کیت میدلتون حق رای ندارد؛ دیگر چه کارهایی نمی‌تواند بکند؟

این محدویت‌ها از پوشش گرفته تا خورد‌ و‌ خوراک و عضویت در رسانه‌های اجتماعی را در‌بر‌می‌گیرد

دوشس کمبریج حق اظهارنظر سیاسی ندارد و همواره باید در رویدادها و مصاحبه‌ها، بی‌طرفی سیاسی‌ خود را حفظ کند‌ـ Jane Barlow/AFP

در مصاحبه اپرا وینفری با دوک و دوشس ساسکس، مگان مارکل گفت که سلامت روانش در دوره ای که در دربار بریتانیا زندگی می‌کرد، لطمه دیده بود.

او گفت: «آنچه اجازه داشتم انجام دهم بسیار محدود بود» و افزود به‌شدت از تنهایی در رنج بوده است زیرا به او گفته شده بود به دلیل آنکه بیش از حد در رسانه‌ها مطرح شده است، نباید دوستانش را برای صرف نهار ببیند؛ در حالی که او «ماه‌ها از خانه بیرون نرفته بود».

مگان با اشاره به این که همه‌گیری کرونا به درک مردم (از این شرایط) کمک می‌کند، گفت: «فکر می‌کنم آسان‌ترین راهی که اکنون مردم می‌توانند (شرایط آن روزهای او را) درک کنند آن چیزی است که ما در طول قرنطینه تجربه کردیم.» او در ادامه گفت که بخشی از عضویت در خاندان سلطنتی، اجبار به رعایت دستورهای روشنی است در مورد آنچه می‌توانید یا نمی‌توانید انجام دهید، «کمپانی (اشاره به خاندان سلطنتی) می‌گوید نمی‌توانی این کار را بکنی چون این‌گونه (به گونه دیگری) تعبیر خواهد شد». 

سوال این‌جا است که یک دوشس خاندان سلطنتی بریتانیا چه محدودیت‌های دیگری دارد؟ کیت میدلتون و دیگر اعضای خاندان سلطنتی چه کارهایی را نمی‌توانند بکنند که برای ما بخشی از زندگی روزمره است؟

او حق رای ندارد

کیت میدلتون اجازه رفتن پای صندوق رای را ندارد. کیت پس از پیوستن به خانواده سلطنتی دیگر حق اظهارنظر سیاسی ندارد و همواره باید در رویدادها و مصاحبه‌ها، بی‌طرفی سیاسی‌ خود را حفظ کند.

بنا بر اعلام تارنمای رسمی خاندان سلطنتی بریتانیا، این نه قانون بلکه «عرف» است، «طبق  عرف، ملکه نمی‌تواند رای دهد یا در انتخابات شرکت کند اما در ارتباط با دولت بریتانیا نقش‌های مهم تشریفاتی و رسمی بر عهده دارد».

تمام خانواده سلطنتی مشمول این قانون می‌شوند. اعضای خاندان سلطنتی حق نامزدی برای احراز مقام‌های دولتی را ندارند. شاهزاده هری، پس از نقل‌ مکان به آمریکا، در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور گفت: «ممکن است بسیاری از شما ندانید اما من مادام‌العمر از حق رای در بریتانیا محرومم.» 

او نمی‌تواند لباس نامناسب بپوشد

تمام اعضای خاندان سلطنتی باید با لباس پوشیده و شیک ظاهر شوند. در طول تاریخ، نحوه لباس پوشیدن زنان خانواده سلطنتی بیش از همتایان مردشان مورد توجه رسانه‌ها بوده است؛ برای مثال، بسیار بعید است که آنها با لباس و کفش ورزشی در انظار ظاهر شوند؛ مگر در مواقع خاص مثل مسابقه خیریه تنیس برای جمع‌آوری اعانه.  

افزون بر این، ادوارد سوم، پادشاه قرن دوازدهم بریتانیا، پوشیدن پوست را برای کلیه اعضای خاندان سلطنتی ممنوع کرد اما این مقررات در طول سال‌ها شکسته شده است. ملکه کنونی بریتانیا پوست مصنوعی را به پوست طبیعی ترجیح می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از دیگر مقررات رفتاری برای کیت میدلتون این است که او باید در مراسم رسمی کلاه بر سر بگذارد؛ مگر در مراسم پس از ساعت شش بعدازظهر که گذاشتن تاج با زاویه ۴۵ درجه الزامی است. او همچنین نباید پالتوی خود را در انظار و مراسم رسمی دربیاورد. رنگ‌های درخشان لاک ناخن ممنوع است و اعضای زن خاندان سلطنتی باید در کلیه مراسم، جوراب به پا کنند و دامنشان بالاتر از زانو نباشد.  

