ادامه سفرهای نوروزی و افزایش تعداد شهرهای قرمز و نارنجی در ایران

«علت افزایش شهرهای قرمز و نارنجی کاهش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است»

وزارت بهداشت ایران می‌گوید روند ابتلا به ویروس کرونا افزایشی است- عکس از همشهری آنلاین

وزارت بهداشت ایران با تاکید بر روند افزایشی مبتلایان به ویروس کرونا، و همزمان با سفرهای نوروزی، جدیدترین فهرست اسامی شهرهایی را منتشر کرده که از نظر وضعیت کرونا در مرحله قرمز و نارنجی هستند.

در فهرست تازه وزارت بهداشت، شهرستان‌های سراب (آذربایجان شرقی)، خوانسار (اصفهان)، دماوند (تهران)، ایذه و بهبهان (خوزستان) پنج شهرستانی هستند که وضعیت آنها قرمز اعلام شده است. هشت شهرستان نارنجی نیز به این فهرست اضافه شده‌ است.

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، علت افزایش شهرهای قرمز و نارنجی را کاهش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی دانسته و گفته است که میزان رعایت دستورالعمل‌ها از ۸۳.۳ درصد در طی یک ماه‌ونیم گذشته به ۵۹ درصد سقوط کرده است.

او گفته مبنای قرمز و نارنجی یا زرد بودن شهرها، تعداد بستری به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس تصمیم ستاد کرونا، خودروهای غیربومی برای خروج از شهرهایی که تازه قرمز و نارنجی شده‌اند، سه روز فرصت دارند تا از آن شهر خارج شوند در غیر این صورت جریمه می‌شود. این مهلت برای مسافران نوروزی شهرهایی که روز یکم فروردین قرمز و نارنجی شده بودند، امروز تمام شد.

وضعیت قرمز به معنای بسیار پرخطر است و در این وضعیت، همه مشاغل به‌جز موارد ضروری سطح یک تعطیل خواهند بود. وضعیت دست کم در ۲۰ شهر کشور قرمز استږ

جلفا (آذربایجان شرقی)، بوکان و سردشت (آذربایجان غربی)، مبارکه (اصفهان)، آبدانان (ایلام)، قروه (کردستان)، اسلام آباد غرب (کرمانشاه) و بویراحمد (کهگیلویه و بویراحمد)، شهر‌های جدیدی هستند که در فهرست شهرهای نارنجی قرار گرفته‌اند.

وضعیت نارنجی به معنای پرخطر است و در این وضعیت، سطوح شغلی ۳ و ۴ تعطیل خواهد بود. در حال حاضر وضعیت نزدیک به ۵۰ شهر ایران نارنجی اعلام شده است.

با وجود تاکید مقامات وزارت بهداشت، گزارش‌ها از ایران حاکی است که مسافرت‌های نوروزی نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است. مسئولان وزارت بهداشت هشدار داده‌اند که این سفرها می‌تواند به شیوع بیشتر ویروس کرونا و از جمله انواع جهش‌یافته آن منجر شود.