بیم و امیدها برای رسیدن به توافق در دور بعدی مذاکرات وین

عباس عراقچی می‌گوید دیگر اعضای برجام و آمریکا باید تصمیم‌های سخت خود را بگیرند و خودشان را با مواضع جمهوری اسلامی منطبق کنند

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران و رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایرانی در وین، گفت که دور بعدی مذاکرات وین، «می‌تواند» دور پایانی باشد، اما «اعضای برجام و آمریکایی‌ها باید تصمیمات سخت خودشان را بگیرند». این درحالی است که پیش از او، انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که ریاست نشست‌های کمیسیون مشترک برجام را برعهده دارد، گفته بود اطمینان دارد در دور بعدی مذاکرات، توافق حاصل خواهد شد.

بیش از دو ماه است که مذاکرات برای احیای برجام و بازگشت ایران و ایالات متحده آمریکا به توافق هسته ای سال ۲۰۱۵، در قالب نشست‌های کمیسیون مشترک برجام، با حضور هیئت‌هایی از ایران، بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین، در شهر وین، پایتخت اتریش، در چندین دور برگزار شده است. هیئت نمایندگی آمریکا به ریاست رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز هم‌زمان در وین حاضر بوده و به‌طور غیرمستقیم در مذاکرات شرکت داشته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پس از پایان پنجمین دور گفت‌وگوهای وین در روز چهارشنبه، ۱۲ خردادماه، انریکه مورا، نماینده ارشد اتحادیه اروپا در مذاکرات، به خبرنگاران گفت: «اطمینان دارم دور بعدی مذاکرات، مرحله‌ای خواهد بود که در نهایت به توافق خواهیم رسید.»

به گزارش خبرگزاری ایرنا، عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد ایران، نیز بامداد پنجشنبه گفت: «بعد از تقریبا ۱۰ روز فشرده کاری به نقطه‌ای رسیدیم که همه هیأت‌ها احساس کردند یک بار دیگر باید به مشورت‌های بیشتر در پایتخت‌هایشان بپردازند.»

معاون سیاسی وزیر خارجه ایران با اشاره به امیدهای پیشین برای پایان مذاکرات در دور پنجم، تأکید کرد: «ما هنوز با نقطه‌ای که یک توافق را جمع بندی کنیم، فاصله‌ داریم، البته دور هم نیستیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عراقچی گفت که به‌طور منطقی دور آینده مذاکرات می‌تواند دور پایانی باشد، ولی در «مذاکرات دیپلماتیک هیچ چیزی قابل پیش‌بینی نیست». او افزود: «نه ما، بلکه دیگران و کشورهای دیگر عضو برجام و آمریکایی‌ها باید تصمیم بگیرند و تصمیمات سخت خودشان را باید بگیرند و خودشان را با مواضع جمهوری اسلامی منطبق کنند.» 

مذاکره‌کننده ارشد ایران با اشاره به «پیشرفت‌های خوب» در جزئیات، افزود که «بعضی مسائل کلی هنوز مانده است» و در حقیقت این دور از مذاکرات متوقف نشده، بلکه چند روزی «حالت تنفس» دارد تا به‌ «جمع‌بندی‌های داخلی» بهتری درباره مسائل مورد اختلاف و راه‌حل‌های پیشنهادی بپردازیم. 

از سوی دیگر، دیپلمات‌های سه کشور اروپایی حاضر در برجام، یعنی بریتانیا، فرانسه و آلمان نیز با اشاره به پیشرفت در مذاکرات و آماده شدن بخش‌های مهمی از توافق آینده، اعلام کرده‌اند که برای رسیدن به توافق، «هنوز سخت‌ترین تصمیم‌ها باید گرفته شوند».

کاظم غریب‌آبادی، نماینده دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین نیز روز سه‌شنبه گفته بود که نگارش متن توافق مدتی پیش آغاز شده و مذاکرات اکنون به «مرحله حساس» رسیده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دور بعدی مذاکرات احیای برجام در وین احتمالا از پنجشنبه هفته آینده، بیستم خردادماه (۱۰ژوئن) آغاز خواهد شد.