عباسعلی کدخدایی: مشارکت در انتخابات «سالم» بالای ۵۰ درصد خواهد بود

در تاریخ جمهوری‌اسلامی هیچگاه نرخ مشارکت کمتر از ۵۰ درصد اعلام نشده است

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان-عکس از تسنیم

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در آستانه برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در روز جمعه،‌ دوم اسفندماه پیش‌بینی کرد، میزان مشارکت مردم در این انتخابات بالای ۵۰ درصد باشد. او همچنین مدعی شد که در ۴۰ سال گذشته انتخابات به شکلی «سالم» برگزار شده است.

هرچند کدخدایی مشارکت ۵۰ درصدی را در قالب یک پیش‌بینی‌ مطرح کرده است، اعلام چنین نتیجه‌ای پس از برگزاری انتخابات دور از ذهن نیست. در تاریخ برگزاری انتخابات در سیستم جمهوری اسلامی، هیچگاه میزان مشارکت در انتخابات مجلس یا ریاست‌جمهوری کمتر از ۵۰ درصد اعلام نشده است.

این اظهارات کدخدایی در حالی مطرح می‌شود که شرکت در انتخابات از سوی بخش قابل توجهی از مردم و گروه‌های سیاسی تحریم شده است.

شبکه صدا و سیمای جمهوری اسلامی روز چهارشنبه ۱۶ بهمن‌ماه، در حساب رسمی خود در تلگرام نتیجه یک نظرسنجی در مورد حضور مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی را منتشر کرده بود. این نظرسنجی که مدت کوتاهی پس از انتشار حذف شد، نشان می‌داد که ۸۲ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی گزینه «رای نخواهم داد» را انتخاب کردند. رای ۸ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی «اصولگرایان» و رای ۴ درصد شرکت‌کنندگان نیز «اصلاح‌طلبان» بود. ۶ درصد هم گفته بودند که به کاندیداهای «مستقل» رای خواهند داد. از سوی دیگر برخی نظرسنجی‌های غیررسمی در فضای مجازی حاکی از آن است که در خوش‌بینانه‌ترین حالت، میزان مشارکت در انتخابات مجلس حتما کمتر از ۳۰ درصد خواهد بود. افزون بر این، اعتراض‌های مردمی در دی‌ماه ۱۳۹۶ و آبان‌ماه امسال نیزعمق نارضایتی مردم و ناامیدی آنها نسبت به نتیجه حضور در انتخابات را به نمایش گذاشت. با گذشت سه ماه از این اعتراض‌ها، هنوز تعداد کشته‌ها در جریان سرکوب خشن نیروهای امنیتی اعلام نشده، مقامات تهران بر سر عدم مسئولیت‌پذیری بیشتر در این زمینه با یکدیگر رقابت می‌کنند و در عین حال از همان معترضانی که آنها را «اشرار» خواندند،‌ می‌خواهند برای حفظ وجهه نظام در انتخابات شرکت کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این وجود کدخدایی پیش‌بینی می‌کند که مانند ۱۰ دوره قبلی میزان مشارکت مردم در یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی بالای ۵۰ درصد باشد. به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور و شورای نگهبان، در فاصله سال‌های ۱۳۵۸ تا ۱۳۹۴، پایین‌ترین سطح مشارکت (۵۱ درصد) مربوط به انتخابات مجلس در سال ۱۳۸۶ و بالاترین سطح مشارکت (۷۱.۱۰ درصد) مربوط به سال ۱۳۷۴ است.

در دهه ۹۰ شمسی، دو انتخابات مجلس در ایران برگزار شده است. در سال ۱۳۹۰، میزان مشارکت ۶۴.۰۲ درصد و در سال ۱۳۹۴،‌ میزان مشارکت ۶۱.۸۳ درصد اعلام شد. به این ترتیب در صورتی که نتیجه انتخابات روز جمعه مشارکت بالای ۵۰ درصد باشد، باز هم پایین‌ترین میزان در دهه حاضر و در صورتی که نتیجه پایین‌تر از ۵۱ درصد اعلام شود، پایین‌ترین سطح مشارکت در تاریخ ۴۰ ساله انتخابات مجلس شورای اسلامی رقم می‌خورد.

این در حالی است که آمار مربوط به مشارکت مردم در انتخابات برگزار شده در ایران با توجه به عدم فعالیت موسسه‌های نظرسنجی معتبر و حضور دفاتر رسانه‌های بین‌المللی در ایران، همواره از سوی ناظران بین‌المللی و گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی مورد تردید بوده است. البته مقامات جمهوری اسلامی این تردید‌ها را رد کرده و بر صحت و سلامت انتخابات برگزار شده تاکید دارند. 

به هر ترتیب در انتخابات پیش رو بیش از ۷ هزار نامزد تایید صلاحیت شده به دنبال تصاحب ۲۹۰ کرسی مجلس هستند و ۵۸ میلیون نفر از جمعیت ۸۳ میلیونی ایران نیز می‌توانند در انتخابات شرکت کنند. حضور گسترده مردم پای صندوق رای برای حکومتی که دچار بحران مشروعیت است،‌ اهمیت زیادی دارد. در هفته‌های اخیر مقامات جمهوری اسلامی در موضعی واحد خواستار مشارکت پرشور مردم در انتخاباتی شده‌اند که بسیاری آن را تحریم کرده‌اند.

آیت‌الله خامنه‌ای با جمله‌ای تکراری در آستانه انتخابات از مردم خواست اگر به او علاقه ندارند هم برای «ایران» به صحنه بیایند. حسن روحانی هم در تازه‌ترین توصیف خود انتخابات را ایستادگی در برابر آمریکا توصیف کرده است. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه هم می‌گوید، بهترین نشانه دفاع از کشور، حضور در انتخابات است.

شاید بتوان گفت، انتخابات از جمله موضوعاتی است که همواره توانسته همه بازیگران صحنه قدرت و سیاست‌ورزی در ایران را زیر چتر خود بگیرد تا به دور از هرگونه ملاحظه و مرزبندی که در ظاهر آنها را از هم جدا می‌کند، هرچه بی‌پرواتر برای هدف مشترک بقا و دستیابی به سهم بیشتر از سفره انقلاب تلاش کنند. 

بیشتر از