افزایش اجاره‌بهای ویلا با وجود ممنوعیت سفر در تعطیلات خرداد

ویلاهای شخصی برخلاف هتل‌ها محدودیت‌های عرفی و قانونی ندارند

نرخ اجاره یک شب ویلای ساحلی نیز به هشت میلیون تومان هم رسیده است عکس از ایسنا

نرخ اجاره خانه و ویلاهای شخصی در مناطق شمالی کشور و ییلاق‌های نزدیک تهران در تعطیلات خرداد تا سه برابر افزایش یافته است. یکی از مهم‌ترین دلایل گرایش مردم به خانه و ویلاهای شخصی این است که آن‌ها همچون هتل‌ها ممنوعیت‌های قانونی ندارند.
سال‌هاست که مناطق شمالی و تفریحگاهی کشور در تعطیلات خردادماه پذیرای تعداد زیادی از مسافران می‌شوند، مسئله اجاره ویلا و خانه شخصی و عدم تمایل بخش زیادی از مردم برای استفاده از هتل‌ها نیز همواره وجود داشته اما در دو سال گذشته به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا این مسئله جنبه‌های مختلف دیگری نیز پیدا کرده است چراکه ستاد ملی کرونا مسافرت‌های بین‌شهری و غیرضروری را یکی از دلایل اصلی افزایش ابتلا به کرونا می‌داند اما سیاست یک بام و دو هوا در تعطیلات باعث شده در دوران همه‌گیری کرونا با وجود ممنوع اعلام شدن سفرهای بین‌شهری باز هم در روزهای تعطیل جاده‌های منتهی به شهرهای شمالی مسدود شوند و قیمت ویلاها و خانه‌های شخصی افزایش پیدا ‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


امسال نیز ستاد ملی کرونا اعلام کرده از دوازدهم تا هفدهم خرداد سفرهای بین‌ استانی ممنوع است و تردد در مناطق زرد، نارنجی و قرمز بین ۵۰۰ هزار تا یک‌میلیون تومان جریمه دارد.
بااین‌حال گزارش ایسنا نشان می‌دهد در مناطق مسافرپذیر ایران، مثل شهرهای شمالی کشور و ییلاق‌های نزدیک تهران که ظاهرا در انتظار مسافران تعطیلات نیمه خردادماه هستند، نرخ اجاره یک شب خانه و ویلای شخصی تا سه برابر گران‌تر شده است.
بر اساس این گزارش پایین‌ترین نرخ اجاره یک شب سوئیت در شهرهای شمالی در حال حاضر تا ۲۰۰ هزار تومان است که در تعطیلات نیمه خرداد، قیمت آن به ۶۰۰ هزار تومان می‌رسد. نرخ اجاره فقط یک شب ویلای ساحلی نیز به هشت میلیون تومان هم رسیده است. کرایه یک شب کلبه چوبی در کنار جنگل همراه با استخر و جکوزی که در حالت عادی سه میلیون تومان قیمت‌گذاری شده، در تعطیلات پیش ‌رو تا پنج و نیم میلیون تومان می‌رسد.
افزایش نرخ اجاره ویلاها و خانه‌های شخصی در روزهای تعطیل مسئله‌ای است که از ابتدای شیوع ویروس کرونا آغاز شده و تاکنون نیز ادامه دارد و به خصوص شهرهای شمالی کشور پس از هر تعطیلاتی با هجوم ویروس کرونا و افزایش میزان ابتلا و مرگ و میر مواجه می‌شوند. با وجود اینکه ستاد ملی کرونا اجتماعات، سفرهای غیرضروری، عدم رعایت موارد بهداشتی و تردد در شهرهای قرمز و نارنجی را دلایل مهم افزایش میزان ابتلا به کرونا می‌داند اما برنامه مشخصی برای اجرای مقررات پیشگیرانه وجود ندارد. به عنوان مثال در تعطیلات خرداد امسال نیز همچون دفعات قبل تردد با وسایل نقلیه عمومی آزاد است. در موارد دیگری مثل تعطیلات آبان سال گذشته نیز استان‌های شمالی با وجود موارد بسیار ابتلا در لیست استان‌های دارای محدودیت کرونایی قرار نگرفتند. این مسئله حتی اعتراض برخی نمایندگان مجلس را در پی داشت و جبار کوچکی‌نژاد، نماینده رشت در گفت‌وگو با آنا گفت: «یکی از عللی که محدودیت‌های کرونایی را در مورد شهرهای شمالی اعمال نمی‌کنند این است که بسیاری از دولتمردان در شهرهای ویلا دارند.»
پیشتر پیام طبرسی عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در گفت‌وگو با مهر ضمن انتقاد از سیاست‌های اجرایی برای کنترل کرونا گفت: «ما نه محدودیت اعمال می‌کنیم و نه واکسیناسیون را انجام می‌دهیم، پس نباید انتظار داشته باشیم که بیماری خود به خود کنترل شود.»