اصول‌گرایان، پیروز انتخابات شورای شهر تهران

آرای باطله در انتخابات شورای شهر تهران، جایگاه دوم را کسب کرد

انتخابات شوراهای شهر و روستا در سراسر ایران، روز ۲۸ خردادماه، هم‌زمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد- تصویر از مرضیه سلیمانی/ خبرگزاری ایرنا

با پایان شمارش آرای انتخابات ششمین دوره شورای شهر تهران و اعلام نتایج نهایی این انتخابات، نامزدهای فهرست مورد حمایت اصول‌گرایان به‌عنوان پیروز این انتخابات معرفی شدند.

انتخابات شوراهای شهر و روستا در سراسر ایران، روز ۲۸ خردادماه، هم‌زمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد.

عیسی فرهادی، فرماندار تهران، دوشنبه شب، ۳۱ خردادماه، با اعلام پایان شمارش آرای انتخابات شورای شهر تهران و تجمیع آرای شعبه‌های مختلف، تعداد آرای ماخوذه در این انتخابات را یک‌میلیون و ۵۶۵ هزار و ۳۷۰ رای عنوان کرد. به گفته او، از این تعداد، یک میلیون و ۱۵۱ هزارو ۴۵۰ رای صحیح بوده است، یعنی ۴۱۳هزار و ۹۲۰ رای انداخته‌شده به صندوق در این انتخابات، جزو آرای باطله محسوب شده‌اند.

شورای شهر تهران ۲۱ عضو اصلی و ۱۱ عضو علی‌البدل دارد. 

براساس نتایج اعلام‌شده، اعضای اصلی منتخب ششمین دوره شورای شهر تهران، دقیقا معادل است با فهرست ۲۱ نفره مورد حمایت اصولگرایان که پیش از انتخابات به‌عنوان فهرست «شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی» منتشر شده بود. ابراهیم رئیسی که در آن زمان رئیس قوه قضائیه و نامزد انتخابات ریاست جمهوری بود، و همچنین محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، از این فهرست حمایت کرده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مهدی چمران، که به‌عنوان نفر اول فهرست اصولگرایان معرفی شده بود، با کسب ۴۷۶هزار و ۲۸۲ رای، نفر اول انتخابات شورای شهر تهران شد و احتمال آن داده می‌شود که به ریاست شورای شهر نیز انتخاب شود.   

نفر دوم در این انتخابات پرویز سروری، نفر دوم فهرست اصولگرایان بود که با کسب ۳۶۲هزار و ۹۲۰ رای، یعنی بیش از یک‌صد هزار رای کمتر از نفر اول، در این جایگاه قرار گرفته است و تعداد آرای او، ۵۱هزار رای کمتر از آرای باطله در این انتخابات بوده است. به این ترتیب، می‌توان گفت آرای باطله در انتخابات شورای شهر تهران، جایگاه دوم را کسب کرده است.

در انتخابات سال ۱۴۰۰ هم‌زمان با فراخوان‌های گسترده تحریم انتخابات و میزان مشارکت بسیار پایین رای‌دهندگان، تعداد بالای آرای باطله نیز که نشانه دیگری از بی‌میلی رای‌دهندگان به شرکت در انتخابات بود، خبرساز شد. در انتخابات ریاست جمهوری نیز تعداد آرای باطله در سراسر ایران، پس از آرای ابراهیم رئیسی، در جایگاه دوم قرار گرفت. بنابر گزارش‌ها، در انتخابات شوراها، در بعضی شهرها، ازجمله همدان، اراک و کرج، تعداد آرای باطله رتبه اول را کسب کرده است.

براساس نتایج اعلام شده، نرجس سلیمانی، دختر قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس، که او هم در فهرست مورد حمایت اصول‌گرایان قرار داشت، به‌عنوان سومین نفر از راهیاقتگان به شورای شهر تهران اعلام شده است. پیش از این، نامزدی نرجس سلیمانی در انتخابات شورای شهر تهران، با مخالفت و انتقاد تعدادی از اعضای خانواده‌اش روبه‌رو شده بود.