بایدن در اولین سفر خارجی: حرف‌هایم را به پوتین می‌زنم

رئیس‌جمهور آمریکا گفت اگر مسکو دست به فعالیت‌های مضر بزند، واشینگتن پاسخ «مستحکم و معنادار» خواهد داد

جو بایدن، رئيس‌‌جمهوری آمریکا و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه  - Jim WATSON, Grigory DUKOR / AFP

جو بایدن، رئيس‌‌جمهور آمریکا، روز چهارشنبه (۹ ژوئن) هنگام ورود به انگلستان برای شرکت در نشست گروه هفت با جمعی از سربازان آمریکایی دیدار کرد. او گفت به اروپا آمده تا از مفهوم دموکراسی دفاع کند و به همتای روس خود،‌ ولادیمیر پوتین، هشدار داد که در دیدار با او مسائلی حساس را مطرح خواهد کرد.

آقای بایدن در پایگاه «میدنهال» نیرو هوایی بریتانیا در سافولکِ انگلستان صحبت می‌کرد که یکی از مقرهای سوخت‌گیری نیروهای آمریکایی در آن واقع شده و حالا در تاریخ به عنوان مکان نخستین سخنرانی بایدن خارج از خاک آمریکا ثبت خواهد شد. رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «من عازم گروه هفت هستم و بعد جلسه وزرای ناتو و بعد دیدار با آقای پوتین و می‌خواهم به او آن چیزهایی را که دلم می‌خواهد بگویم.»

بایدن قویا بر لزوم احیای ائتلاف آمریکا با کشورهای اروپایی تاکید کرد و گفت این ائتلاف سنگ بنای امنیت جهان است. او تاکید کرد که در دیدار با پوتین خودداری نمی‌کند و به صراحت صحبت خواهد کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «ما دنبال تخاصم با روسیه نیستیم. ما رابطه‌ای باثبات و قابل پیش‌بینی می‌خواهیم. من به روشنی گفته‌ام: اگر دولت روسیه دست به فعالیت‌های مضر بزند به شیوه‌ای مستحکم و معنادار پاسخ می‌دهیم. پیشتر هم این‌را نشان داده‌ایم. من به روشنی خواهم گفت که نقض حاکمیت دموکراسی‌های آمریکا، اروپا و هر جای دیگری عواقب خواهد داشت.»

آقای بایدن در نشست «گروه هفت» در کورنوالِ انگلستان شرکت می‌کند و سپس به بروکسلِ بلژیک می‌رود تا در نشست سازمان ناتو شرکت کند. او هفته آینده به ژنوِ سوئیس می‌رود تا با آقای پوتین دیدار کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در چهار سال ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، دموکرات‌ها از او انتقاد می‌کردند که آن‌طور که باید جلو پوتین نایستاده و از ناتو و کشورهای متحد آمریکا در قاره سبز دفاع لازم را نکرده است. بایدن گفت: «شبکه بی‌رقیب کشورهای موتلف و همکار با ما کلید برتری آمریکا در جهان بوده‌اند و هستند. همین باعث امن‌تر شدن جهان برای تمام ما شده و از همین طریق است که به چالش‌های امروز که به سرعت در حال تغییرند خواهیم پرداخت. ما از موضع قدرت به سراغ این چالش‌ها می‌رویم.»

این اولین سفر خارجی بایدن است و رئیس‌جمهور دموکرات حالا نشان داده که اهداف والایی برای این سفر قائل است. او که پیشتر وعده داده بود که دفاع از مفهوم دموکراسی را در محور سیاست خارجه خود قرار می‌دهد، گفت: «به نظرم ما در نقطه عطفی در تاریخ جهان هستیم، در این لحظه بر دوش ما است که ثابت کنیم دموکراسی‌ها نه فقط دوام می‌آورند که به اوج نیز می‌رسند. ما می‌بایست از فرصت‌های بزرگ این عصر جدید بهره‌وری کنیم. باید آن‌هایی را که باور دارند عصر دموکراسی تمام شده بی‌اعتبار کنیم.»

احساسی‌ترین لحظه سخنرانی بایدن زمانی بود که مراسم تشیع‌جنازه پسرش را به یاد آورد. او در سخنرانی خود از سربازان آمریکایی تشکر کرد و پسرش، بو بایدن، را به یاد آورد کرد که سرگرد گارد ملی ایالت دلاور بود. او گفت: «ای‌کاش سرگرد من هم این‌جا بود تا از شما تشکر کند.»

آقای بایدن پس از سافولک عازم کورنوال در جنوب غربی جزیره بریتانیا می‌شود و تا روز یکشنبه در آن‌جا خواهد بود. او علاوه بر نشست گروه هفت دیداری دو جانبه با بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، خواهد داشت.

به نظر می‌رسد بزرگ‌ترین خبر نشست گروه هفت خرید ۵۰۰ میلیون دوز واکسن فایزر توسط آمریکا برای اهدا به جهان باشد که انتظار می‌رود بایدن خبر آن را در کورنوال اعلام کند.