خامنه‌ای: به برخی رد صلاحیت‌شدگان جفا شد، جبران شود

هنوز مشخص نیست که آیا صلاحیت برخی از نامزدهای رد صلاحیت شده، از جمله علی لاریجانی تایید خواهد شد

علی خامنه‌ای در سخنرانی امروز خود که به مناسبت سالگرد درگذشت بنیان‌گذار جمهوری اسلامی بیان کرد، ضمن ابراز نگرانی از کاهش مشارکت در انتخابات و با عقب‌نشینی از مواضع گذشته خود سعی کرد تا مردم را نسبت به مشارکت در انتخابات تهییج کند.

رهبر جمهوری اسلامی درباره مشارکت مردم در انتخابات گفت: «حکومت‌ها، اگر حکومت غیردینی باشد، اگر مردم پیرو آنها نباشند مجبورند با ظلم و شلاق حاکمیت کنند. حالا حکومت اسلامی که اهل زور و شلاق نیست نمی‌تواند بدون پشتوانه مردم ادامه پیدا کند.»

این سخنان در شرایطی مطرح می‌شود که صدها نفر از مخالفان جمهوری اسلامی و منتقدان علی خامنه‌ای، هم‌اکنون در زندان‌ها به سر می‌برند و طی سال‌های اخیر برخی از آنها نیز اعدام شده‌اند.

وی همچنین با مقایسه حکومت جمهوری اسلامی با پهلوی، اظهار داشت:«شما جوانان که دوران قبل از انقلاب را ندیده‌اید سخت است که آن دوران را لمس کنید. ما در آن دوران زندگی کردیم. مردم هیچ‌کاره محض بودند. بخصوص در دوران سیاه استبداد پهلوی که ما بیست سی سال آخر آن را درک کردیم.»

بسیاری از منتقدان جمهوری اسلامی معتقدند که علی خامنه‌ای با در دست داشتن ابزارهایی مانند سپاه و شورای نگهبان، عملاً تمامی انتخابات‌ها و فضای سیاسی ایران را مهندسی می‌کند و اجازه تغییرات مطابق با میل مردم را نمی‌دهد. با این حال او همچنان مدعی است که فضای سیاسی نسبت به دوران پهلوی آزادتر است.

او همچنین در بخشی دیگر با اشاره به رد صلاحیت‌های صورت گرفته اظهار داشت در جریان عدم احراز صلاحیت به برخی کسانی که صلاحیتشان احراز نشد جفا شد. به خودشان و خانواده‌هایشان نسبت‌هایی داده شد که معلوم شد خلاف است. فضای مجازی بدون هیچ قید و بندی این مسائل را منتشر کردند. مطالبه من این است که دستگاه‌های مسئول جبران کنند. گزارش‌ها خلاف واقع بود.

مشخص نیست منظور او از جبران دستگاه‌های مسئول، یعنی بازنگری در نتایج رد صلاحیت‌ها است یا خیر.

این در حالی است که خامنه‌ای اخیراً در دیداری مجازی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با حمایت از عملکرد شورای نگهبان گفت که این شورا طبق وظیفه خودش عمل کرده و مشارکت مردم در انتخابات وابسته به نام افراد نیست.

با این حال، اندکی پس از انتشار سخنان علی خامنه‌ای، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهخبان در توییتی نوشت:«فرمایشات مقام معظم رهبری مد ظله العالی فصل الخطاب است و حکم ایشان لازم الاتباع. شورای نگهبان با اذعان به اینکه مصون از خطا نمی باشد، به زودی نظر خود را اعلام خواهد کرد.»

سخنگوی شورای نگهبان در حالی از اعلام نظر این شورا سخن گفته که مهدی فضائلی، معاون رسانه دفتر نشر آثار رهبر جمهوری اسلامی، گفته است تعریض علی خامنه‌ای متوجه شورای نگهبان نیست و «تاثیری در نتیجه اعلام شده» ندارد. حساب اینستاگرام دفتر نشر آثار رهبر جمهوری اسلامی نیز این توییت را منتشر کرده است.

اندکی پس از اعلام اسامی افراد تأیید صلاحیت شده از سوی شورای نگهبان، واکنش سیاستمداران به رد صلاحیت‌ها آغاز شد؛ از ابراز تأسف اسحاق جهانگیری که گفت تکلیف دیگر از او ساقط شده است تا علی مطهری که رد صلاحیت لاریجانی را به باد انتقاد گرفت و نماینده‌ای که در صحن علنی مجلس، از احمدی‌نژاد حمایت کرد.

حتی، صادق لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی که خودش از فقهای شورای نگهبان است، عملکرد شورای نگهبان قانون اساسی را در بررسی صلاحیت داوطلبان نامزدی انتخابات ریاست جمهوری خردادماه غیر قابل دفاع خواند و گفت: «از این رفتارهای عجیب به خدا پناه می‌بریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در توییتی نوشت: «سبب این نابسامانی‌ها تا حد زیادی، دخالت‌های فزاینده دستگاه‌های امنیتی از طریق گزارش‌های خلاف واقع در تصمیم‌سازی برای شورای نگهبان است؛ به‌ویژه اگر عضو مسئولی که باید گزارش‌های محققانه به شورا ارائه کند، خود عامدانه چیزی بر آن بیفزاید.»

لاریجانی که پس از برکناری از ریاست قوه قضاییه، اکنون رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام است، افزود: «هیچ‌گاه تصمیمات شورا را تا این حد غیر قابل دفاع نیافته‌ام؛ چه در تأیید صلاحیت‌ها و چه در عدم احراز صلاحیت‌ها.»

رهبر جمهوری اسلامی در بخشی دیگر از سخنان خود، ضمن انتقاد از افرادی که خواهان سکولاریسم و جدایی دین از سیاست هستند، از مردم خواست تا مدیریت اسلامی را انتخاب کنند.

او در این مورد گفت: «عده‌ای از سکولارها معتقد هستند «دین افیون جامعه است» و نمی‌تواند حکومت مردم را در دست بگیرد. دسته‌ای دیگر معتقدند دین نباید آلوده به سیاست شود و باید تقدس خود را حفظ کند که این افراد سکولارهای مذهبی هستند. این‌ها در واقع سکولارند. یعنی هیچ اعتقادی به دخالت دین در شئون زندگی ندارند و مخالفت حاکمیت اسلامند.»