بلینکن: هیچ مطمئن نیستیم ایران به تعهدات هسته‌ای خود باز گردد

«حتی به مرحله‌ تعهد در برابر تعهد هم نرسیده‌ایم. نمی‌دانیم که رخ خواهد داد یا نه.»

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا- Alex Brandon/Pool via REUTERS

وزیر خارجه آمریکا بار دیگر تکرار کرد که هنوز روشن نیست که ایران بخواهد تعهدات خود را در قبال توافق هسته‌ای موسوم به برجام، از سر بگیرد.

آنتونی بلینکن که روز دوشنبه در کنگره آمریکا در باره استراتژی وزارت خارجه آن کشور و نیازهای مالی آن صحبت می‌کرد، گفت: «حتی به مرحله‌ تعهد در برابر تعهد هم نرسیده‌ایم. نمی‌دانیم که رخ خواهد داد یا نه.»

اشاره آقای بلینکن به پیشنهاد آمریکا بود که بر مبنای آن، به محض آن که ایران تعهداتی را که در برجام پذیرفته بود، دوباره بپذیرد و به آنها عمل کند، ایالات متحده هم پایبند آن پیمان خواهد بود و تحریم‌های هسته‌ای اعمال شده بر جمهوری اسلامی ایران را لغو خواهد کرد.

او با دفاع از مذاکرات جاری برای احیای برجام در وین، گفت که اگر ایران به همین ترتیب به نقض برجام ادامه دهد، زمانی که برای ساختن سلاح هسته‌ای لازم دارد «در بهترین حالت به چند ماه کاهش خواهد یافت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز پنجشنبه سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده گفت واشنگتن احتمال می‌دهد که گفت‌وگوهای غیرمستقیم با ایران با هدف احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، به دور ششم کشیده شود.

ند پرایس گفت پس از برگزاری پنج دور مذاکره در وین، هنوز موانعی برای رسیدن به توافق نهایی باقی مانده است.

ایران و آمریکا از فروردین‌ماه مذاکراتی را با میانجیگری اتحادیه اروپا برای بازگشت واشنگتن به برجام و بازگشت تهران به پیروی کامل از تعهدات خود در آن توافق آغاز کرده‌اند.

نماینده اتحادیه اروپا روز چهارشنبه و در آخرین دور این گفت‌وگوها که با حضور سایر اعضای باقی‌مانده برجام در جریان است، ابراز امیدواری کرد که هفته آینده توافق حاصل شود.

در پی این دور از مذاکرات، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در توییتر نوشت: «در مکالمه تلفنی با دومینیک راب، وزیر خارجه [بریتانیا]، درباره لزوم ازسرگیری تعهد کامل به برجام صحبت کردیم.»

او افزود: «تأکید کردم آمریکا باید به تعهدهای کامل خود بازگردد و از تلاش برای استفاده از جنگ اقتصادی غیرقانونی علیه ایران در مذاکرات به عنوان "اهرم" دست بردارد.»

بنا به گزارش‌ها، مذاکرات ایران با امضا‌کنندگان برجام که در وین جریان دارد، هفته آینده بار دیگر از سر گرفته خواهد شد.