جن ساکی: به رغم غنی سازی ۶۰ درصدی، مذاکره با ایران ادامه خواهد داشت

اتحادیه اروپا: غنی‌سازی ۶۰ درصدی هیچ توجیه منطقی و نظامی برای ایران ندارد

جن ساکی، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید- REUTERS/Kevin Lamarque

سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید روز جمعه در در نشست خبری خود گفت که آمریکا «اقدام تحریک‌آمیز ایران در افزایش خلوص غنی‌سازی اورانیوم به ۶۰ درصد را جدی می‌گیرد.»

جن ساکی در باره مقابله با اقدام ایران گفت: «کشورهای گروه ۱+۵ باید در برابر این حرکت ایران،‌ موضع واحدی بگیرند، چرا که این اقدام، جدی بودن ایران در مذاکرات هسته‌ای و پایبندی متقابل به برجام را زیر سئوال می‌برد».

با این همه، سخنگوی مطبوعاتی دولت جو بایدن بر عزم این کشور و شرکای بین‌المللی‌اش در پی‌گیری راه حل دیپلماتیک و احیای برجام تأکید کرد: «انتظار داریم این گفت‌وگوها دشوار و طولانی باشد، اما همچنان فکر می‌کنیم که گامی به جلو است.»

همزمان، روز جمعه سخنگوی سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم در ایران، گفت: «این تحولات نگران کننده‌‌اند و [غنی‌سازی ۶۰ درصدی] هیچ توجیه منطقی و نظامی برای ایران ندارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، پیتر استانو بر لزوم ادامه مذاکرات وین تأکید کرد. او گفت: «حضور ما در مذاکرات وین دقیقا به همین دلیل است که اطمینان حاصل کنیم ایران به اجرای تعهدات برجامی خود برمی‌گردد.»

به گفته آقای استانو، از نظر اتحادیه اروپا همه تخطی‌های ایران از برجام برگشت‌پذیر است: «اگر در ادامه مذاکرات به توافق برسیم، همه تعهدات ایران به وضع قبل بازخواهد گشت.»

نماینده ایران در مذاکرات هسته‌ای وین، از کشورهای اروپایی به دلیل محکوم نکردن انفجار در تأسیسات غنی‌سازی نطنز و نیز اعمال تحریم‌های تازه علیه جمهوری اسلامی انتقاد کرد.

به گزارش ایرنا، عباس عراقچی در پایان نشست کمیسیون مشترک برجام، روز پنجشنبه گفت: «انتظار ما این است که کشورهای مقابل این حادثه را محکوم کنند... غیر از روسیه و چین، کشورهای اروپایی نه تنها این کار را انجام ندادند، حتی در حوزه تحریم هم افرادی را به فهرست خود اضافه کردند و همین باعث شد که حسن نیت اروپایی‌ها از طرف ما به شدت زیر سئوال رفت».

اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۱۲ آوریل، اعلام کرد که هشت مقام ایرانی از جمله شش فرمانده ارشد نظامی و دو مقام امنیتی و همچنین سه زندان ایران را مورد تحریم قرار داده است.