دادگاه سرنگونی هواپیمای مالزیایی در هلند آغاز شد

متهمان این پرونده که اهل روسیه و اوکراین هستند در دادگاه حضور ندارند

بقایای هواپیمای پرواز MH17- Peter Dejong / POOL / AFP

امروز دوشنبه ۱۷ خردادماه، نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات چهار نفر از متهمان سرنگونی هواپیمای خطوط مالزی در هلند برگزار می‌شود.

این دادگاه ۷ سال پس از واقعه سرنگونی هواپیما بر فراز شرق اوکراین برگزار می‌شود. سه شهروند روسیه و یک اوکراینی در این پرونده به عنوان متهم معرفی شده‌اند که هیچ یک از آن‌ها در این دادگاه حضور نیافته‌اند.

در روز ۱۴ ژوئن ۲۰۱۷، هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ مالزی با شماره پرواز MH17 از فرودگاه آمستردام برخواست و راهی کوالالامپور، پایتخت مالزی شد. این هواپیما هنگامی که بر فراز شرق اوکراین در ارتفاع بالا در پرواز بود هدف موشک قرار گرفت و سرنگون شد. این منطقه در آن زمان تحت کنترل شورشیان نزدیک به روسیه قرار داشت. ابتدا شورشیان طرفدار روسیه دست داشتن در سرنگونی این هواپیما را انکار کردند ولی بعد با پیدا شدن قطعات موشک و شواهد دیگر مشخص شد که این هواپیما با موشکی سرنگون شده که در اختیار ارتش روسیه بوده است.

هواپیما ۲۹۸ سرنشین داشت که همگی جان باختند. ۱۹۶ نفر از کشته شده‌ها شهروند هلند بودند.

تحقیقات دادستانی هلند نشان داده است که موشکی که به سمت هواپیما شلیک شده در اختیار تیپ ۵۳ پدافند ارتش روسیه بوده است. این تیپ در زمان واقعه در اطراف شهر کورسک در شرق اوکرای مستقر بود.

جلسه دادگاه رسیدگی به این پرونده تحت تدابیر شدید امنیتی در نزدیکی فرودگاه آمستردام برگزار می‌شود. همان فرودگاهی که آخرین بار سرنشینان کشته‌شده این رویداد از آنجا سفر بی‌بازگشتشان را آغاز کردند.

یک سال پیش دستگاه قضایی هلند با پذیرش کیفرخواست صادره برای متهمان راه را برای آغاز روند دادرسی باز کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اولگ پولاتوف، ایگور گیرکین و سرگئی دوبینسکی که روس هستند و لئونید خارچنکو اهل اوکراین متهم به دست داشتن در سرنگونی این هواپیما هستند. یکی از متهمان روسی نماینده قانونی خود را به دادگاه معرفی کرده و البته اتهام علیه خودش را نیز انکار کرده است. سه متهم دیگر نه در جلسه حاضر شده‌اند و نه وکیلی معرفی کرده‌اند.

در ابتدای جلسه امروز شواهد و نتایج تحقیقات درباره این رویداد و متن کیفرخواست علیه متهمان تشریح می‌شود.

دولت روسیه همواره نقش داشتن در این فاجعه را انکار کرده است ولی مقام‌های هلندی معتقدند که آنقدر شواهد و ادله در اختیار دارند که نشان می‌دهد که ارتش روسیه در این رویداد نقش داشته است.

بیشتر از جهان