امارات عضو کمیته تنوع یونسکو شد

اعضای کنوانسیون پاسداشت و تشویق تنوع در ابراز فرهنگی به ابوظبی رای دادند

بیش از ۸۵ درصد ساکنان امارات شهروند این کشور نیستند و بسیاری از آن‌ها از شبه‌قاره هند می‌آیند - GIUSEPPE CACACE / AFP

امارات متحده عربی که مدت‌ها است بر موضوع تنوع فرهنگی و مدارای مذهبی پافشاری می‌کند موفق شد به یک کرسی در این زمینه در سازمان یونسکوی سازمان ملل برسد. ابوظبی برای دوره ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ عضو «کمیته بین‌دولتی سازمان یونسکو برای پاسداشت و تشویق تنوع در ابراز فرهنگی» خواهد بود.

نورا الکعبی، وزیر فرهنگ و جوانان این کشور و رئیس کمیسیون ملی آموزش، فرهنگ و علم روز جمعه (۴ ژوئن) این خبر را در همایش کشورهای عضو کنوانسیون پاسداشت و تشویقَ تنوع در ابراز فرهنگی که به صورت بصری از ۱ تا ۴ ژوئن برگزار می‌شد، اعلام  کرد.

خانم الکعبی گفت عضویت ابوظبی در این کمیته «نشانی از تعهد ما به رقم زدن و تشویق تنوع فرهنگی است و همگام با چشم‌انداز و اعتقاد امارات به اینکه فرهنگ، پیش‌برنده رشد و توسعه جوامع است.»

این وزیر گفت امارات از ابتدای بنیان‌گذاری خود «چارچوب‌های قانونی» به میان آورده که به تشویق امر تنوع کمک می‌کنند.

۲۴ کشور در این کمیته عضو هستند که از میان اعضای کنوانسیون انتخاب می‌شوند. کنفرانس کشورهای عضو کنوانسیون هر چهار سال یک‌بار این اعضا را انتخاب می‌کند. این کمیته هر سال یک جلسه دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امارات میان کشورهای منطقه از این نظر که مدت‌ها در آن مانعی برابر ساخت کلیسا، معابد هندو یا حتی کنیسه یهودیان وجود نداشته برجسته است. این کشور در پی امضای «توافق ابراهیم» با اسرائیل در سال گذشته (۲۰۲۰) پذیرای گردشگران بسیاری از این کشور بوده است و جامعه یهودی آن هم گسترش یافته‌اند و هم روابط بیشتری با سایر یهودیان جهان برقرار کرده‌اند. این کشور در ضمن به تازگی نمایشگاهی در زمینه هولوکاست برگزار کرده که اولین نمونه از نوع خود در منطقه خلیج فارس است.

بیش از ۸۵ درصد ساکنان امارات شهروند این کشور نیستند و بسیاری از آن‌ها از شبه‌قاره هند می‌آیند و به دین‌های رایج در آن‌جا همچون هندوئیت، اسلام و مسیحیت معتقدند.

خانم الکعبی گفت ابوظبی پیشنهاد اقدام‌هایی در شش زمینه را به گوش این کنوانسیون یونسکو رسانده است که به طور خلاصه از این قراراند: افزایش گفت‌وگو درباره سیاست‌های فرهنگی، شناسایی داده‌های فرهنگی برای پشتیبانی از سیاست فرهنگی شواهدبنیان، افزایش هماهنگی فرهنگ و آموزش برای تضمین حرفه‌های پایدار در عرصه فرهنگ، شکل دادن به سیاست‌های حمایت از استعدادهای فرهنگی، رقم زدن به پیشرفت‌های فنی در حمایت از اقتصادهای فرهنگی، بهبود حفاظت‌های موجود از حقوق مالکیت فکری.

خانم الکعبی تاکید کرد که کشورش می‌کوشد «درون چارچوب تلاش‌های بین‌المللی خود ارزش‌های مدارا، همزیستی و گشودگی را تثبیت کند.»

امارات در حال حاضر تنها یک مکان در فهرست میراث فرهنگی جهانی یونسکو دارد که آن هم منطقه العین است که شواهد زندگی صحرایی در آن از دست‌کم ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد موجود است. این شهر در منطقه شرقی امارات ابوظبی است و اکنون چهارمین شهر بزرگ کشور است.

امارات اما برای افزایش حضور خود در این فهرست تلاش می‌کند و در حال حاضر ۱۲ نامزد در این زمینه دارد از جمله خور دوبی، جزیره صیر بونعیر، الجزیره الحمرا (که شهری با پیشینه قدیمی بازرگانی مروارید است)‌ و منطقه مرکزی امارت شارجه.

ایران در حال حاضر ۲۴ مکان در این فهرست دارد.

بیشتر از فرهنگ و هنر