بازارهای نفت جهان در انتظار نتیجه مذاکرات برجام

در صورت لغو تحریم آمریکا، نفت ایران چه زمانی وارد بازارهای جهانی خواهد شد؟

ایران از اعضای کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) است - JAKUB SUKUP / AFP

شبکه خبری بلومبرگ روز دوشنبه گزارش داد که بازارهای نفتی جهان، مذاکرات میان ایران و قدرت‌های جهانی در باره احیای برجام را که در وین در جریان است، به‌دقت زیر نظر دارند.

بنا بر این گزارش، حساسیت موضوع از این جهت است که سوداگران نفت در جست‌وجوی نشانه‌هایی هستند که بدانند ایران به عنوان عضو اوپک، با لغو تحریم‌ها قادر به ازسرگیری صدور نفت خود خواهد بود، و واشنگتن در چه فاصله زمانی به ایران اجازه خواهد داد تولید نفت خود را افزایش دهد.

به نوشته بلومبرگ، این حساسیت با اظهارات نسبتا خوشبینانه مسئولان جمهوری اسلامی ایران در باره نتیجه احتمالی مذاکرات وین، بیشتر شده است.

عباس عراقچی، رئیس هیئت مذاکره کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در وین، روز دوشنبه گفت، «همه موضوعات قابل حل شدن هستند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، نیز روز دوشنبه گفت: «آن‌چه در وین درحال روی دادن است، به هیچ بن‌بستی نرسیده و هیچ چیز غیرممکنی هم وجود ندارد.» 

بهای نفت خام برنت روز دوشنبه در بازار لندن یک درصد افزایش یافت و به بشکه‌ای ۷۳.۴۳ دلار رسید. از آغاز سال جاری میلادی، بهای نفت خام برنت ۴۲ درصد بالا رفته است. به گفته بلومبرگ، با توجه به کندی مذاکرات وین، سوداگران نفت تخمین‌های قبلی خود را درباره بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی تعدیل کرده‌اند.