گروه هفت بیانیه‌ای تاریخی در مورد بهداشت جهانی صادر می‌کند

چین، روسیه و تغییرات اقلیمی از دیگر موضوعات مهم نشست روز شنبه گروه هفت هستند

ملکه ۹۵ ساله بریتانیا هنگام عکس گرفتن رهبران گفت: «قرار است چهره‌تان جوری باشد که انگار دارید لذت می‌برید؟» - JACK HILL / POOL / AFP

روز شنبه بخش اصلی نشست سالیانه «گروه هفت» که در کورنوالِ انگلستان برگزار می‌شود آغاز شد. همه‌گیری ویروس کرونا، تغییرات اقلیمی و چالش‌های دو کشور چین و روسیه از موضوعات اصلی نشست امسال هستند که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، برای اولین بار در این سمت در آن شرکت می‌کند.

جلسه امروز به طور رسمی به سه بخش تقسیم شده است: مقاومت اقتصادی، سیاست خارجی و بهداشت.

انتظار می‌رود در پایان روز، رهبران هفت کشور صنعتی جهان بیانیه‌ای درباره وضعیت بهداشت جهانی منتشر کنند و وعده دهند که منابع خود را وقف این کنند که بهای سنگین اقتصادی و انسانی که جهان به‌خاطر کرونا پرداخت کرد دیگر هرگز تکرار نشود.

این بیانیه به نام مکان برگزاری نشست، «بیانیه کاربیس بی» نام خواهد گرفت و به گفته سازمان‌دهندگان قرار است «بیانیه‌ای تاریخی» باشد که «سلسله‌ای از تعهدات مشخص را برای پیشگیری از ویرانی انسانی و اقتصادی که ویروس کرونا به بار آورد اعلام کند.»

دیگر موضوع مهم، پیشنهادی از سوی آقای بایدن برای اعلام حداقل ۱۵ درصد مالیات جهانی بر شرکت‌ها است که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، صحبتش را کرده بود. آقای سالیوان در توییتر نوشت: «آمریکا جهان را گرد می‌آورد تا شرکت‌های بزرگ چندملیتی را وادار کند سهم منصفانه خودشان را پرداخت کنند تا ما بتوانیم بر طبقه متوسط کشورهای خودمان سرمایه‌گذاری کنیم.»

وزریران دارایی کشورهای گروه هفت قبلا از این برنامه اعلام پشتیبانی کرده‌ بودند، اما تصویب این طرح در خود آمریکا احتمالا با مقاومت شدیدی در کنگره این کشور مواجه خواه شد.

در نشست‌های دیپلماتیک این‌چنینی مهم‌ترین صحبت‌ها معمولا نه در جلسات عمومی که در کریدورها و در خفا انجام می‌شود. این بخصوص فرصتی برای بایدن است که مثل خیلی از روسای جمهوری آمریکا (اما بر خلاف باراک اوباما) عقیده خاصی به دیپلماسی شخصی و فرد به فرد دارد. هدف اصلی بایدن احتمالا تلاش برای گرد آوردن این هفت کشور برای مقابله با چین خواهد بود؛ وظیفه‌ای که دشوار است چرا که عروج چین برای تمامی کشورهای لازم موضوعی فوری تلقی نمی‌شود. دعوت از رهبران هند، کره جنوبی، استرالیا و نیوزلند برای حضور در کورنوال نشان از اهمیت دادن به کشورهایی دارد که چین برایشان موضوعی فوری‌تر است.

مطابق رسم معمول، البته این کشور میزبان (امسال، بریتانیا) است که مهمانان را انتخاب می‌کند.

طبق سنت گروه هفت علاوه بر رهبران دولت‌های هفت کشور عضو، دو مقام عالی اتحادیه اروپا نیز در این نشست شرکت دارند: اورسولا فون در لاین و شارل میشل، روسای کمیسیون و شورای این اتحادیه. از میان رهبران کشورهای مهمان، نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، به صورت مجازی در جلسات شرکت می‌کند. آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، هم در این نشست حضور خواهد داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انتظار می‌رود در جلسه مربوط به بهداشت چند سخنران مجازی هم حضور داشته باشند از جمله ملیندا فرنچ گیتس، از روسای بنیاد گیتس و پاتریک والانس، مشاور ارشد علمی دولت بریتانیا.

گروه هفت متشکل از آمریکا، کانادا، ژاپن، فرانسه، آلمان، ایتالیا و بریتانیا است؛ هفت کشور ثروتمند و دموکرات. نزدیک به ۶۰ درصد کل ثروت جهان و حدود ۴۵ درصد تولید ناخالص داخلی جهان به همین کشورها تعلق دارد. در زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، گروه هفت معمولا از وحدت چندانی برخوردار نبود بخصوص که آقای ترامپ از سویی به اتحادهای سنتی آمریکا کم‌تر اهمیت می‌داد و از سوی دیگر مخالف بعضی سیاست‌های رایج سال‌های اخیر این قدرت‌های بزرگ بود:‌ از لزوم مبارزه با تغییرات اقلیمی تا لزوم تجارت آزاد (ترامپ در بسیاری موارد مواضع حمایت‌گرایانه داشت.)

