رئیس کمیسیون اروپا به بوریس جانسون: زمان عمل به وعده فرا رسیده است

کمیسیون اروپا پیش از کنفرانس کورنوال موضع خود را «کاملا روشن» کرد

(از چپ) چارلز میشل، رئیس شورای اروپا، بوریس جانسون، نخست‌وزیری بریتانیا، و اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، در نشست گروه هفت - PETER NICHOLLS /AFP

انتظار می‌رود اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، در پیامی بی‌پرده به بوریس جانسون بگوید زمان آن فرا رسیده که به وعده‌های خود در توافق برگزیت عمل کند.

با توجه به اینکه صبر و تحمل بروکسل پیرامون به اصطلاح «جنگ سوسیس» در ایرلند شمالی لبریز شده است، نخست‌وزیر بریتانیا در جلسه بامداد شنبه با چهار تن از رهبران قدرتمند اتحادیه اروپا در کنفرانس سران جی ۷ رو‌به‌رو خواهد شد.

هفته گذشته به دنبال آنکه دولت جانسون خواهان انعطاف بیشتری از طرف بروکسل شد، مذاکرات بین بریتانیا و اتحادیه اروپا با شکست رو‌به‌رو شد. یک مقام نزدیک به خانم فن در لاین به ایندیپندنت گفت او برای نخست‌وزیر یک پیام ساده دارد: «اکنون زمان آن فرارسیده که بریتانیا به تعهدات خود عمل کند.»

انتظار می‌رود امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، این پیام را با شدت و حدت بیشتری در کنفرانس تکرار کند. او با استفاده از فرصت کنفرانس مطبوعاتی شب گذشته از آغاز مذاکرات، اعلام کرد که هیچ بخشی از پروتکل ایرلند شمالی که آقای جانسون در سال ۲۰۱۹ با آن موافقت کرد، جای بحث و مذاکره مجدد ندارد. 

در حالی که این بحث و جدل‌ها موقعیت نخست‌وزیر را در نخستین میزبانی‌اش برای یک گردهمایی بین‌المللی به خطر انداخته، او به گونه‌ای غیرمعمول از لرد فراست، وزیر مسئول مذاکرات برگزیت، دعوت کرد به جمع روسای جمهور و نخست‌وزیران در «کاربیس بِی» بپیوندد.

دفتر نخست‌وزیری بریتانیا تاکید می‌کند که این کشور همچنان برای یافتن راه‌حل‌هایی «قاطع» برای اختلال‌هایی که (در تردد کالا) میان اراضی اصلی این کشور و ایرلند شمالی ایجاد شده، با اتحادیه اروپا همکاری می‌کند. دولت بریتانیا می‌پذیرد که اتحادیه اروپا از مفاد پروتکل توافق شده با آقای جانسون که در دریای ایرلند یک مرز بازرگانی ایجاد می‌کند، تخطی نکرده است، اما بروکسل را متهم می‌کند که در اعمال موارد آن بیش از حد «وسواس» به خرج می‌دهد.

آقای جانسون دومین روز کنفرانس را با یک ملاقات با مکرون در ساعت ۸ صبح آغاز خواهد کرد. به دنبال آن نخست‌وزیر بریتانیا با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و سپس اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا و شارل میشل، رئیس شورای اروپا دیدار خواهد داشت. احتمالا بخش عمده گفت‌وگوها پیرامون شرایط انتقال مواد غذایی بین بریتانیا و ایرلند شمالی دور خواهد زد.

بریتانیا  تهدید کرده که «دوره انتقالی» را که در جریان آن این کشور ملزم به اعمال مفاد پروتکل نیست، راسا تمدید خواهد کرد تا از توافقی که فروش مواد گوشتی سرد از جمله سوسیس و گوشت چرخکرده به ایرلند شمالی را منع می‌کند، اجتناب کند. ضرب‌العجل این توافق پایان ماه جاری (ژوئیه) است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این تصمیم دولت بریتانیا تخطی از مفاد توافق (برگزیت) است. به همین دلیل ماروش شفکوویچ، معاون کمیسیون اروپا، هیچگونه تردیدی به جای نگذاشته که چنین حرکتی از جانب بریتانیا با شکایت قانونی کمیسیون اروپا روبه‌رو، یا موجب وضع تعرفه یا سهمیه‌بندی بر صادرات بریتانیا خواهد شد.  

اریک مامر، سخنگوی خانم فن در لاین، به ایندیپندنت گفت که کمیسیون اروپا پیش از کنفرانس کورنوال موضع خود را «کاملا روشن» کرد.

