موافقت عراق با انتقال بخشی از پول مسدود شده ایران به اروپا برای خرید واکسن

«مجوز برای تامین ۱۲۵ میلیون دلار منابع ارزی ایران در عراق و انتقال آن به یک بانک اروپایی برای خرید واکسن صادر شد»

ایالات متحده اعلام کرده است که دارو و تجهیزات پزشکی مشمول تحریم‌ها نمی‌شود- محمد محسن‌زاده/ میزان

یک مقام دولت حسن روحانی، از موافقت بغداد با انتقال بخشی از دارایی‌های مسدود شده تهران در عراق به یک بانک اروپایی برای خرید واکسن کووید-۱۹ مورد نیاز ایران از طریق برنامه کوواکس سازمان بهداشت جهانی، خبر داده است.

خبرگزاری ایرنا روز شنبه از قول رضا اردکانیان، وزیر نیروی ایران، گزارش داد که مجوز لازم برای تامین ۱۲۵ میلیون دلار منابع ارزی ایران در عراق برای خرید ۱۶ میلیون دوز واکسن کوواکس و انتقال این مبلغ به یک بانک اروپایی، صادر شد.

دولت عراق هنوز در مورد این خبر واکنش نشان نداده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا قادر به دریافت منابع ارزی حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی خود به دیگر کشورها نیست و مبالغ زیادی از این درآمدها در کشورهای متعددی، از جمله عراق، چین و کره جنوبی، مسدود شده است.

با این حال، ایالات متحده اعلام کرده است که دارو و تجهیزات پزشکی مشمول تحریم‌ها نمی‌شود؛ هر چند مسئولان ایران، که به شدت درگیر همه‌گیری کرونا است، اصرار دارند دلیل کمبود واکسن را تحریم‌های آمریکا، و نه سوء‌مدیریت، عنوان کنند.

به دنبال آغاز گفت‌وگوهای غیرمستقیم تهران و واشنگتن برای احیای توافق هسته‌ای ۱۳۹۴، ایران خواستار آزادسازی ۲۰ میلیارد دلار دارایی مسدود شده خود شده است؛ درخواستی که بعید است تا حصول نتیجه، از سوی آمریکا پذیرفته شود.

بر اساس تازه‌ترین آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت ایران در روز شنبه، در ایران ۸۳ میلیونی تاکنون سه میلیون و ۳۳۷ هزار و ۸۴۸ نفر دوز اول واکسن کرونا، و ۵۰۸ هزار و ۶۷۲ نفر هر دو دوز را تزریق کرده‌اند. 

بر این اساس، مجموع واکسن‌های تزریق شده در ایران به سه میلیون و ۸۴۶ هزار و ۵۲۰ دوز رسیده است. این در حالی است که با درگذشت ۱۷۳ نفر در شبانه‌روز گذشته، تعداد جان باختگان کووید-۱۹ در ایران به ۷۹ هزار و ۷۴۱ نفر رسید.