جوکوویچ برای دومین بار قهرمان مسابقات تنیس رولان گاروس شد

این نوزدهمین قهرمانی برای جوکوویچ در مسابقات گرند اسلم است و او فقط یک قهرمانی تا رسیدن به نادال و فدرر فاصله دارد

جام قهرمانی مسابقات رولان گاروس در دستان جوکوویچ - Anne-Christine POUJOULAT / AFP

رقابت‌های تنیس آزاد فرانسه سال ۲۰۲۱ به پایان رسید و نواک جوکوویچ مرد شماره یک تنیس جهان در یک مسابقه زیبا و تماشایی که ۴ ساعت و ۱۱ دقیقه در پنج ست به طول انجامید موفق شد حریف ۲۲ ساله یونانی خود، استفانوس سیتسیپاس، را از پیش رو بردارد و برای دومین بار در این رقابت‌ها به قهرمانی برسد.

جوکوویچ در سال ۲۰۱۶ نیز موفق به کسب این جام شده بود و این قهرمانی برای او لذت دیگری داشت. او با غلبه بر نادال، پادشاه زمین‌های خاکی، در مسابقه نیمه‌نهایی موفق شد به دیدار پایانی صعود کند و در نهایت به قهرمانی برسد.

این نوزدهمین قهرمانی برای جوکوویچ در مسابقات گرند اسلم است و او فقط یک قهرمانی تا رسیدن به نادال و فدرر فاصله دارد. نادال و فدرر هرکدام موفق به کسب ۲۰ عنوان قهرمانی در مسابقات گرند اسلم شده‌اند و نادال تصمیم داشت تا با قهرمانی در این رقابت‌ها خود را به عنوان برترین تنیسور در طول تاریخ معرفی کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جوکوویچ در دیدار پایانی مقابل سیتسیپاس روز سختی را سپری کرد. این تنیسور جوان موفق شد در دو ست ابتدایی مسابقه بازی خود را به مرد شماره یک جهان دیکته کند و ۷ بر۶ و ۶ بر ۲ پیروز شود. بازی در دو ست ابتدایی به گونه‌ای بود که به نظر می‌رسید قهرمانی از آن سیتسیپاس خواهد شد. اما جوکوویچ رفته رقته به جریان بازی برگشت و با بازگشتی باورنکردنی به مسابقه توجه همگان را به خود جلب کرد.

او مانند بازی با نادال توانست با زدن ضربات عمیق و پرقدرت فورهند حریف را خسته کند. سیتسیپاس که از ضربات بک‌هند تک دست استفاده می‌کرد تحت فشار قرار گرفت و این باعث شد تا خطا‌های زیادی مرتکب شود. خستگی بیش از اندازه و آسیب‌دیدگی از اواخر ست چهارم مسابقه، کار را برای این تنیسور جوان سخت کرد.

جوکو موفق شد ست‌های سوم و چهارم را به راحتی با نتایج ۶ بر ۳ و ۶ بر ۲ پیروز شود و بازی به ست نهایی کشیده شد. تماشاگران که از حذف نادال در مسابقه نیمه‌نهایی مقابل جوکو ناراحت بودند با تشویق‌های خود خواهان پیروزی سیتسیپاس بودند. اما برای این تنیسور یونانی کافی نبود. سیتسیپاس ست پنجم را خوب آغاز کرد و در همان ابتدای ست نشان داد که هنوز از قهرمانی ناامید نشده است اما جوکو در این ست نشان داد که بی‌دلیل نیست که او مدت‌ها مرد شماره یک جهان باقی مانده است و گویی که او بازی در این رقابت را تازه شروع کرده و نشان داد که از آمادگی بدنی بالایی برخوردار است. جوکو در این ست نیز موفق شد ۶ بر ۴ به برتری برسد و جام قهرمانی را کسب کند.

در قسمت اهدا جوایز بازیکنان بزرگی مانند جیم کوریر و بیون بورگ از اسطوره‌های پیشین دنیای تنیس حضور داشتند. جوکوویچ پس از این قهرمانی گفت: «رقابت برای کسب چنین جامی آن هم در این استادیوم مانند یک رویا است. برای قهرمانی در یک گرند اسلم باید با تمام توان بجنگید و انگیزه بالایی داشته باشید. این یک کار تیمی بود و رسیدن به این قهرمانی بدون همراهی همسرم، مربیان و اعضای تیم ممکن نبود. این یک کار تیمی بود و من از آن‌ها متشکرم. بسیار هیجان‌زده هستم و به کسب این جام افتخار می‌کنم. این برایم بسیار الهام‌بخش است که می‌توانم بخشی از تاریخ ورزشی باشم و به آن عشق می‌ورزم.»

منصور بهرامی، تنیسور مشهور ایرانی، نیز با انتشار عکسی از خودش به همراه جوکوویچ در صفحه اینستاگرام، این قهرمانی را به او تبریک گفت و چنین نوشت: «قهرمان و یک جنتلمن، تبریک فراوان دوست من.»

جوکوویچ با این قهرمانی درمسابقات رولان گاروس به تنها تنیسوری تبدیل شد که از سال ۱۹۶۸ به این طرف توانسته در هر چهار گرند اسلم دست‌کم دو بار به قهرمانی برسد.

بیشتر از تنيس