عراقچی: همه موضوعات قابل حل است

مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران می‌گوید برای توافق ضرب‌الاجل وجود ندارد

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در وین در گفت‌و‌گو با صدا و سیما اعلام کرد که ایران به دنبال یک «توافقنامه خوب» است.

عراقچی گفت که «همه موضوعات قابل حل شدن هستند.» او همچنین گفت که «تعداد دورهای مذاکرات را نمی‌شماریم، بلکه منافع خود را می‌شماریم.»

ایران و کشورهای باقی‌مانده در برجام و آمریکا پس از روی کار آمدن دولت جو بایدن تا کنون شش دور مذاکره در وین را با هدف احیای برجام برگزار کرده‌اند.

هدف ایران از این مذاکرات لغو تحریم‌ها اعلام شده و آمریکا و اروپا نیز تاکید دارند که تهران باید به تعهدات خود در برجام بازگردد.

باوجود آنکه دو طرف با امیدواری نسبت به پیشرفت مذاکرات سخن می‌گفتند، در فاصله چهار روز مانده تا انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، هنوز توافقی به دست نیامده است.

عراقچی در پاسخ به پرسش صدا و سیما درباره چشم‌انداز گفت‌و‌گو‌ها و رفع موانع گفت: «درباره موضوعات باقیمانده مشغول مذاکره هستیم و توافق خوب زمانی به دست می‌آید که همه نگرانی‌های مهم ما رفع شوند و اهداف کلیدی به دست آیند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عراقچی گفت: «بدون تحقق این موارد هیچ توافقی نخواهیم کرد.»

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی بارها تاکید کرده هدف مذاکره‌کنندگان باید لغو همه تحریم‌ها باشد. او همچنین خواستار تضمین گرفتن از آمریکا شده که بار دیگر پس از توافق از آن خارج نمی‌شود و تحریم‌ها را برقرار نمی‌کند. خواسته‌ای که به نظر می‌رسد تنها از طریق تصویب توافق هسته‌ای در کنگره آمریکا میسر باشد که همین حالا نیز سناتورهای جمهوریخواه آن مخالف احیای برجام هستند.

همچنین لغو بخشی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران که با موضوعات نقض حقوق بشر و حمایت از تروریسم در ارتباط است، به سادگی و در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست.

از سوی دیگر ایران خواستار رفع توقیف اموال بلوکه شده خود است. برخی از گزارش‌ها حجم این دارایی‌ها را حدود ۱۰۰ میلیارد دلار برآورد می‌کنند. پیش از این گزارش‌هایی در خصوص آزادی بخشی کوچکی از اموال بلوکه شده در مقابل بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ای منتشر شده بود، اما گفته شد که مقامات جمهوری اسلامی این پیشنهاد را نپذیرفته‌اند.

عراقچی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: «تا جایی که لازم باشد به مذاکره ادامه می‌دهیم و هیچ ضرب‌الاجلی برای خودمان تعیین نکرده‌ایم.»

انتخابات ریاست‌جمهوری ایران جمعه این هفته برگزار می‌شود و برخی ناظران بر این باور بودند که تهران قصد دارد تا پیش از تغییر دولت به توافق برسد.

به گفته عراقچی موضوعات فنی حل نشده زیادی باقی‌مانده و در صورت اینکه طرفین برای تصمیم‌گیری‌های سخت آماده باشند، این موضوعات قابل حل است.

معاون وزیر امور خارجه گفت که ایران تا این لحظه تصمیمات دشوار خود را اتخاذ کرده است و حالا نوبت طرف مقابل است.

این در حالی است که آمریکا، اروپا و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ابراز نگرانی نسبت به پرسش‌های باقی‌مانده درباره منشاء اورانیوم کشف شده در سایت‌های اعلام نشده ایران، از تهران خواسته‌اند همکاری بیشتری در این زمینه انجام دهد. از سوی دیگر سطح غنی‌سازی اورانیوم و ذخایر اورانیوم غنی‌شده در ایران نیز از دیگر موارد مورد نگرانی غرب به‌شمار می‌رود.

توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حفظ نظارت‌ها که برای یک ماه تمدید شده، به زودی به پایان می‌رسد و در صورتی که مذاکرات برای احیای برجام به نتیجه نرسیده باشد، سرنوشت توافق با آژانس نیز در خطر خواهد بود.

عراقچی در پاسخ به پرسشی در مورد تمدید نشدن توافق با آژانس گفت: «هیچ کس نمی‌خواهد به این مرحله برسد. ما هنوز وقت داریم. بیایید از الان قضاوت نکنیم و منتظر بمانیم و ببینیم اوضاع در روزهای آینده چگونه شکل می‌گیرد.»