آیا پای سیب نژادپرستانه است؟

«پای سیب مولود امپریالیسم آمریکا و کار بردگان است»

مقاله‌ای که گاردین درباره پای سیب منتشر کرد واکنش‌های مختلفی را در بین کاربران توییتر به دنبال داشت - Pixabay

در پی انعکاس وسیع مقاله‌ای درباره پای سیب (نوعی شیرینی که داخل آن با سیب پخته پر می‌شود)، بحث پیرامون ریشه‌های آن در استعمارهای امپریالیستی در شبکه‌های اجتماعی بالا گرفته است.

راج پاتِل، فعال اجتماعی و نویسنده مقالات مرتبط با غذا و تغذیه، در مقاله‌ای پیرامون «بی‌عدالتی در غذا» که روز اول ماه مه در نشریه گاردین منتشر شد، گفت «پای سیب مولود امپریالیسم آمریکا و کار بردگان است».

این مقاله با نام «بی‌عدالتی در غذا ریشه‌های عمیق دارد: با پای سیب آمریکا شروع کنیم» همچنین مدعی است که فرهنگ غذاهای آمریکایی در مورد ریشه‌های استعمارگرایانه‌اش ‌دچار «فراموشی» شده است.

آقای پاتل می‌نویسد: «در گرماگرم فرهنگ ناسیونالیستی، اصل بین‌المللی و خونین پای سیب مشمول فراموشی جمعی شده است. پای سیب به همان اندازه آمریکایی است که (آن) قلمرو و ثروت و کار ربوده شده‌اند.»

انعکاس وسیع این مقاله در توییتر واکنش‌های مختلفی را بین کاربران برانگیخت؛ برخی آن را به مزاح برگزار کردند، بعضی محتوایش را پذیرفتند و گروهی دیگر آن را به باد انتقاد گرفتند.

یکی از کاربران توییتر نوشت: «هنوز مردمانی در این جهان هستند که شام شبشان خواب است (گرسنه می‌خوابند) و ما این‌جا می‌گوییم "عدالت در غذا" به معنای بحث پیرامون این است که آیا پای سیب نژادپرستانه است یا نه.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کاربر دیگری در اشاره به شاعر و نویسنده انگلیسی نوشت: «نمی‌دانم راج پاتل آگاه است که این جفری چاسِر بود که پای سیب را در سال ۱۳۸۱ ابداع کرد؟ این به دوره پیش از استعمار و تجارت برده بر می‌گردد.» 

در توییت دیگری آمده که «دیگر هرگز عبارت "به اندازه پای سیب آمریکایی" معنی سابق را نخواهد داد. راج پاتل به طرزی عالی به ریشه‌های عمیق گرسنگی و بی‌عدالتی پرداخت.»

چند دقیقه پیش مقاله گاردین را درباره پای سیب خواندم. نمیدانم راج پاتل آگاه است که این جفری چاسِر بود که پای سیب را در سال ۱۳۸۱ ابداع کرد؟ این به دوره پیش از استعمار و تجارت برده بر می‌گردد. #اپل پای

- جرمی لینکلن (@دکتر جرمی۱۲) ۹ ژوئن ۲۰۲۱

پاتل که بریتانیایی هندی تبار است در مقاله گاردین می‌گوید همه چیز از پارچه چهارخانه که اغلب در تصاویر پای سیب دیده می‌شود تا مواد داخل آن نتیجه «خشونت، استثمار، فقر و سودجویی» است. 

این مقاله همچنین می‌گوید پنبه توسط استعمارگران انگلیسی که «مرتکب قتل میلیون‌ها نفر شده بودند» و شکر از مستعمره‌های فرانسه به آمریکا آورده شده است.

او در ادامه می‌افزاید: «سیب در سال‌های ۱۵۰۰ به وسیله استعمارگران اسپانیایی که در آن زمان "کُلُمبیَن اِکسچِنج" (تبادل کلمبیایی) خوانده می‌شد، به نیمکره غربی آورده شد اما اکنون این آگاهی وجود دارد که این روند نتیجه کشتار گسترده و مداوم بومیان (کلمبیا) بوده است.» 

این مقاله در آستانه نخستین سالروز تظاهرات علیه نابرابری نژادی و بی‌عدالتی نوشته شده که به دنبال درگذشت جورج فلوید در ۲۵ ماه مه ۲۰۲۰ آغاز شده بود. 

© The Independent

بیشتر از جهان