پیشروی طالبان در سه شهرستان دیگر افغانستان

گروه طالبان در ۲۴ ساعت گذشته در ولایت‌های سرپل، قندوز و غزنی پیشروی داشته است

نیروهای امنیتی افغان در نبود حمایت هوایی آمریکا به جنگ طالبان رفته‌اند -NOORULLAH SHIRZADA / AFP

مقام‌های محلی در استان‌های شمالی سرپل و قندوز و جنوبی غزنی تایید کرده‌اند که گروه طالبان توانسته است در سه شهرستان این ولایت‌ها پیشروی کند.

براساس این خبر طالبان توانسته است شهرستان صیاد در سرپل، خان‌آباد در قندوز و بخشی از اندر در غزنی را در کنترل خود در آورد.

محمد یوسف ایوبی، رئيس شورای ولایتی قندوز، می‌گوید بازار شهرستان خان‌آباد دوشنبه (۱۴ ژوئن) به دست طالبان افتاد و نیروهای امنیتی در حال عقب‌نشینی به حاشیه شهرستان هستند. او می‌گوید از تلفات ناشی از درگیری مسلحانه بین دو طرف جزئیاتی منتشر نشده است.

در ولایت شمالی سرپل نیز اسدالله خرم، عضو شورای ولایتی، می‌گوید که مرکز شهرستان صیاد به دست طالبان افتاده و تلفات سنگین بوده است.

از سوی دیگر، عارف رحمانی،‌ نماینده غزنی در مجلس می‌گوید که طالبان توانسته است یک پایگاه ارتش در شهرستان اندر را تصرف کند و مقدار زیادی سلاح و مهمات را نیز تصاحب کرده است. او هشدار می‌دهد که اکنون خطر سقوط ولایت‌های غزنی و میدان‌ وردک و رسیدن طالبان تا دروازه کابل وجود دارد.

آقای رحمانی در رشته توییتی می‌نویسد: «حالا که طالبان توپ‌های دی‌سی و هاوان و دهشکه و زیکویک و ده‌ها تانک و موتور نظامی با تجهیزات و امکانات کامل را در اختیار دارد، می‌تواند برای سقوط غزنی و میدان وردک اقدام کند و خود را به دروازه‌های کابل برساند.»

مقام‌های کابل درباره تحولات اخیر واکنش نشان نداده‌اند ‌اما دولت افغانستان برای مقابله با حملات طالبان در نبود نیروهای خارجی طرحی ریخته است که بر مبنای آن کل توجه دولت به حفاظت از شهرستان‌های استراتژیک و مراکز ولایت‌ها معطوف می‌شود.

گروه طالبان به تازگی در رشته حملاتی توانسته‌اند بیش از ۲۰ شهرستان را به تصرف خود در آورند. اما این شورشیان تاکنون نتوانسته‌اند مرکز هیچ ولایتی را تسخیر کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خشونت‌ها بعد از اعلام زمان خروج نیروهای آمریکایی تا ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۱ در این کشور بالا گرفته است. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، دستور داده است که تمام نیروهای آمریکایی و به تبع ناتو تا کمتر از سه ماه دیگر به جنگ ۲۰ ساله خود در افغانستان پایان دهند و این کشور را ترک کنند. روند خروج نیروها بیش از ۵۰ درصد تکمیل شده است.

از سوی دیگر، تلاش‌ها برای رسیدن به توافق سیاسی با طالبان به جایی نرسیده و مذاکرات صلح قطر به کندی ادامه دارد.

تصرف پی‌درپی شهرستان‌ها توسط جنگجویان طالبان بسیاری را نگران کرده است که پیشروی این شورشیان به سمت مراکز ولایت‌ها ادامه پیدا کند.

 

بیشتر از جهان