رشد چشمگیر درآمد کسب و کارهای آنلاین در دوران همه‌گیری کرونا

«جلسات ویدیویی، دیدارهای اینترنتیو تمرین‌های ورزشی مجازی ماندنی خواهند بود»

اپ استور، نخستین بار دوازده سال پیش بر روی آیفون عرضه شد- Pexels

اپل در جریان بررسی دقیق سیاست‌های فروشگاه آنلاین، جزییات جدیدی در خصوص وضعیت «اپ استور»، رشد آن، و این که توسعه‌دهندگان و سازندگان برنامک‌ها چگونه پول در می‌آورند، ارائه کرده است. این گزارش جدید نشان می‌دهد که تجارتی که در «اکوسیستم و محدوده اپ استور» انجام می‌شود، در سال ۲۰۲۰ به ۶۳۴ میلیارد دلار می‌رسد که در مقایسه با سال گذشته حاکی از ۲۴ درصد افزایش است.

بخش بزرگی از این افزایش، در نتیجه همه‌گیری بوده است و از انواع مختلف برنامک‌ها حاصل شده است؛  از جمله برنامک‌هایی که به افراد این امکان می‌داده‌اند که از خانه‌های خود با یکدیگر گپ بزنند و غذا سفارش دهند. سایر برنامک‌ها، از جمله برنامک‌های مربوط به حمل و نقل، افت قابل ملاحظه‌ای داشته‌اند. 

این دومین سالی است که اپل این گزارش را منتشر می‌کند و نخستین بار است که جزییات تاثیر کامل قرنطینه (و سایر تاثیرات همه‌گیری بر روش‌های خرید افراد) و استفاده از برنامک‌ها از «اپ استور»، ارائه شده است.

اپل و نویسندگان این گزارش گفتند که برخی از این تغییرات، از قبیل استفاده فزاینده از ابزارهای آنلاین آموزشی، احتمالا موقتی‌اند، در حالی که سایر تغییرات ممکن است دایمی‌تر باشند. 

کریستوفر موزر به ایندپندنت گفت: «من بی‌تردید فکر می‌کنم که تعدادی از این موارد ماندگار خواهند بود: همایش های ویدیویی، ملاقات‌های مجازی، تمرین‌های ورزشی مجازی، یا استفاده از برنامک‌ها برای پشتیبانی و کمک به آموزش کودکان‌تان. وقتی شروع کنید به استفاده از آن‌ها، تصور نمی‌کنم دیگر کنار گذاشته شوند.»

این گزارش می‌گوید که تعداد مشاغل مرتبط با این محیط  «اپ استور» نیز افزایش یافته است. این میزان اینک در بریتانیا ۳۳۰  هزار شغل است که در مقایسه با سال گذشته ۱۰ درصد افزایش یافته است.

اپل همچنین به این نکته اشاره کرده است که سازندگان و توسعه‌دهندگان کوچک‌تر چگونه از «اپ استور» استفاده کرده‌اند. این گزارش نشان می‌دهد که تعداد شرکت‌های کوچک‌تر سازنده برنامک‌ها از سال ۲۰۱۵ تا ۴۰ درصد رشد کرده است و آن‌ها اکنون ۹۰ درصد سازندگان برنامک‌ها هستند.

این گزارش می‌گوید که «یک چهارم از شرکت‌های سازنده کوچک‌تر که بر روی اپ استور، محصولات و خدمات دیجیتال می‌فروشند، طی پنج سال گذشته میانگین دستکم ۲۵ درصد افزایش درآمد  داشته‌اند.» همچنین، هشتاد درصد از این شرکت‌های کوچکتر سازنده برنامک، از «اپ استور» استفاده کرده‌اند تا تولیدات خود را در کشورهای مختلف عرضه کنند. 

این گزارش جدید که به سفارش اپل، از سوی یک تیم تحقیقاتی بیرون از مجموعه اپل تهیه شده است، همچنین در حالی ارائه می‌شود که بررسی‌های دقیق و موشکافانه روی «اپ استور» شاید بیش از هر زمانی در حال انجام باشد. همین چند هفته پیش، مدیران اپل، از جمله تیم کوک، مدیر اجرایی آن، در یک جلسه دادگاه در برابر شرکت «اپیک» از راهبردهای اپل دفاع کرد. این گزارش همچنین تنها چند روز پیش از همایش سالانه سازندگان و توسعه دهندگان اپل منتشر می‌شود.

