قاضی هلندی:‌ شواهد نشان می‌دهد موشک روسیه هواپیمای مالزی را سرنگون کرد

دادگاهی در هلند سه روس و یک اوکراینی را به جرم دست داشتن در سقوط هواپیمای مالزی سال ۲۰۱۴ محاکمه می‌کند

قضات هلندی روز سه‌شنبه به وقت محلی، شواهد موجود را به دادگاه ارائه کردند - Sem van der Wal / AFP

یک قاضی در هلند می‌گوید شواهدی در دست است که نشان دهد هواپیمای خطوط هوایی مالزی که در سال ۲۰۱۴ در مناطق شرقی اوکراین که در سیطره شورشیان مورد حمایت روسیه سرنگون شد، با شلیک یک موشک بوک ساخت روسیه ساقط شده است. این قاضی این سخنان را در دادگاه رسیدگی به قتل‌های مربوط به سرنگونی پرواز شماره ۱۷ شرکت هواپیمای مالزی بیان کرد؛ این هواپیما که از آمستردام به کوالالامپور سفر می‌کرد، در استان دونتسک اوکراین ساقط شد و همه ۲۹۸ نفر سرنشین آن کشته شدند.

قضات هلندی روز سه‌شنبه به وقت محلی، شواهد موجود را به دادگاه ارائه کردند. آنان در این دادگاه، محاکمه چهار مظنون فراری را خواستارند؛ سه تبعه روس و یک اوکراینی.

در میان کشورهای انگلیسی‌زبان، توجه رسانه‌های استرالیا به طور ویژه به این محاکمه معطوف است چرا که پس از هلند و مالزی که به ترتیب ۱۹۳ و ۴۳ شهروند در این پرواز داشتند، بیشترین میزان تلفات متعلق به استرالیایی‌ها بود که ۲۷ شهروند و ۱۱ مقیم خود را از دست دادند. ۱۲ شهروند اندونزی، ۱۰ شهروند بریتانیا، چهار شهروند بلژیک، چهار شهروند آلمان، سه شهروند فیلیپین و یک شهروند از کانادا و نیوزلند نیز در پرواز شماره ۱۷ جان باختند.

محققان بین‌المللی از همان ابتدا به این نتیجه رسیدند که یک موشک زمین به هوای روس باعث سقوط هواپیمای مالزیا ایرلاینز شده است. سامانه موشکی بوک در انواع مختلف از سال ۱۹۸۰ در شوروی و سپس روسیه استفاده می‌شود و علاوه بر جنگ دونباس، در جنگ ۲۰۰۸ روسیه و گرجستان در اوستیای جنوبی نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هندریک استینهوس، قاضی هلندی، گفت: «کارشناسان گفته‌اند اثری که بر بدنه هواپیما ایجاد شده،  با سامانه موشکی بوک و کلاهک بوک منطبق است. هیچ آسیبی پیدا نشده است که با این سناریو نخواند یا از داستانی دیگر خبر بدهد.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در دادگاه فیلم دود سفیدی که هم‌زمان با سقوط این هواپیمای بویینگ ۷۷۷ در میدانی در نزدیکی پروومائیسکی در شرق اوکراین بلند شده بود، نمایش داده شد. به گفته قضات، یکی از شاهدان گفته بود که موشکی را دیده که ۲۰ ثانیه در هوا بوده و سپس نزدیک یک هواپیما منفجر شده است.

تیم محققان بین‌المللی پس از چند سال‌ تحقیق بالاخره در ماه مه ۲۰۱۸ به این نتیجه رسیدند که پرتاب‌کننده موشکی که برای ساقط کردن این هواپیما از آن استفاده شده، به تیپ موشکی ضدهوایی پنجاه و سوم روسیه مستقر در شهر کورسک تعلق داشته است.

دولت روسیه هرگونه نقش داشتن در این ماجرا را منکر شده اما دولت هلند انگشت اتهام را به سوی این کشور نشانه رفته است. وکلای مدافع و مقام‌های روس می‌کوشند قضات را قانع کنند که درستی نظریه‌های دیگر در مورد سقوط این هواپیما هم محتمل است.

چهار متهم، که همه از چهره‌های کلیدی شورشیان تحت حمایت روسیه در شرق اوکراین‌اند، به طور غیابی در این دادگاه آمستردام محاکمه می‌شوند. این محاکمه از بیش از یک سال پیش آغاز شده اما تا به حال بیشتر به مراحل عمومی رویه پرداخته و فاز ارائه شواهد، از دوشنبه آغاز شده است.

قضات دادگاه این هفته می‌کوشند تعیین کنند چه نوع موشکی به هواپیما شلیک شده، از کجا آمده و آیا می‌توان این چهار مظنون را شخصا مسئول دانست یا خیر؟

هانس ده بورست که دخترش را در این سانحه از دست داده است، پیش از محاکمه به رویترز گفت: «سوال امروز این است که موشک بوک بوده یا نبوده است؟ به نظرم این سوال قبلا پاسخ داده شده اما حالا دادگاه دارد به آن پاسخی واقعی می‌دهد و همین مهم است.»