او باید در سفرهای خارجی یک دست لباس سیاه همراه داشته باشد

به عنوان بخشی از ملاحظات مربوط به نحوه لباس پوشیدن، دوشس کمبریج و سایر اعضای خانواده سلطنتی باید یک دست لباس سیاه همراه داشته باشند تا درصورت وقوع مرگی پیش‌بینی‌نشده، بتوانند با لباس مناسب در انظار ظاهر شوند.

در مورد سفر اعضای خاندان سلطنتی، مقررات نانوشته حکم می کند دو فرد از خانواده که در صف سلطنت قرار دارند، نمی‌توانند با هم در یک وسیله نقلیه سفر کنند؛ برای نمونه، شاهزاده جورج پس از رسیدن به سن ۱۲ سالگی، دیگر نمی‌تواند با پدرش در یک هواپیما بنشیند.

او اجازه ندارد از خود عکس (سلفی) بگیرد

شما هرگز اعضای خاندان سلطنتی را نمی‌بینید که با تلفن‌های همراهشان از خود عکس بگیرند و اجازه ندارند حساب کاربری شخصی در رسانه‌های اجتماعی داشته باشند. مگان در سال ۲۰۱۷، این مساله را هنگام دیدار از ناتینگهام در گفت‌و‌گو با گروهی که دور او جمع شده بودند، تایید کرد: «ما اجازه عکس گرفتن (سلفی) از خودمان نداریم.»

ویکتوریا آلبرایت، کارشناس امور سلطنتی بریتانیا، به نشریه اینسایدِر گفت: «اعضای خانواده سلطنتی همواره ترجیح می‌دهند با مردم شخصا ارتباط برقرار کنند تا این که با آنها عکس بگیرند.» آنها همچنین اجازه ندارند با وجود تقاضای مکرر مردم، به کسی امضا بدهند. نشریه اکسپرس می‌گوید این امر به دلیل اجتناب از احتمال جعل امضای آنها است. البته کیت میدلتون و دیگر اعضای خاندان سلطنتی باید هدایای مردم را با روی باز بپذیرند.

کیت نمی تواند صدف، جگر غاز یا ماکارونی بخورد

هرچند بسیاری از اعضای خانواده سلطنتی با لذت صدف میل کرده‌اند اما گفته می‌شود ملکه از توصیه مقام‌های کاخ  پیروی و به دلیل احتمال مسمومیت، از خوردن آن اجتناب می‌کند.

گرانت هرولد، یکی از پیشکاران خاندان سلطنتی بریتانیا، به نشریه زن و خانه (Woman & Home) می‌گوید: «این حرکت بسیار عاقلانه‌ای است که حین انجام وظایف سلطنتی در خارج از فضای کاخ از صرف غذای دریایی خودداری شود. ما نمی‌خواهیم یکی از اعضای خانواده سلطنتی واکنشی جدی به مسمومیت غذایی نشان دهد؛ به‌ویژه در سفرهای رسمی خارجی.»

اما گفته می‌شود شاهزاده ویلیام به غذای دریایی «سوشی» علاقه‌مند است و شاهزاده چارلز هم در گذشته غذای دریایی امتحان کرده است. کارکنان کاخ سلطنتی می‌گویند ملکه از سیر بدش می‌آید و درنتیجه، بعید است در فهرست غذای کاخ باکینگهام از آن استفاده شود. دارِن مک گرِیدی، سرآشپز سابق خاندان سلطنتی، به نشریه رِسِپیز پلاس گفت: «ما هرگز نمی‌توانیم (در کاخ) غذایی که در آن سیر یا پیاز بیش از حد به کار رفته باشد، سرو کنیم.» پیش‌تر، جان هیگینز، یکی دیگر از سرآشپزهای ملکه، نیز به نشریه نشنال پست گفته بود: «فکر می‌کنم برای اجتناب از بادگلوی سلطنتی، در کاخ باکینگهام سیر در غذاها به کار نمی‌رود.» در این میان، سیب‌زمینی، برنج و انواع ماکارونی نیز از منوی شام خارج است. دارن مک گریدی به نشریه تلگراف گفت: «سیب زمینی، برنج و ماکارونی در منوی شام وجود ندارد.» 