در جریان جلسه دادگاه، برخی از شرکت‌های سازنده به این روش اپل که وضعیت را به شکلی نشان می‌دهد که گویا شرکت‌های سازنده باید بابت فرصتی که اپل (با در اختیار گذاشتن پلتفرم خود) به آنها داده است، سپاسگزار باشند، انتقاد کردند. بر فرض «مارکو آرمنت»، طراح و سازنده «اُوِرکَست» (Overcast)، با نظر تیم کوک مخالفت کرد که بر اساس آن، اپل خود را به چشم مالک پول‌هایی می‌بیند که در «اپ استور» خرج شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در جریان دادگاه اپیک، در توییتر خود نوشت: «اپل فکر می‌کند که همه تجارتی که روی آی‌اواس (iOS) انجام می‌شود، ۱۰۰ درصد به لطف وجود این شرکت است و ما به او بدهکاریم... واقعیت بسیار پیچیده‌تر از این‌هاست. این یک اکوسیستم مبتنی بر همزیستی و تعاون است. در هر صورت، صرف‌نظر از سهام هر یک از این شرکت‌ها، هر جای دیگری هم پدید می‌آمد. در این اکوسیستم هر دو سوی ماجرا به یکدیگر ارزش و اعتبار می‌بخشند.»

با این حال، آقای موزر گفت که اپل کوشیده است با شرکت‌های سازنده روی فروشگاه آنلاین اپ استور نوعی «مشارکت و همکاری بنا کند» و آن‌ها در این که برنامک خود را چگونه توزیع کنند، حق انتخاب داشتند. او گفت که این گزارش نشان می‌دهد که کاربران، قدردان امکاناتی هستند که با بارگذاری (دانلود) برنامک از خدمات (اپ استور) به دست می‌آید. 

او در گفت‌‌وگو با ایندپندنت گفت: «در واقع ما هدف خود را چنین می‌بینیم که محیط امن و قابل‌اعتمادی باشیم، یک فضای امن و قابل اطمینان، جایی که مشتریان با داده‌های شخصی‌شان به فروشگاه آنلاین اپ استور اعتماد کنند. هیچ نگرانی بابت مبادلات و معاملات خود نداشته باشند و از همه مهم‌تر، فرصت رشد برای شرکت‌های سازنده فراهم شود.»

«در نهایت، این شرکت‌های سازنده‌اند که در اپ استور هستند؛ جایی که انتخاب کرده‌اند تا اپ استور را گسترش دهند. می‌توانستند بازارهای فروش دیگری را گسترش دهند یا نرم‌افزارهای خود را جای دیگری بفروشند. زیرا، زیرا علاقه‌مند به تعامل با بسیاری از مشتریانی هستند که با هم توانسته‌ایم به خدمات اپ استور جلب کنیم.»

او در برابر این پرسش که چرا فکر می‌کند اپل توانسته است تعداد شرکت‌های سازنده را چنین چشمگیر افزایش دهد، پاسخ داد که به نظر می‌رسد این شرکت توانسته است با «برقرار کردن بهترین و امن‌ترین محیط برای شرکت‌های سازنده و مشتریان»، در مقایسه با دیگران برتر عمل کند.

او می‌گوید: «در نهایت، هدف فروشگاه آنلاین اپ استور این است که مردم برنامک‌هایی عالی را که دنبال‌شان می‌گردند، پیدا کنند. و در گام بعدی، برنامک‌های جدیدی کشف کنند که تا به حال به آنها برنخورده بودند.» او می‌گوید: «از این رو فکر می‌کنم این چیزی است که ما بیشتر وقت‌مان را صرف آن می‌کنیم.»

«اما این واقعیت که این مجموعه، یک محیط امن و قابل اعتماد است، کلید موفقیت بوده است و همچنان کلید موفقیت است و این راه را ادامه خواهد داد تا در آینده نیز کلید موفقیت باشد.»

اپ استور، نخستین بار دوازده سال پیش بر روی آیفون عرضه شد. از آن زمان، با رسیدن به ۱.۶ میلیارد دستگاه آی او اس (iOS)، به شکل گسترده‌ای رشد کرد و اینک در سراسر جهان در ۱۷۵ کشور قابل بارگذاری است. در عین حال، این رشد باعث شده است که انتقادهایی نیز از سوی شرکت‌هایی مانند «اپیک» مطرح شود. این شرکت‌ها استدلال می‌کنند که رشد کلان و قدرت اپل، به این شرکت اجازه داده است که شرایط ناعادلانه‌ای به سازندگان برنامک‌ها تحمیل کند. 

متن کامل گزارش  «چشم‌انداز جهانی اکوسیستم اپ استور اپل» که شرکت مشاوره اقتصادی  Analysis Group آن را تدوین کرده است، بر روی تارنمای اپل در دسترس است.

© The Independent

بیشتر از اقتصاد