مدونا چگونه به نماد نگرش مثبت به بدن و تناسب اندام  تبدیل شد؟

مدونا، چهره معروف موسیقی پاپ، چهار دهه الهام‌بخش زنان بسیاری در جهان بوده است

مدونا خواننده موسیقی پاپ -Jason Merritt/Getty Images/AFP

مدونا در سن ۶۲ سالگی همچنان قدرتمند‌تر از فعالان اینستاگرام، افراد مشهور و خوانندگانی است که یک سوم سن او را دارند. 

تأثیر این ستاره پاپ بر مد و موسیقی کاملا اثبات شده است، اما وقتی پای تناسب اندام و پذیرش خویشتن در میان است باز هم مدونا الهام‌بخش بزرگی برای افراد بسیاری است. 

مدونا ۱۱ سال قبل به دلیل بازوهای عضلانی‌اش با انتقاد شدیدی مواجه شد. در آن زمان مقاله‌ای در «تی‌ام زد» نوشت: «هیچ چیز مثل یک جفت بازوی بیش از اندازه ورزش کرده و حجیم شده با رگه‌های ترسناکش در بدن مرده، نمی‌تواند پیر شدن را مطبوع و دلپذیر نشان دهد!» 

در سال ۲۰۱۲ پیرس مورگان گفت: «خیلی عجیب است. من واقعا جدی می‌گویم، چرا هر زنی می‌خواهد شبیه غارنشین‌ها به نظر برسد؟» 

اما مدونا در برابرهیچ یک از این خرده‌گیری‌ها درباره اندامش سرخم نکرد، او قدرت، تناسب اندام و حق خود را برای آن چه که دلش می‌خواست باشد پذیرفت. 

آن چه که در شکل بدن جذاب به نظر می‌رسد، همواره در حال تغییر و تحول است. به لطف تأثیرگذاران مشهور تناسب اندام در شبکه‌های اجتماعی، حالا ظاهر قوی و ورزشکاری در مجله وگ نیز دیده می‌شود و بسیاری از زنان ترغیب شده‌اند تا هیکلی متناسب و قدرتمند به دست آورند تا این که صرفا اندام‌هایی لاغری داشته باشند. 

امی بارلو یک رقصنده و مربی ۳۲ساله از لندن، به ایندیپندنت می‌گوید: «واقعا خنده‌دار است که ما چطور قدرت و توانمندسازی زنان را ترویج می‌کنیم اما زمانی مدونا بیشترین شهرت را داشت که هنوز عضلانی بودن مد نبود. 

این موضوع نشان می‌دهد که جامعه تعیین می‌کند که چه چیزی برای ما جذاب و از منظر زیبایی‌شناسی دلپذیر باشد.» 

اگر چه بعید می‌رسد که مدونا درباره آن چه افراد درباره بدن او فکر می‌کردند و یا شیوه‌ای که «مد بوده» خیلی فکر کرده باشد، اما با وجود این تأثیر وی بر زنان جوان‌تر انکارنشدنی است. 

با این که این نماد موسیقی پاپ درباره عضلات بازویش با انتقاد بسیاری مواجه شد، اما برای زنان بسیاری منبع الهام شد؛ هم در ساختن بازوهای عضلانی و هم سرخم نکردن در برابر موج  منفی‌ای که دریافت کرد. 

لارا هاگینز، یک مربی خصوصی ساکن لندن که به دلیل عضلات دوسر بازویش مشهور است می‌گوید مدونا همواره الهام‌بخش وی بوده است. 

هاگینز به ایندیپندنت گفت: «من به بدن خودم افتخار و سخت روی آن کار می‌کنم، اما این طور نیست که همیشه زنانه به نظر برسد. 

من با گوش دادن به آهنگ‌های مدونا بزرگ شده‌ام و به عنوان یک کودک دهه ۸۰ دیده‌ام که بدن وی در طول سال‌ها بهتر شده است. به نظر من او همیشه متناسب به نظر می‌رسید و زمانی که من تمرینات خودم را شروع کردم فهمیدم برای رسیدن به بازوهای ورزشکاری فوق‌العاده‌ای که او امروز در اختیار دارد چه تلاشی لازم است. 

او همیشه درباره علاقه‌اش به باشگاه باز و راحت بود و هفته‌ای پنج یا شش بار ورزش می‌کرد. قدرت، به سن و سایز محدود نیست. امیدوارم وقتی به سن او رسیدم همچنان تمرینات ورزشی‌ام را داشته باشم. 

او همیشه رک و صریح است و درباره باورهایش عقاید محکمی دارد، او زنی بود تحت فشار روزانه انتقادات گسترده پیرامون بدنش که البته ایستادگی کرد، چراکه جسور است و به اندام خود افتخار می‌کند. 

بی‌شک مدونا برای من الگو بوده است؛ هم از لحاظ شخصیتی و هم تأثیر مثبتی که بر بدن داشته است.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی از مردم این ستاره پاپ را در طول سال‌ها مورد انتقاد قرار داده‌اند و ادعا می‌کنند که او برای زنان، یک ایده‌آل جسمی دیگر و البته دشوار برای دست‌یابی ساخته است و همواره بر این نکته تأکید می‌ورزند که مدونا شانس ورزش کردن با بهترین مربیان را داشته است و پرداختن به تمرینات بدنی بخشی از حرفه وی بوده است. 

با این حال افراد دیگر تأکید می‌کنند که مدونا به آن‌ها انگیزه داده تا سالم‌تر شوند و با وجود هر فکری که دیگران می‌کنند، بدن خود را دوست داشته باشند. 

کاریل روونا از معروف‌ها و تأثیرگذارها در تناسب اندام از نورویچ به ایندیپندنت می‌گوید: «من دلم می‌خواهد شاهد این باشم که هر بدنی تحسین می‌شود و فکر می‌کنم مدونا راه را برای بسیاری از زنان هموار کرد تا احساس قدرت کنند.» 

و البته، شاید مدونا به خاطر بازوهای محکم ومتناسبش مشهور باشد. با این که پرورش اندام مدت مدیدی با ورزش مردانه محسوب می‌شد اما در نهایت شروع به تغییر کرده است. 

روونا بر این نکته تأکید می‌کند که باید به یاد آوریم بازوهای مدونا در زمان‌های مختلف شکل‌های متفاوتی داشتند و شرح می‌دهد: «بازوها بخش‌هایی هستند که تغییرات را به سرعت نشان می‌دهد وعلاوه بر آن قدرت و توانمندی‌شان نیز برجسته می‌شود. 

فکر می‌کنم ذکر این نکته حائز اهمیت است که بازوها با توجه به زاویه، وزن و یا موقعیتی که در آن به کار گرفته می‌شوند، کم و بیش عضله‌ای به نظر می‌رسند.» 

مدونا بی‌آن که بکوشد، الهام‌بخش زنان جهان برای نگرش مثبت به بدن، اعتماد به نفس و تناسب اندام شد. 

بر خلاف نظر پیرس مورگان، معلوم است که بسیاری از خانم‌ها واقعا می‌خواهند شبیه زنان غارنشین باشند.

© The Independent

بیشتر از زندگی