ابراز نگرانی ایرلند از توقف مذاکرات صلح افغانستان و ادامه خشونت طالبان

سایمون کاونی بر نیاز به رسیدگی به بحران رو به وخامت انسانی در افغانستان تاکید کرد

«آتش‌بس و مشارکت جدی در مذاکرات صلح تنها راه پایان دادن به چرخه خشونت است» - WAKIL KOHSAR / AFP

روز سه‌شنبه، وزیر خارجه ایرلند در جلسه سه‌ماهه شورای امنیت سازمان ملل درباره افغانستان سخنرانی کرد.

محور این جلسه، وضعیت افغانستان و تاثیر آن بر صلح و امنیت بین‌المللی بود که در پی انتشار آخرین گزارش سه‌ماه دبیرکل سازمان ملل برگزار می‌شد.

سایمون کاونی، وزیر خارجه ایرلند، در این جلسه مجازی از پیشرفت نکردن فرایند صلح افغانستان ابراز نگرانی کرد. او گفت: «مردم افغانستان بارها خواست جدی خود برای صلح را اعلام کرده‌اند. آن‌هایی که در این خشونت‌ها درگیرند -از جمله طالبان- باید به این خواسته احترام بگذارند. آتش‌بس و مشارکت جدی در مذاکرات صلح تنها راه پایان دادن به چرخه خشونت است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او تاکید کرد که کاهش تحریم‌ها و محدودیت‌های موجود را تنها زمانی می‌توان در نظر گرفت که بنا بر قطعنامه ۲۵۱۳ شورای امنیت، در زمینه کاهش خشونت‌ها و پیشبرد مذاکرات صلح پیشرفتی به دست آمده باشد.

آقای کاونی گفت که همه افغان‌ها به‌خصوص زنان باید در مذاکرات صلح، محافظت از حقوق بشر و آزادی‌های بنیادی حضوری معنادار داشته باشند.

او افزود: «فرایند صلح در ذات خود باید از حقوق زنان هم حمایت کند. جامعه بین‌الملل نمی‌تواند حامی پسرفت حقوق بیش از نیمی از جمعیت افغانستان باشد. حقوق زنان نمی‌تواند بهای صلح باشد.»

وزیر خارجه ایرلند  بر نیاز به رسیدگی به بحران رو به وخامت انسانی در افغانستان هم تاکید کرد و از طالبان خواست به مذاکرات دوحه بازگردند.