وزیر دفاع افغانستان: نگران نباشید به هر قیمت از افغانستان دفاع می‌کنیم

روند مسلح‌ کردن مردم برای مقابله با طالبان در سراسر افغانستان آغاز شده است

ژنرال بسم‌الله محمدی، که رئیس‌جمهور افغانستان به‌ تازگی او را عنوان سرپرست وزارت دفاع این کشور معرفی کرده است - THIERRY CHARLIER / AFP

این روزها وضعیت امنیتی افغانستان خوب نیست و در شرایط جنگی بدی به سر می‌برد. با آغاز خروج نظامیان خارجی به ویژه آمریکایی‌ها از این کشور، طالبان جنگ را در تمام افغانستان شدت داده و توانسته‌اند چند روستا را هم تصرف کنند. این وضعیت جنگی و پیشروی طالبان، مردم افغانستان را به شدت نگران کرده است و می‌ترسند که طالبان بار دیگر به قدرت برسند و مانند گذشته هرچه دلشان خواست انجام بدهند.

ژنرال بسم‌الله محمدی که رئیس‌جمهور افغانستان به‌ تازگی او را عنوان سرپرست وزارت دفاع این کشور معرفی کرده است، می‌گوید که آماده است تا به هر قیمت از افغانستان دفاع کند. آقای محمدی از مردم افغانستان خواسته که نگران آمدن طالبان نباشند و به آنان چنین اطمینان داده است: «نگران نباشید! ما زنده‌ایم و به هر قیمت ممکن از افغانستان دفاع می‌کنیم.»

بسم‌الله محمدی که رژیم گذشته طالبان را نامشروع نامیده و تلاش‌های آنان برای ایجاد دوباره آن نظام (امارت اسلامی) را غیرممکن خوانده است، تاکید می‌کند: «به طالبان اجازه نخواهیم داد به اهداف شومشان برسند و دوباره رژیم نامشروعشان را به هموطنان ما تحمیل کنند. طالبان از راه خشونت، جنگ و خونریزی به اهداف شوم خود نمی‌رسند و این آرزو را به گور خواهند برد.»

پس از ایجاد امارت اسلامی، طالبان جنگ را از سمت غرب افغانستان آغاز کرد و کوشید شمال این کشور را نیز بدون جنگ تصرف کند که با مقاومت‌های شدید مردم مواجه شد. این گروه پس از گذشت ۲۰ سال از شکستش و با آغاز روند خروج نظامیان خارجی، بار دیگر جنگ را از شمال افغانستان شروع کرده و تاکنون حدود بیش از ۵۰ روستا را نیز به تصرف درآورده است و این پیروزی‌ها بدون وقفه ادامه دارد. وضعیت جنگی و پیشروی طالبان دولت افغانستان و به ویژه مردم شمال را نگران کرده است. این نگرانی‌ها باعث شده است شماری از فرماندهان پیشین جهادی و نمایندگان استان‌های شمالی در مجلس افغانستان، به مسلح کردن مردم روی آورند و در برابر طالبان ایستادگی کنند. اکنون روند توزیع سلاح در شمال افغانستان به شدت جریان دارد و حتی حکومت افغانستان نیز از آن حمایت کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

‌ژنرال بسم‌الله محمدی یک روز پس از معرفی به عنوان سرپرست وزارت دفاع، از مردم افغانستان خواست در هر جغرافیا و محلی که هستند در کنار نیروهای دفاعی و امنیتی افغان قرار بگیرند. او گفت: «ما آماده‌ایم تمام تسهیلات و امکانات را در اختیارشان قرار دهیم.»

پس از گفته‌های این مقام ارشد نظامی افغان، مردم دست به اسلحه بردند و جنگ در برابر طالبان را آغاز کردند. در حال حاضر مردم شمال افغانستان به رهبری فرماندهان جهادی و وکلای مجلس افغانستان در استان‌های بلخ، بادغیس، فاریاب، کندز، کاپیسا، پروان، بغلان و شماری دیگر از استان‌ها، در حال مسلح شدن‌اند. آنان تاکید دارند که طالبان نباید حتی خواب دوباره برپا کردن امارت اسلامی را ببیند و به هرقیمت ممکن در برابر آنان مبارزه می‌کنند؛ حتی اگر جانشان را از دست بدهند.

گفتنی است که در کنار مردان، شماری از زنان افغان نیز در شمال این کشور مسلح شده و اعلام کرده‌اند که در برابر طالبان ایستادگی می‌کنند و اجازه نمی‌دهند که این گروه بار دیگر افغانستان را به سوی بدبختی سوق دهد.

دولت افغانستان نیز تاکید کرده است که تا ۱۰ روز دیگر شماری از روستا‌هایی را که در دست طالبان است دوباره تصرف می‌کند و دیگر اجازه نمی‌دهد هیچ روستای سقوط کند.

وحید عمر، مشاور ارشد رئیس‌جمهور افغانستان در امور روابط عامه و استراتژیک این کشور، طالبان را گروهی ویرانگر و قاتل خوانده و گفته است: «طالب کیست؟ آن‌ها هیچ پیامی ندارند که به مردم برسانند جز کشتن ملا، معلم، شاگرد، خبرنگار و ویران کردن پل‌ها و گذرگاه‌ها و تاسیسات عام‌المنفعه. این گروه بدانند که شکست می‌خورند و مردم به آن‌ها اجازه این کار را نخواهند داد.»

در همین حال با شدت گرفتن جنگ میان نیروهای امنیتی و دفاعی افغان و سقوط شماری از روستاها به دست طالبان و در کنار آن آمادگی مسلحانه مردم در برابر این گروه، محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان، روز دوشنبه ۳۰ خرداد، شماری از رهبران جهادی و چهر‌ه‌های سیاسی تاثیرگذار افغان را به کاخ ریاست‌جمهوری این کشور دعوت کرد و از آنان خواست تا از نظام موجود دفاع کنند و در کنار نیروهای امنیتی و دفاعی افغان بایستند.