ازسرگیری مذاکرات برجام: آلمان خواستار «انعطاف‌پذیری» همه طرف‌ها شد

دور ششم مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا با هدف احیای برجام امروز در پایتخت اتریش آغاز می‌شود

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان- Bernd von Jutrczenka / POOL / AFP

همزمان با آغاز دور جدید مذاکرات وین با هدف احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ قدرت‌های جهانی و ایران، وزیر امور خارجه آلمان خواستار «انعطاف‌پذیری» و «عمل‌گرایی» همه طرف‌های مذاکره شد.

هایکو ماس روز شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفت موفقیت مذاکرات بستگی به انعطاف‌پذیری و عملگرایی طرفین دارد، و تاکید کرد که «بازی کردن با وقت، به نفع هیچ کس نیست.»

دور ششم مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا با هدف احیای برجام، امروز در حالی در پایتخت اتریش آغاز می‌شود که هفته گذشته و در پایان دور پنجم، طرف‌های مختلف از پیشرفت در آن خبر دادند.

مقام‌های مذاکره‌کننده، از جمله ایران، از آغاز نگارش متن توافق در چند هفته گذشته خبر داده بودند که در مراحل نهایی قرار دارد و به همین دلیل، هیئت‌ها باید برای مشاوره به پایتخت‌های خود بازگردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این دور از مذاکرات نیز مانند گذشته، با میانجیگیری اتحادیه اروپا و حضور سایر اعضای باقی مانده برجام (بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه، و چین) در چارچوب کمیسیون مشترک انجام خواهد شد. 

انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ریاست نشست کمیسیون مشترک برجام را بر عهده دارد. 

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، سرپرست هیئت مذاکره کننده آمریکایی است، و عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران، نیز سرپرستی هیئت ایرانی را بر عهده دارد.

نحوه بازگشت واشنگتن به برجام و لغو تحریم‌های مرتبط علیه ایران از یک سو، و نیز چگونگی بازگشت ایران به پیروی کامل از تعهدات خود، موضوع اصلی مذاکراتی است که برای حل آن، سه کارگروه ویژه تشکیل شده است.