به نوشته تارنمای گروه رفتار اخلاقی با حیوانات (People for the Ethical Treatment of Animals)، شاهزاده چارلز از سال ۲۰۰۸ به دلیل ملاحظات مربوط به نحوه رفتار با حیوانات، غذای جگر غاز را (که برای تهیه آن حیوان درشرایطی دلخراش به بلع غذا و چربی مجبور می‌شود) منع کرده است.

دست زدن به کیت میدلتون ممنوع است 

خوش‌وبش کردن مثل دست گذاشتن روی شانه حین عکس گرفتن یا گرفتن بازوی اعضای ارشد خانواده سلطنتی برای نشان دادن راه، یک تابوی بزرگ است. گفته می‌شود تاریخچه این رسم به قرون وسطی بازمی‌گردد. لوسی هیوم، از موسسه آداب اجتماعی دِبرِت، به خبرگزاری رویترز می‌گوید: «بهتر است در تماس جسمی با اعضای خانواده سلطنتی پیشقدم نشوید.» 

البته در مواردی این مقررات شکسته شده است. دست دادن رسمی با اعضای خانواده سلطنتی در دوره پیشا و پساکرونا، کاملا  پذیرفته است.

کیت باید تعظیم کند

هرچند «اجباری در طرز رفتار هنگام دیدار با ملکه یا یکی از اعضای خانواده سلطنتی وجود ندارد» اما بنا بر اعلام تارنمای سلطنت بریتانیا (British Monarchy)، انتظار می‌رود کیت مقابل اعضای خاندان سلطنتی که در جایگاه والاتری از او قرار دارند، از جمله ملکه، شاهزاده چارلز و دوشس کورنوال، تعظیم کند. این عمل مستلزم آن است که کیت سر خود را فرود آورد و در حالی که یک پایش را مقابل پای دیگر قرار می‌دهد، زانوانش را خم کند.

کیت در جایگاه کنونی‌اش باید به بسیاری دیگر از اعضای خانواده سلطنتی هم تعظیم کند اما نه برای همیشه. همسرش ویلیام پس از چارلز بر تخت سلطنت بریتانیا خواهد نشست و کیت ملکه او خواهد شد و موارد اجبار کیت به تعظیم مقابل دیگران بسیار کمتر می‌شود؛ مگر آنکه ویلیام اصرار داشته باشد که کیت هر بار مقابل او قرار می‌گیرد، تعظیم کند.

ممکن است به او گفته شود به سخنش ادامه ندهد

گفته می‌شود هر زمان ملکه بخواهد کسی به صحبت با او ادامه ندهد، کیف دستی خود را از دست راست به چپ می‌دهد. هیوگو ویکِرز، مورخ خاندان سلطنتی، به نشریه پیپل می‌گوید: «اگر ببینید ملکه هنگام صحبت با شخصی کیفش را دست به دست می‌کند، جای نگرانی خواهد بود.»

این موضوع همه را شامل می‌شود اما کارکنان ملکه باید به‌طور ویژه به این حرکت آگاه باشند تا طرف صحبت ملکه را از او دور کنند. ویکرز می‌افزاید: «این کار با ظرافت و ادب انجام می‌شود. کسی پا پیش می‌گذارد و می‌گوید قربان! سراسقف کَنتِربِری سخت مشتاق دیدار با شما است.» در عین حال هیچ‌کس حق ندارد به ملکه پشت کند.

او حق ندارد پیش از ملکه بخوابد

این که کسی از اطرافیان ملکه پیش از او به اتاق خواب برود، رفتاری بسیار بی‌ادبانه تلقی می‌شود. سِر ویلیام هزلتاین، منشی خصوصی سابق ملکه، در کتابش با نام «خاندان سلطنتی در استرالیا» می‌نویسد: «هیچ‌کس رفتن به اتاق خواب پیش از ملکه را درست نمی‌داند. برای دایانا، شب‌های طولانی سلطنتی دردآور بود. معمولا همه یکی دو ساعت در اتاق نشیمن می‌نشستند و حرف می‌زدند. دایانا چنان مستاصل می‌شد که عذرخواهی می‌کرد و به رختخواب می‌رفت. اینکه او پیش از ملکه به اتاق خواب می‌رفت، رفتاری ناپسند تلقی می‌شد.»

© The Independent

بیشتر از زندگی