‌اند.

در شامگاه ۱۴ خرداد، مهاجمان مسلح با حمله به روستای سولهان مردم را به گلوله بستند و خانه‌ها را به آتش کشیدند. این بزرگ‌ترین حمله چند سال اخیر در منطقه شمال‌شرق بورکینافاسو به شمار می‌رود که صحنه تحرکات جهادگران مرتبط با داعش و القاعده است.

سخنگوی دولت بورکینافاسو اعلام کرده است که اکثر مهاجمان کودک بوده‌اند.

یونیسف، صندوق کودکان سازمان ملل متحده، در بیانیه‌ در روز پنجشنبه ۲۵ ژوئن (چهارم تیر) خود، استخدام «کودکان و نوجوانان» در گروه‌های مسلح غیردولتی را محکوم کرد و گفت:‌ «این کار نقض گسترده حقوق بنیادین این افراد است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علی‌رغم مداخله نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد و گروه‌های مسلح بین‌المللی، حملات افراط‌گرایان اسلامی در شرق منطقه ساحل آفریقا از جمله مالی و نیجر ادامه دارد.

مقام‌های محلی در شمال بورکینافاسو که بخش بزرگی از آن تحت کنترل جهادگرایان است، گفته‌اند که گروه‌های اسلام‌گرا در سال گذشته هم از کودک‌سربازان استفاده کرده‌ بودند اما حمله اخیر عمده‌ترین موردی بوده است که تاکنون کودکان انجام داده‌اند.

از سال ۲۰۱۸، کشور فقیر بورکینافاسو در غرب آفریقا صحنه افزایش ناگهانی حملات علیه سربازان و غیرنظامیان بوده‌ است. به گفته یونیسف، صدها نفر کشته و بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر آواره شده‌ و در اردوگاه‌های موقت در سراسر شمال، شرق و مناطق مرکزی کشور اسکان یافته‌اند. بیش از دو هزار و ۲۰۰ مدرسه هم بسته شده است و دست‌کم ۳۰۰ هزار کودک از تحصیل بازمانده‌اند.