پوتین: آمریکا همان مسیری را می‌رود که شوروی پیش از فروپاشی رفت

در پی شورش ساختمان کنگره که پنج کشته و حدود ۱۴۰ زخمی به جا گذاشت حدود ۵۰۰ نفر دستگیر شدند

Sergei ILYIN / AFP - ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه 

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه می‌گوید اینکه دولت ایالات متحده خودش صدها شورشی ساختمان کنگره را سرکوب می‌کند اما سرکوب معترضان ضد دولت در بلاروس را محکوم می‌کند جلوه‌ای از سیاست یک بام و دو هوا است.

به گزارش خبرگزاری بی‌بی‌سی، آقای پوتین در هم‌اندیشی اقتصادی بین‌المللی سن پترزبورگ گفت جمعیتی که در تاریخ ۶ ژانویه به ساختمان کنگره یورش بردند «فقط مشتی غارتگر و شورشی نبودند، بلکه خواست‌های سیاسی داشتند».

در پی شورش ساختمان کنگره که پنج کشته و حدود ۱۴۰ زخمی به جا گذاشت حدود ۵۰۰ نفر دستگیر شدند. شماری از این افراد هنوز در حبس انفرادی به سر می‌برند و سناتور الیزابت وارن روش برخورد با آن‌ها را «ظالمانه» خوانده است.

رهبر ۶۸ ساله روسیه که چهارمین دوره ریاست‌جمهوری خود از سال ۱۹۹۹ به بعد را می‌گذراند قرار است در تاریخ ۱۶ ژوئن با جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، در سوییس دیدار کند.

آقای پوتین گفت هیچ توقع و انتظاری ندارد و هرگونه دخالت روسیه در انتخابات ایالات متحده را تکذیب کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در این هم‌اندیشی گفت: «روابط ما اکنون در سطح بسیار پایینی قرار دارد و باید راه‌هایی برای بهبود آن پیدا کنیم. با ایالات متحده هیچ مشکلی نداریم ولی آن‌ها با ما مشکل دارند.»

او در ادامه گفت: «ایالات متحده می‌خواهد جلوی توسعه ما را بگیرد و علنی هم آن را اعلام می‌کند. محدودیت‌های اقتصادی و کوشش برای اثرگذاری بر امور سیاسی داخلی کشور ما با اتکا به نیروهایی که آن‌ها را متحد خود در داخل روسیه می‌انگارند از همین‌جا ریشه می‌گیرد.»

بنا به گزارش بی‌بی‌سی اوایل این هفته نیز سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، ادعا کرده بود شورشیان ساختمان کنگره تحت «سرکوب» قرار دارند.

به گزارش ان‌پی‌آر در ماه آوریل حدود هزار و ۷۰۰ نفر در تظاهرات ضدپوتین دستگیر شده‌اند. در آن تظاهرات ده‌ها هزار نفر در حمایت از آلکسی ناوالنی، رهبر زندانی مخالفان، به خیابان‌ها آمده بودند.

آقای پوتین هم‌چنین هشدار داد که ایالات متحده همان «مسیر اتحاد شوروی» را در پیش گرفته است و بیش از حد به خود اطمینان دارد.

او گفت: «می‌دانید مشکل چیست؟ من که شهروند پیشین اتحاد شوروی هستم برایتان می‌گویم. مشکل امپراتوری‌ها این است که گمان می‌کنند به قدری قدرتمند هستند که می‌توانند از پس خطاها و اشتباهات کوچک برآیند. اما شمار مشکلات رو به فزونی می‌گذارد و زمانی می‌رسد که دیگر از پس آن‌ها برنمی‌آیند. ایالات متحده مطمئن از خود و با گام‌های استوار در همان مسیر اتحاد شوروی به پیش می‌رود.»

© The Independent