فرصت هشت دقیقه‌ای دولت برای دفاع در برابر نامزدهای ریاست جمهوری

برنامه ضبط‌شده دفاعیه دولت پیش از آغاز سومین مناظره نامزدها در روز شنبه پخش خواهد شد

مقام‌های دولت انتقادهای مطرح‌شده در مناظره‌ها را «اتهام‌های فاحش»، «نسبت‌های ناروا» و «سیاه‌نمایی» خوانده بودند- تصویر از خبرگزاری ایرنا

احسان قاضی‌زاده هاشمی، عضو کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، از موافقت آن کمیسیون با تعیین وقت برای پاسخگویی دولت به سخنان انتقادی نامزدهای انتخابات و تعیین  زمان هشت دقیقه‌ای در صداوسیما برای دفاع دولت از عملکرد خود، خبر داد.

در فرصت تبلیغات نامزدهای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران، تاکنون دو مناظره زنده تلویزیونی میان نامزدها برگزار شده که بخش عمده‌ای از آن‌ها به انتقادهای تند از عملکرد دولت فعلی گذشته است. برخی مقام‌های دولتی دولت بخش عمده‌ای از این انتقادها را «اتهام‌های فاحش»، «نسبت‌های ناروا» و «سیاه‌نمایی» درمورد وضعیت کشور دانسته و خواستار فراهم شدن امکان پاسخگویی در صداوسیما شدند.

قاضی‌زاده هاشمی روز جمعه، ۲۱ خردادماه، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا، اعلام کرد کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری به این نتیجه رسیده است که دولت می‌تواند در «یک برنامه ضبط‌شده به مدت هشت دقیقه»، به سخنان نامزدهای انتخابات در جریان دو مناظره پیشین پاسخ دهد.

به گفته او، برنامه دفاعیه دولت، پیش از آغاز سومین مناظره نامزدها در روز شنبه پخش خواهد شد. دولت پس از مناظره اول، درخواست کرده بود که فرصتی برای پاسخگویی پیش از مناظره دوم داشته باشد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس ماده ۶۴ قانون فعلی انتخابات ریاست جمهوری ایران، اگر بنابر تشخیص کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات، در یک برنامه زنده مربوط به تبلیغات انتخاباتی، مطالب توهین‌آمیز یا هتک حرمت سایر نامزدها یا دیگر افراد مطرح شده باشد، سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی موظف است براساس نظر کمیسیون، فرصتی به میزان مناسب برای احقاق حق در برنامه‌ای ضبط‌شده، در اختیار آن فرد قرار دهد.

عضو کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری همچنین از پذیرفته شدن شکایت ابراهیم رئیسی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، دو تن از نامزدهای انتخابات در کمیسیون و به‌ترتیب، اختصاص‌ زمان‌های پنج و دو دقیقه‌ای با آن‌هاخبر داد که به گفته او، آن‌ها از زمان خود برای دفاع، استفاده نکرده‌اند. 

عبدالناصر همتی، دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری، نیز با شکایت به کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری درخواست وقت دفاع کرده که هنوز درحال بررسی است.