«تحریم‌های آمریکا علیه روسیه برای مسکو یک معما است»

پوتین آمریکا را به استفاده ابزاری از دلار برای جنگ سیاسی و اقتصادی متهم کرد

ولادیمیر پوتین،‌ رئیس‌جمهور روسیه- OLGA MALTSEVA / AFP

رئیس‌جمهور روسیه روز جمعه (۴ ژوئن) ایالات متحده را متهم کرد که استفاده از دلار را ابزاری برای جنگ سیاسی و اقتصادی کرده است و گفت مسکو ممکن است معاملات نفت و گاز خود را با استفاده از یورو یا دیگر ارزهای رایج غیر از دلار آمریکا انجام دهد.

به گزارش رویترز، ولادیمیر پوتین در نشست سالانه اقتصادی در سن پترزبورگ گفت، اگر شرکت‌های نفت و گاز روسیه تصمیم بگیرند که استفاده از دلار آمریکا را در معاملات خود متوقف کنند، ضربه بزرگی به دلار خواهد بود، اما مسکو خواهان آن نبوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی همچنین به تحریم‌های ایالات متحده علیه روسیه نیز اشاره کرد و گفت این تحریم‌ها در راستای رقابت‌های سیاسی داخلی آمریکا وضع شده‌اند که برای مسکو یک «معما» است. رئیس‌جمهوری روسیه در ادامه ادعا کرد که آمریکا می‌خواهد مانع پیشرفت و توسعه روسیه شود.

این اظهارات ولادیمیر پوتین کمتر از دو هفته مانده به دیدار حضوری او با جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، بیان شده است. مقام‌های دو کشور پیشتر گفته‌اند سران دو کشور ۱۶ ژوئن در ژنو سوئیس با یکدیگر دیدار و درباره برخی مسائل عمده گفت‌وگو خواهند کردند.

روابط دو کشور چند سالی است که به دلیل اختلاف سر برخی مسائل بین‌المللی، از جمله نقش روسیه در بحران اوکراین و جنگ سوریه، رو به تیرگی گذاشته است. واشینگتن همچنین مسکو را به دخالت در روند انتخابات آمریکا و انجام حملات سایبری متهم کرده است؛ اتهام‌هایی که روسیه آن را رد می‌کند.