رافائل گروسی: ایران به سوال‌های بازرسان آژانس پاسخ نمی‌دهد

تردید‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران بیشتر شده است

رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای - ALEX HALADA / AFP

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، پنهان‌کاری ایران در برنامه هسته‌ای را نگران‌کننده توصیف کرد. رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در نخستین روز از نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: «پس از ماه‌ها هنوز ایران، توضیحات لازم درباره منشأ وجود ذرات اورانیوم در سه مکان مختلف را ارائه نداده است.» 

او گفت: «به شدت نگران اقدامات هسته‌ای ایران است چون این کشور برای مدت طولانی از روشن‌ کردن موارد مورد سؤال آژانس امتناع کرده است.» او همچنین گفت که ایران اطلاعات کامل درباره دیگر مکان‌ها را در اختیار آژانس قرار نداده و احتمال می‌رود که ذرات هسته‌ای در دیگر مکان‌ها که برای آژانس ناشناخته هستند نیز وجود داشته باشد. 

رافائل گروسی، در مورد تمدید توافقنامه نظارت پادمانی با ایران هم گفت که احتمال ادامه این توافق روز‌به‌روز دشوارتر می‌شود.

به گزارش جروزالم‌پست، رافائل گروسی در نخستین روز از نشست شورای حکام همچنین اعلام کرد که به دلیل عدم شفافیت و پاسخگویی ایران، در گفت‌وگوهای آژانس با این کشور برای حل مسائل پادمانی، پیشرفتی حاصل نشده است. 

به گفته گروسی امتناع ایران از پاسخگویی و تکمیل اظهارنامه‌های پادمانی تردید‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران تقویت کرده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی از امروز در وین، کار خود را آغاز کرده و تا روز جمعه یازدهم ماه ژوئن نیز ادامه دارد. یکی از موضوعات اصلی مورد بحث نشست اخیر شورای حکام، برنامه هسته‌ای ایران است. 

پس از اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران در سال گذشته توافق کردند بازرسان آژانس امکان نمونه‌برداری از برخی مراکز را داشته باشند، آژانس از وجود ذرات اورانیوم در سه مرکز اطراف تهران، اطراف اصفهان و تورقوزآباد در جنوب تهران خبر داد. 

گروسی پیشتر نیز گفته بود که سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران «به اندازه کشورهای سازنده بمب اتم» است. به گفته او برنامه هسته‌ای ایران در دو سال اخیر «پیچیده‌تر از قبل» نیز شده است. 

با وجود نگرانی‌های آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران، خبرگزاری رویترز در گزارشی که روز چهارم ژوئن منتشر شد، اعلام کرد کشورهای غربی با وجود عدم پیشرفت مذاکرات با ایران و عدم پاسخگویی این کشور درباره ذرات اورانیوم در سه سایت، قصد ندارند قطعنامه‌ای علیه ایران صادر کنند. چرا که صدور قطعنامه علیه ایران تنش‌های میان این کشور و غرب را افزایش می‌دهد و ممکن است نتایج مذاکرات وین را به خطر بیندازد.