واکسیناسیون با واکسن «ایرانی» از هفته آینده؛ گزینه انتخابی یا اجباری؟

واکسن‌های ایرانی هنوز تاییدیه سازمان بهداشت جهانی را ندارند و اطلاعات علمی آنها منتشر نشده است

سعید نمکی، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی - عکس از محبت‌نیوز

وزیر بهداشت جمهوری اسلامی از آغاز واکسینه کردن عمومی با واکسن ایرانی در هفته آینده خبر داد و گفت که در مرحله اول که تزریق واکسن ایرانی داوطلبانه است، او و همکارانش داوطلب می‌شوند.

به گزارش ایسنا سعید نمکی واکسن ایرانی را سالم‌ترین و بی‌ضررترین واکسن بومی معرفی کرد و گفت: «توانستیم در کمتر از یک‌ سال به مجموعه‌های باعظمت واکسن‌ساز دنیا بپیوندیم و راه ۲۰ ساله را یک‌ ساله طی کنیم.»

با وجود اینکه نمکی واکسن ایرانی را سالم‌ترین و بی‌ضررترین واکسن بومی معرفی کرده اما در سطح عمومی جامعه بی‌اعتمادی نسبت به این واکسن موج می‌زند. ناکارآمدی سیستم بهداشت و درمان کشور در مدیریت و کنترل ویروس، اطلاع‌رسانی متناقض درباره زمان و میزان شیوع ویروس کرونا و نداشتن مهر تایید سازمان بهداشت جهانی از جمله دلایلی هستند که در بی‌اعتمادی عمومی نسبت به واکسن کرونا نقش داشته‌اند اما سعید نمکی و همکارانش قصد دارند داوطلب تزریق واکسن ایرانی کرونا شوند.

به گفته او تا پایان خردادماه جمعیت بالای ۶۰ سال کشور و بیماران خاص واکسینه می‌شوند و سپس برنامه واکسینه کردن عمومی با ترکیبی از واکسن‌های ایرانی و وارداتی ادامه می‌یابد.
وزیر بهداشت از حق انتخاب شهروندان صحبت کرد و گفت که تزریق واکسن ایرانی در مرحله اول داوطلبانه است. این در حالی است که ایران در واردات واکسن نیز نتوانسته موفق عمل کند و با وجود اینکه برخی کشورها در آخرین مراحل واکسینه کردن عمومی هستند در ایران تاکنون فقط حدود چهار میلیون دوز واکسن تزریق شده و چنانچه روند واردات واکسن به همین شکل باقی بماند، حق انتخابی برای شهروندان وجود نخواهد داشت. چراکه حتی اگر بخواهند واکسن‌های وارداتی مورد تایید سازمان‌ بهداشت جهانی را تزریق کنند، آن‌ها را در دسترس نخواهند داشت و شاید چاره‌ای جز این باقی نماند که داوطلب تزریق واکسن‌های ایرانی شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس اعلام وزارت بهداشت از میان واکسن‌های در حال تولید ایرانی، دو واکسن کرونای پاستور و واکسن برکت (کوویران برکت) به مراحل پایانی نزدیک‌تر شده‌اند و در آستانه صدور مجوز برای تزریق در ایران هستند.

واکسن کرونای انستیتو پاستور ایران به گفته کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو، از فاز سوم مرحله میانی عبور کرده و واکسن برکت، در حال نزدیک شدن به فاز سوم مرحله میانی است. جهانپور در گفت‌وگو با ایسنا گفت اگر مجوز مصرف اضطراری آن‌ها صادر شود، آمادگی تولید را دارند.

پیشتر درخواست صدور مجوز اضطراری برای تولید واکسن برکت از سوی مینو محرز، عضو ستاد مبارزه با کرونا نیز مطرح شده بود. مینو محرز که به عنوان ناظر و مجری در تولید این واکسن نقش داشت در نشست خبری گزارش پیشرفت فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کوو ایران برکت گفت: «مراحل کارآزمایی بالینی انجام شد و ایمنی واکسن در فاز انسانی نیز به اثبات رسید. من فکر‌ می‌کنم هرچه زودتر باید این واکسن در اختیار مردم قرار بگیرد و مجوز مصرف اضطراری را اخذ کند.»

مینو محرز در حالی درخواست مجوز اضطراری تایید واکسن برکت را مطرح کرده که سال گذشته (۱۳۹۹) اعلام کرده بود حاضر به تزریق واکسن کرونای روسی (اسپوتنیک) نیست چون تاییدیه سازمان بهداشت جهانی را ندارد. ضمن اینکه بنا به اعلام سخنگوی سازمان غذا و دارو، واکسن برکت هنوز به فاز سوم مرحله میانی نرسیده ولی واکسن پاستور از فاز سوم مرحله میانی عبور کرده و چنانچه قرار به صدور مجوز اضطراری برای تولید واکسن باشد این مجوز باید برای واکسن پاستور صادر شود.

اگرچه واکسن برکت و واکسن پاستور دارای تاییدیه از سازمان بهداشت جهانی نیستند ولی کیانوش جهانپور اثربخشی آن‌ها را بین ۸۰ تا ۹۰ درصد عنوان کرده و او نیز همچون وزیر بهداشت گفت که در خردادماه فراخوان عمومی برای ثبت‌نام و تزریق واکسن کرونای ایرانی منتشر خواهد شد.

واکسن «کووپارس رازی»، «واکسن فخرا» واکسن بخش خصوصی «سیناژن» از دیگر واکسن‌های داخلی هستند که در مراحل مطالعات بالینی قرار دارند.

در حال حاضر واکسن‌های وارداتی در ایران، اسپوتنیک روسی و سینوفارم چینی، هندی، کواکس (تولید مشترک با کوبا) هستند. واکسینه کردن عمومی علیه کرونا در ایران از نیمه بهمن سال گذشته با ورود نخستین محموله واکسن به کشور آغاز شد اما تاکنون فقط حدود چهار میلیون دوز واکسن کرونا تزریق شده است.

به گزارش ایمنا تا امروز به طور تقریبی معادل ۳.۵ درصد جمعیت کشور دستکم یک دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا قرار است تا هفته آینده تعداد چشمگیری واکسن وارد کشور شود. علیرضا رئیسی در کلاب هاوس مدعی شده ایران با تزریق روزانه ۲۵۰ هزار دوز واکسن کرونا رکورد زده است.

به گفته او سامانه واکسینه کردن عمومی از هفته آینده برای افراد بالای ۶۵ سال باز می‌شود و احتمال دارد که میزان روزانه تزریق واکسن به ۵۰۰ هزار دوز در روز برسد. معاون وزیر بهداشت و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز در حالی از نتایج موفقیت‌آمیز واکسن برکت صحبت کرده که این واکسن هنوز در مرحله آزمایش‌های بالینی قرار دارد و چنانچه گفته شد هیچکدام از واکسن‌های ایرانی دارای تاییدیه سازمان بهداشت جهانی نیستند.