روسیه: آمریکا منتظر نشانه‌های ناخوشایند باشد

روابط مسکو و واشنگتن هیچ وقت تا این‌اندازه سرد نبوده است

روابط روسیه و ایالات متحده در آستانه نشست سران دو کشور به دلایل مختلفی کاملاً تیره است - Vasily MAXIMOV / AFP

کمتر از یک ماه دیگر تا دیدار سران ایالات متحده و روسیه زمان باقی مانده اما روابط دو کشور هر روز وارد مرحله جدیدی از تنش می‌شود به طوری که هیچ‌وقت تا این اندازه سرد نبوده است. 

در حالی‌که رئیس مجلس دومای روسیه، پارلمان اروپا را متهم کرده که قصد دارد پیش از دیدار سران دو کشور پیش‌زمینه‌های منفی ایجاد کند، امروز معاون وزیر خارجه روسیه به ایالات متحده گفت منتظر سیگنال‌های ناخوشایند پیش از دیدار پوتین و بایدن باشد. سیگنال‌هایی که به گفته «سرگئی شویگو»، ناخوشایند هستند و دولت روسیه را مجبور می‌کنند دست به اقدام متقابل بزند. 

این اظهارات یک روز پس از آن صورت گرفت که جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا گفت که قصد دارد در زمان ملاقات با پوتین از او بخواهد به حقوق بشر احترام بگذارد. جو بایدن، رئيس جمهور آمریکا و ولادیمیر پوتین، همتای روس او قرار است روز ۱۶ ژوئن (۲۶ خرداد) در ژنو دیدار کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر خارجه روسیه، با بیان اینکه هنگام آماده‌سازی دستور کار نشست سران روسیه و ایالات متحده، مسکو انعطاف‌پذیرتر عمل کرده گفت: «این کشور آماده است که به ابهامات بایدن درباره حقوق بشر در روسیه پاسخ بدهد.» 

روابط روسیه و ایالات متحده در آستانه نشست سران دو کشور به دلایل مختلفی از جمله اتهام حمله هکرهای روسیه به نهادهای آمریکایی و دستگیری «الکسی ناوالنی» منتقد سیاسی کاملاً تیره است. روز دوشنبه (۳۱ مه) وزیر دفاع روسیه نیز از تقویت توان نظامی این کشور در مرزهای غربی خبر داد و گفت که روسیه تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی، ۲۰ واحد نظامی و تشکیلاتی خود را در نزدیکی مرزهای غربی مستقر می‌کند. به گفته «سرگئی شویگو»، وزیر دفاع روسیه این اقدام پاسخی به اقدامات کشورهای عضو ناتو است. 

به گزارش رویترز، شویگو روز دوشنبه (۳۱ مه) با اعلام این خبر گفت: «اقدامات همکاران غربی ما امنیت جهان را دچار اختلال کرده و ما را مجبور به اقدام متقابل می‌کند.» به گفته او حدود ۲۰ تشکیلات و واحد نظامی در منطقه نظامی غرب تا پایان سال جاری مستقر می‌شوند. روسیه همچنین قصد دارد با آموزش، توان کارکنان و نهادهای کنترلی نیروهای مسلح خود را ارتقا بدهد و حدود دو هزار واحد تجهیزات در اختیار نیروهای مستقر در منطقه قرار دهد.