«رویای تناسب اندام زنان را به اعتیاد سوق داده است»

طبق آخرین آمار رسمی، زنان در ایران ۱۰ درصد معتادان کشور را تشکیل می‌دهند

مواد روان‌گردان در مراکزی مانند آرایشگاه‌ها، عطاری‌ها و باشگاه‌های ورزشی برای تناسب اندام تبلیغ می‌شوندـ عکس از خبرگزاری مهر

سرعت رشد اعتیاد زنان در ایران رو به افزایش است. طبق آخرین آمار رسمی، زنان ۱۰ درصد معتادان کشور را تشکیل می‌دهند و از میان ۲ میلیون و ۸۰۰ معتاد در کشور، حدود ۱۵۶ هزار نفر زن هستند. به گفته مسئولان، بیشترین تعداد زنان معتاد در گروه سنی ۳۳ تا ۴۴ سال قرار دارند.

خبرگزاری دانشجو در گزارشی در همین زمینه، مدعی شده است که بسیاری از زنان مصرف موادمخدر را اولین بار به توصیه دوستان و برای لاغری و تناسب اندام انتخاب می‌کنند. دختران جوان با رویای رسیدن به وزن ایده آل شروع به مصرف موادمخدر می‌کنند و در نهایت اگر زنده بمانند، به کارتن‌خوابی می‌رسند.

رضا تویسرکان‌‌منش، مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با موادمخدر، نیز در روزهای اخیر از آمار رو به رشد اعتیاد زنان ابراز نگرانی کرد و گفت مواد روان‌گردان در مراکزی مانند آرایشگاه‌ها، عطاری‌ها و باشگاه‌های ورزشی برای تناسب اندام تبلیغ می‌شوند.

 در این گزارش تاکید شده است که در حال حاضر بیش از ۱۰ دستگاه مختلف به طور مستقیم متولی اقدام‌های اجرایی در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی‌اند، اما تنها دو یا سه نهاد به وظیفه خود در این راستا عمل می‌کنند و کم‌کاری مسئولان حوزه زنان در موضوع کاهش آسیب‌های اجتماعی نیز همواره در سال‌های اخیر مشهود بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سال گذشته گزارش‌های زیادی از افزایش گرایش زنان به اعتیاد منتشر شد. در تابستان ۹۹، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران اعلام کرد اکثر دستورالعمل‌ها و برنامه‌های درمان اعتیاد فاقد نگاه جنسیتی است. او با تاکید بر این‌که باید در موضوع درمان اعتیاد به زنان توجه بیشتری شود، از متولیان این حوزه انتقاد کرده بود. انتقاد او با استناد به آمارهای رسمی بود که نشان می‌داد ۵۰ درصد زنان معتاد در ایران مصرف‌کننده مواد صنعتی‌اند.

فرید براتی سده، معاون پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی کشور، پاییز سال گذشته در مورد مصرف مواد در زنان برای رسیدن به ایده‌آل‌های زیبایی گفته بود در حال حاضر میزان مصرف مواد مخدر سنگین مانند شیشه در میان دختران بسیار زیاد شده است. علت روی آوردن یکباره به مواد مخدر سنگین این است که خانم‌ها می‌شنوند شیشه برای لاغری، زیبایی و سفیدی پوست مفید است و به این ترتیب، مصرف این مواد را انتخاب می‌کنند.

خبرگزاری ایسنا نیز زمستان سال گذشته نسبت به ذهنیتی که زنان را به مصرف مواد مخدر سوق می‌دهد، هشدار داده بود. دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی در مصاحبه با این خبرگزاری تاکید کرده بود که تفکراتی مانند خوش تیپی و لاغری در مورد مواد مخدر صنعتی موجب شده زنان بیشتر به استعمال این مواد گرایش پیدا کنند.

دفتر مطالعات اجتماعی مجلس در سال ۹۸ با بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ پیش‌بینی کرده بود که اعتبار تخصیص داده شده به آسیب‌های اجتماعی پاسخگوی نیازهای جامعه نیست، عدم تناسبی که به گفته نمایندگان «حاکی از آن است که سیاستی متناسب با شرایط کنونی کشور و روند رو به افزایش آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد، طلاق، حاشیه‌نشینی، کودکان کار، معلولان و زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست و ... وجود ندارد.»

بر اساس این گزارش، اعتبار در نظر گرفته‌شده برای اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های پیشگیری، کنترل، کاهش و مبارزه با آسیب‌های اجتماعی در بودجه پیشنهادی دولت به میزان ۱۰ درصد نسبت به سال ۱۳۹۸ کاهش یافته است. بودجه‌ای که تخمین زده شد به فرایند کنترل و مبارزه با این معضل آسیب وارد کرده است و نه تنها اقدام‌های صورت‌گرفته در گذشته را بی‌اثر خواهد کرد که احتمالا آسیب‌های اجتماعی را نیز در سال آینده افزایش خواهد داد.

در بخشی از گزارش مجلس آمده بود: «افزایش تنها ۲/۱ درصدی بودجه ستاد مبارزه با مواد مخدر به عنوان نهاد مادر در سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت در تمامی بخش‌های مبارزه با مواد مخدر و حمایت از معتادان در کاهش مصرف مواد، به هیچ وجه متناسب با افزایش روز افزون مصرف مواد مخدر در ایران نیست» و بر این اساس، سال ۹۹ سال تشدید بحران‌های ناشی از آسیب‌های اجتماعی عنوان شده بود.