هشدار آمریکا و اتحادیه اروپا به ایران: مذاکرات احیای برجام در خطر است

اتحادیه اروپا از اقدامات ایران در جلوگیری از بازرسی آژانس از مراکز هسته‌ای خود ابراز نگرانی کرد

جلسه روز دوشنبه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین   - JOE KLAMAR / AFP

آمریکا روز سه شنبه به ایران هشدار داد که اگر به بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از مراکز هسته‌ای خود تن در ندهد، ممکن است مذاکرات احیای برجام به نتیجه نرسد.

بیانیه‌ای که از سوی هیئت نمایندگی ایالات متحده در آژانس، در جریان جلسه روز سه‌شنبه شورای حکام در وین قرائت شد می‌گوید: «قویّا از ایران می‌خواهیم از هر اقدامی که از دسترسی آژانس به اطلاعات لازم برای راستی‌آزمایی [فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی] جلوگیری کند، خودداری کند.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «چنین اقدامی در کمترین حالت، تلاش‌های جاری برای دستیابی به تفاهمی بر سر چگونگی بازگشت ایران به تعهدات خود بر اساس برجام را در ازای ازسرگیری تعهدات ایالات متحده، دچار مشکل خواهد کرد.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و جمهوری اسلامی بر سر تمدید بازرسی‌ از مراکز هسته‌ای ایران به توافقی رسیده‌اند که حدود دو هفته دیگر به آخر می‌رسد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در جلسه روز سه‌شنبه شورای حکام، بیانیه اتحادیه اروپا نیز در بیانیه‌ای از اقدام ایران در معلق کردن پروتکل الحاقی ابراز نگرانی شدید کرد.

در این بیانیه آمده است: «اتحادیه اروپا در این مقطع حساس، بر تعهد راسخ خود برای حمایت از برجام تأکید می‌کند و مصمم به همکاری با جامعه بین‌المللی برای حفظ این توافق است. برجام حائز اهمیت راهبردی و یکی از عناصر کلیدی معماری منع اشاعه جهانی تسلیحات هسته‌ای است.»

اتحادیه اروپا در این بیانیه می‌گوید که به‌شدت از تصمیم ایران در تعلیق اقدامات شفافیت‌زای مطرح‌شده در برجام از جمله پروتکل الحاقی، از روز دوم تیرماه، تاریخ به پایاین رسیدن توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بازرسی از مراکز هسته‌ای جمهوری اسلامی، نگران است.

اگر توافق ایران و آژانس پس از دوم تیرماه تمدید نشود، اجرای پروتکل الحاقی و بازرسی سرزده آژانس از مراکز هسته‌ای اعلام شده ایران، متوقف خواهد شد.

روز دوشنبه، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، پنهان‌کاری ایران در برنامه هسته‌ای را نگران‌کننده توصیف کرد. رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در نخستین روز از نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: «پس از ماه‌ها هنوز ایران، توضیحات لازم درباره منشأ وجود ذرات اورانیوم در سه مکان مختلف را ارائه نداده است.» 

او گفت: «به شدت نگران اقدامات هسته‌ای ایران است چون این کشور برای مدت طولانی از روشن‌ کردن موارد مورد سؤال آژانس امتناع کرده است.» او همچنین گفت که ایران اطلاعات کامل درباره دیگر مکان‌ها را در اختیار آژانس قرار نداده و احتمال می‌رود که ذرات هسته‌ای در دیگر مکان‌ها که برای آژانس ناشناخته هستند نیز وجود داشته باشد. 

رافائل گروسی، در مورد تمدید توافقنامه نظارت پادمانی با ایران هم گفت که احتمال ادامه این توافق روز‌به‌روز دشوارتر می‌شود.

آقای گروسی همچنین اعلام کرد که به دلیل عدم شفافیت و پاسخگویی ایران، در گفت‌وگوهای آژانس با این کشور برای حل مسائل پادمانی، پیشرفتی حاصل نشده است. 

به گفته گروسی امتناع ایران از پاسخگویی و تکمیل اظهارنامه‌های پادمانی تردید‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران تقویت کرده است.