او گفت: «ما بسیار منعطف هستیم. ما با اعطای دوره‌های انتقالی و مانند آن نشان داده‌ایم که انعطاف‌پذیریم اما این همچنین به معنای آن است که پروتکل باید اعمال شود. این بی‌تردید چیزی است که او (فن در لاین) به بوریس جانسون خواهد گفت.»

او افزود: «نهایتا بریتانیا قراردادی را امضا کرده که به اجرا گذاشته می‌شود و این قرارداد شامل ترتیباتی از جمله کنترل است. این از هنگامی که توافق به مذاکره گذاشته شد، روشن بود و بنابراین روشن است که ما انتظار داریم بریتانیا به تعهدات خود عمل کند. ما نمی‌توانیم پروتکل را به سادگی دور بیندازیم.»

آقای جانسون روز جمعه  (۱۱ ژوئن) به بی‌بی‌سی گفت که «راه‌های (مختلفی) برای اعمال پروتکل وجود دارد، راه‌هایی برای موثر بودن آنکه ممکن است دشوار باشد.»

او ادعا کرد که ۲۰ درصد همه کنترل‌ها در فضای اتحادیه اروپا، در ایرلند شمالی صورت می‌گیرد که به گفته او سه برابر آن چیزی است که در کانتینرهای غول‌پیکر نقل‌‌و‌انتقالات بین‌المللی در روتردام هلند انجام می‌شود. 

دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا، نیز گفته است که این برعهده بروکسل است که در این باره امتیاز قائل شود. راب در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی آی‌تی‌وی گفت: «اتحادیه اروپا باید این پروتکل را به گونه‌ای عملی کند که هدف (اولیه) آن به نفع همه طرف‌ها باشد: برای جوامع ایرلند شمالی؛ نه‌تنها برای تمامی اتحادیه اروپا بلکه برای اقتصاد کل بریتانیا.» 

سخنگوی رسمی نخست‌وزیر به گزارشگران گفت: «ما در چارچوب پروتکل درصدد دستیابی به پیشنهادهای قاطعی برای حرکت به جلو هستیم. فکر می‌کنم منصفانه است که بگوییم ممکن است (این مساله) مطرح شود اما نخست‌وزیر روز گذشته به روشنی گفت که این (کنفرانس) جایی نیست که او در آن در پی یافتن راه حلی فوری باشد...روشن است که او این نکته را با کسانی که می‌خواهند مطرحش کنند در میان خواهد گذاشت ....یا اینکه خودش راسا آن را مطرح خواهد کرد.»  

نخستین روز کنفرانس شاهد ابراز وحدت میان رهبران اتحادیه اروپا بود. فن در لاین، میشل، مکرون، مرکل و ماریو دراگی نخست‌وزیر ایتالیا، پیش از افتتاح رسمی کنفرانس به منظور گفت‌وگو در مورد مواضع مشترک، گرد هم آمدند.

آقای مکرون با اشتراک گذاشتن تصویر نخستین گردهمایی پیش از آغاز رسمی کفنرانس با کنایه گفت که آن‌‌ها «مثل همیشه همان وحدت، همان اراده عمل و همان اشتیاق» را نشان داده‌اند. 

به دنبال گفت‌وگو پیرامون بهبود شرایط ناشی از کووید‌ـ ۱۹، رهبران حاضر در کنفرانس جمعه‌شب در ضیافت پرشکوهی با حضور ملکه انگلستان در «پروژه بهشت کورنوال» شرکت کردند. 

دوک و دوشس کمبریج نیز برای نخستین‌بار در رویدادهای جی ۷ شرکت کردند. شاهزاده ولز در زمینه نیاز برای پروژه‌های پایدار، رهبران سیاسی و بازرگانی را خطاب قرار داد.

آقای جانسون و همسرش، کِری، به منظور اجتناب از انتشار ویروس کرونا در عوض فشردن دست مهمانان، آرنج‌هایشان را به آن‌ها زدند. 

جیل بایدن در اشاره به محل برگزاری کنفرانس در ساحل کورنوال به شوخی گفت: «حس می‌کنم در یک جشن عروسی هستم.» نخست‌وزیر بریتانیا نیز که به تازگی ازدواج کرده، گفت: «مثل رفتن به محضر عقد و ازدواج است.»

جو بایدن از گزارشگرانی که در محل بودند خواست برای شنا بروند و افزود: «همه وارد آب شوید.»

آقای جانسون روزهای پنجشنبه و جمعه در آب‌های کورنوال شنا کرده بود.

© The Independent