مدیرکل آژانس برنامه غنی‌سازی ایران را «بسیار نگران‌کننده» دانست

رافائل گروسی: فقط کشورهایی اقدام به غنی‌سازی با خلوص ۶۰ درصد می‌کنند که بمب هسته‌ای می‌سازند

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی-ALEX HALADA / AFP

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برنامه ایران برای غنی‌سازی اورانیوم را «بسیار نگران‌کننده» دانست و گفت فقط کشورهایی اقدام به غنی‌سازی با خلوص ۶۰ درصد می‌کنند که بمب هسته‌ای می‌سازند.

رافائل گروسی در مصاحبه با روزنامه بریتانیایی فایننشال تایمز گفت: «وقتی کشوری که غنی‌سازی ۶۰ درصدی می‌کند، موضوع خیلی جدی است. فقط کشورهایی که بمب (اتمی) می‌سازند به این سطح می‌رسند.»

او در ادامه این گفت‌وگو که گزارش آن روز چهارشنبه منتشر شده است، هشدار داد: «غنی‌سازی اورانیوم با غنای ۶۰ درصدی تقریبا در سطح تسلیحاتی است؛ غنی‌سازی تجاری (در سطح) ۲، ۳ درصد است.»

گروسی که موفق شد توافق موقت با ایران را برای ادامه نظارت‌های آژانس یک ماه دیگر تمدید کند، توسعه برنامه هسته‌ای را حق ایران دانست، اما تاکید کرد که این سطح از غنی‌سازی نیازمند «یک چشم هوشیار» است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اظهارات مدیرکل آژانس که طبق توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ مسئولیت نظارت بر اجرای توافق را بر عهده دارد، در حالی بیان می‌شود که ایران و دیگر اعضای باقی‌مانده در برجام در تلاش برای احیای آن هستند.

آمریکا سه سال بعد از برجام خارج شد و تحریم‌هایی را که پس از اجرای آن لغو شده بودند، علیه ایران بازگرداند. ایران هم در واکنش، تعهدات خود را، از جمله محدودیت غنی‌سازی در تا حداکثر ۳.۶۷ درصد، نادیده گرفت.

به گفته مدیرکل آژانس، بسیاری از اقدامات ایران پس از خروج آمریکا به سادگی قابل بازگشت هستند، اما تحقیق و توسعه برنامه هسته‌ای یک مشکل دیگر است، چون وقتی به گفته او کار از کار بگذرد و بفهمند که چه باید کرد، تنها با نظارت و راستی‌آزمایی است که می‌توان از حرکت نکردن به سمت ساخت سلاح هسته‌ای مطمئن شد.