خداحافظی تلخ زیدان با هواداران رئال مادرید

زیدان در این فصل به همراه رئال در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان حضور داشت و تا روزهای پایانی جز مدعیان کسب عنوان قهرمانی درلالیگا بود

 زیدان سرمربی موفق و فرانسوی باشگاه رئال مادرید - PIERRE-PHILIPPE MARCOU / AFP

زیدان سرمربی فرانسوی و پرافتخار تیم فوتبال رئال مادرید که چند روز پیش، پس از صحبت با مسئولان این باشگاه از سمت خود کناره‌گیری کرده بود، در نامه‌ای سرگشاده ضمن خداحافظی با هواداران تیم نسبت به رفتار مدیران تیم حقایقی را مطرح کرد، این پیام شباهت زیادی به نامه مسی در فصل گذشته داشت که به نوعی ناراحتی خود را نسبت به باشگاه بارسلونا اعلام کرده بود.

به نظر مضمون اصلی این نامه رئیس باشگاه فلورنتینو پرز باشد، کسی که به گفته زیدان خود او باعث رشد و شکوفایی‌اش در رئال شده است و عناوین به دست آمده را مدیون او است. اما به نظر می‌رسد این مربوط به سالیان گذشته باشد و فشارها روی او در فصلی که گذشت باعث این تصمیم‌گیری برای زیدان شده است.

زیدان در این فصل به همراه رئال در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان حضور داشت و تا روزهای پایانی جز مدعیان کسب عنوان قهرمانی درلالیگا بود اما با بدشانسی، مصدومیت و غیبت چند تن از بازیکنان اصلی نتوانست قهرمانی را از آن خود کند. حال با رفتن او به نظر می‌رسد آمدن امباپه به این تیم نیز شاید غیر ممکن باشد چراکه او با زیدان رابطه بسیار نزدیکی داشت و یکی از دلایل پیوستنش به این تیم اسپانیایی می‌توانست حضور این مربی فرانسوی باشد.

با وجود این احتمال بازگشت گرت بیل از تاتنهام بسیار زیاد است چراکه می‌تواند جایی در ترکیب اصلی تیم برای خود پیدا کند. حال باید دید پرز با توجه به پیام منتشرشده چه پاسخی خواهد داشت و آیا او این صحبت‌ها را تایید خواهد کرد یا ضد مربی تاریخی این باشگاه سخن خواهد گفت.

اما زیدان در این پیام اینگونه با طرفداران سخن گفت: «هواداران عزیز رئال مادرید، برای بیش از ۲۰ سال و از زمانی که برای نخستین بار به مادرید آمدم و پیراهن سپید رئال را پوشیدم، شما عشق و محبت خود را به من نشان داده‌اید. من این افتخار بزرگ را داشته‌ام که بازیکن و سرمربی بزرگ‌ترین باشگاه جهان باشم، اما جدای از این موضوع من هم مانند شما تنها یک هوادار دیگر رئال هستم. به همین دلیل می‌خواستم که این نامه را بنویسم تا با شما خداحافظی کنم و تصمیمم برای ترک مربیگری را توضیح دهم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در مارس ۲۰۱۹ پیشنهاد بازگشت به رئال مادرید را پذیرفتم، البته به این دلیل که رئیس باشگاه فلورنتینو پرز از من خواست، همچنین به این دلیل که همه شما هر روز از من چنین چیزی را می‌خواستید. وقتی در خیابان با هرکدام از شما روبه‌رو می‌شدم حمایت شما و اشتیاقتان برای دیدن دوباره من با تیم را احساس می‌کردم؛ چرا که من هم به همان ارزش‌های رئال مادرید باور دارم. این باشگاه متعلق به اعضای آن، به هواداران و به تمام جهان است. من در این سال‌ها تلاش کرده‌ام تا الگو باشم.

بیست سال در رئال مادرید بودن زیباترین چیزی است که در تمام زندگی‌ام برای من اتفاق افتاده و می‌دانم که این را کاملا مدیون فلورنتینو پرز هستم که در سال ۲۰۰۱ از من حمایت کرد، زمانی که برخی مخالف این موضوع بودند، او جنگید تا من را به خدمت بگیرد و به اینجا بیاورد. این را از صمیم قلبم می‌گویم که تا همیشه برای این موضوع قدردان پرز خواهم بود، همیشه. من اکنون تصمیم به ترک باشگاه گرفته‌ام و می‌خواهم دلایلم را به درستی توضیح دهم. من می‌روم، اما قرار نیست به سرعت به تیم دیگری ملحق شوم و نه از مربیگری خسته شده‌ام.

در ماه مه سال ۲۰۱۸ من رئال را ترک کردم زیرا بعد از دو سال و نیم همکاری، با کسب پیروزی‌های بسیار زیاد و به دست آوردن جام‌های بسیار زیاد، احساس کردم رئال برای ماندن در بالاترین سطح، به یک روش و رویکرد جدید نیاز دارد. اما حال اوضاع کمی متفاوت است. می‌روم چون احساس می‌کنم باشگاه دیگر اعتقادی به من ندارد و حمایتی برای ساختن چیزی بلندمدت یا کوتاه‌مدت انجام نمی‌دهد.

من فوتبال را به خوبی می‌فهمم و می‌دانم باشگاه‌های بزرگی همچون رئال مادرید به دنبال چه چیزی هستند و هنگامی که نتیجه نمی‌گیرید باید بروید. اما با وجود این یک چیز بسیار مهم در این میان فراموش شده است، همه آنچه که من روز به روز ساخته‌ام فراموش شده است، تمامی ارتباط نزدیکم با بازیکنان، با ۱۵۰ نفری که با تیم و در کنار تیم کار می‌کنند، از یاد رفته است.

من یک برنده ذاتی هستم و برای کسب جام در این‌جا حضور داشتم، اما موضوعی که حتی از این موارد هم مهم‌تر است افراد هستند، احساس‌ها و زندگی آن‌ها. من احساس می‌کنم که این موارد در نظر گرفته نشده‌اند، گاهی حتی من برای این چیزها سرزنش شدم و زخم زبان شنیدم. من امتیازهای ویژه‌ای نمی‌خواستم، البته که نه! فقط می‌خواستم که کمی بیشتر به یاد بیاورند ما با هم در گذشته چه کرده‌ایم.

این روزها عمر مفید سرمربی در یک باشگاه بزرگ دو فصل است، شاید کمی بیشتر. برای دوام بیشتر آن، روابط انسانی ضروری است، این روابط مهم‌تر از پول، مهم‌تر از شهرت و مهم‌تر از همه چیز هستند. این به من و کل تیم آسیب رساند زیرا این پیام‌های عمدا رسانده شده به رسانه‌ها، بر کل تیم تاثیر منفی گذاشت، آنها بین ما شک و تردید و سوء‌تفاهم ایجاد کردند. با این حال و بدون هیچ تمایل وقصدی به انتقاد یا ارشاد کردن شما، من دوست داشتم که در این سال‌ها سوالات همیشه درباره موارد بحث‌برانگیز و جنجالی نباشد، دوست داشتم که ما بیشتر در مورد بازی صحبت کنیم و بیش از همه درباره بازیکنان، که مهم‌ترین بخش این ورزش هستند و تا همیشه نیز مهم‌ترین بخش در این ورزش خواهند بود، حرف بزنیم. بیایید فوتبال را فراموش نکنیم، بیایید مراقب فوتبال باشیم.

هواداران عزیز رئال مادرید، من همیشه یکی از شما خواهم بود

زنده باد مادرید

زین‌الدین زیدان

بیشتر از فوتبال