دورخیز امارات متحده عربی برای میزبانی نشست جهانی تغییرات اقلیمی در سال ۲۰۲۳

در صورت پذیرش پیشنهاد امارات، کنفرانس سازمان ملل متحد برای مقابله با تغییرات اقلیمی در نوامبر ۲۰۲۳ در ابوظبی برگزار خواهد شد

شیخ عبدالله بن زايد، وزیر خارجه و همکاری بین‌المللی امارات متحده عربی -FAYEZ NURELDINE / AFP

امارات متحده عربی خواستار میزبانی نشست جهانی اقلیمی (Cop28) در ابوظبی شده است و در صورت پذیرش این پیشنهاد، این کنفرانس سازمان ملل متحد  در نوامبر ۲۰۲۳ در پایتخت امارات برگزار خواهد شد.

به نوشته نشریه اماراتی نشنال، شیخ عبدالله بن زايد، وزیر خارجه و همکاری بین‌المللی امارات متحده عربی، روز یکشنبه ضمن اعلام خبر فوق گفت: «تغییرات اقلیمی دلهره‌آور است، اما فرصت عظیم رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی را نیز با خود دارد.»

او همچنین گفت که کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل، زمانی مهم برای استفاده از یک فرصت تجاری در جهت همکاری با کشورهای جهان و هم‌‌راستا با چشم‌انداز اقلیمی امارات است، «به‌ویژه وقتی که در جهت برابری جنسیتی و توانمندسازی جوانان باشد.»

چند هفته پس از سفر ماه آوریل جان کری، نماینده ویژه آمریکا در امور تغییرات اقلیمی، به ابوظبی، امارات و آمریکا برنامه مشترکی را برای از میان برداشتن ناامنی غذایی آغاز کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هدف از نشست ابوظبی یافتن نوآوری در کشاورزی است، آن هم در زمانی که تغییرات اقلیمی ثبات تولید خوراک در سراسر جهان را تهدید می‌کند.

امارات می‌گوید در صورتی که پیشنهادش برای میزبانی نشست سازمان ملل متحد پذیرفته شود، هزاران نفر از تصمیم‌گیرندگان و هیات‌های بین‌المللی را در ابوظبی گردهم خواهد آورد.

پیش‌بینی می‌شود که در نشست امسال تغییرات اقلیمی (Cop26) که قرار است در گلاسگوی اسکاتلند برگزار شود، ۳۰ هزار نفر شرکت‌ کنند.

امارات می‌گوید به عنوان کشوری که میزبان دائمی سازمان بین‌المللی انرژی تجدیدپذیر است، و به عنوان اولین کشور منطقه که توافق پاریس را امضا کرده است، سابقه درخشانی در مقابله با تغییرات اقلیمی و همکاری دارد که آن را به گزینه‌ای مطلوب برای میزبانی نشست آینده تبدیل می‌کند.

نشریه نشنال می‌گوید، هفته توسعه پایدار ابوظبی، بزرگترین رویداد بزرگ سالانه ‌در این زمینه است و بیش از ۴۵ هزار هیات از ۱۷۰ کشور در آن شرکت می‌کنند.

امارات متحده عربی می‌گوید که سابقه‌اش در میزبانی نشست‌های تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۹ ، و نیز نمایشگاه بزرگ دبی در ماه اکتبر با تمرکز بر اهداف توسعه پایدار، راه را برای کسب شرایط میزبانی نشست Cop28 هموار می‌کند.