آقای بایدن به مواضع سنتی‌تر واشنگتن بازگشته. او کشورش را به توافق تغییرات اقلیمی پاریس بازگردانده و مذاکره‌کنندگان دولتش مشغول گفتگو با همتایان اروپایی خود برای حل اختلافات مربوط به بازرگانی و تعرفه هستند که در چند سال اخیر مطرح شده است. تمامی هفت کشور حاضر در ضمن وعده دادند که برای ارسال واکسن‌های کرونا به کشورهای در حال توسعه تلاش کنند گرچه عدم پیگیری این تعهدها از سوی کشورهایی مثل کانادا مورد انتقاد قرار گرفته است.

نشست‌های درون اروپایی مهمی هم در کاربیس بی صورت می‌گیرد. بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه دیدار کرد تا در مورد روابط لندن با اتحادیه اروپا در پی خروج این کشور از این اتحادیه صحبت کنند. آقای جانسون با خانم فون در له‌ین و آقای میشل نیز دیدار کرد. مهمترین موضوع کنونی مورد اختلاف بین لندن و سایر کشورهای اروپایی به ایرلند شمالی بازمی‌گردد، کشوری که بخشی از پادشاهی بریتانیا است و تنها بخشی که با اتحادیه اروپا مرز زمینی دارد. لندن در کنترل برخی کالاهایی که از بقیه بریتانیا وارد ایرلند شمالی می‌شود کند عمل کرده و این باعث ناخشنودی بروکسل شده است.

لندن اما می‌گوید این کنترل‌ها به اقتصاد این کشور ضربه زده و حتی صلحی که با زحمت بسیار در ایرلند شمالی برقرار شده تهدید می‌کند. انتظار می‌رود آقای بایدن هم در اختلافات مربوط به ایرلند شمالی شرکت کند چرا که حفظ «توافق جمعه نیک» که واشنگتن هم در وصول آن نقش داشت بخش مهمی از سیاست خارجه آمریکا نسبت به بریتانیا است.

یوشیهیده سوگا، نخست‌وزیر ژاپن، بیش از هر چیز خواهد کوشید حمایت کشورهای «گروه هفت» برای برگزاری المپیک توکیو در تابستان امسال را جلب کند. آقای جانسون پس از دیدار با همتای ژاپنی خود از حمایت خود از تلاش‌های ژاپن برای برگزاری این بازی‌ها خبر داد. در ژاپن هنوز چندین استان بخاطر شمار بالای موارد ابتلا به ویروس کرونا در وضعیت اضطراری هستند و مقاومت بسیاری علیه برگزاری این بازی‌ها وجود دارد.

جلسه «نشست هفت» از روز جمعه آغاز شد اما در این روز بیشتر صرف مسائل تشریفاتی شد. مثلا استقبال ملکه الیزابت دوم از گروه و شوخی او با رهبران جهان. ملکه ۹۵ ساله بریتانیا هنگام عکس گرفتن رهبران گفت: «قرار است چهره‌تان جوری باشد که انگار دارید لذت می‌برید؟» بوریس جانسونِ شوخ‌طبع هم فورا جواب داد که: «بله، قطعا. علیرغم قیافه‌هایمان واقعا هم داریم لذت می‌بریم.» سایر اعضای خانواده سلطنتی بریتانیا همچون شاهزاده‌ها چارلز و ویلیام (نوه‌های ملکه) هم با مهمانان دیدار کردند. شام ملکه با رهبران که شمار بسیاری کمی از رسانه‌ای‌ها امکان حضور در آن را داشتند در «پروژه عدن» برگزار شد که حدود ۶۰ کیلومتر با مکان برگزاری نشست در کاربیس بی فاصله دارد و یک مرکز آموزشی زیست‌محیطی درباره اقلیم‌های مختلف کره زمین است.

شام رهبران جهان قرار است استیک و لابسترِ کبابی در کنار ساحل باشد و به عنوان دسر هم شیرینی مارشمالوی کبابی به همراه نوشیدنی الکلی‌ رام با مخلوط کره و ادویه سرو می‌شود که یک نوشیدنی سنتی و قدیمی آمریکایی است.

مطابق معمول، معترضان نیز برای رساندن صدای خود به گوش رهبران جهان دست به اقداماتی زده‌اند. در شهر سنت آیوز که در نزدیکی محل برگزاری است چند صد کنشگر مسائل اقلیمی با شعار «زنگ خطر را به صدا در آورید» تظاهرات کرده‌اند.