«ارتش سری» پنتاگون با ۶۰ هزار نیرو در جهان فعال است

این نیروی مخفی فعالیت خود را بدون اطلاع و موافقت کنگره انجام می‌دهد

 آمریکا نیروهای نظامی خود در خاورمیانه و افغانستان را به خانه برمی‌گرداند- DAVID FURST / AFP

گزارش شده است که یک نیروی نظامی محرمانه با حدود ۶۰ هزار نفر پرسنل در قالب برنامه‌ای با هدف خنثی‌سازی تهدیدات علیه امنیت ایالات متحده در حال اجرای عملیات داخلی و خارجی برای پنتاگون [وزارت دفاع آمریکا] است.

به گزارش نیوزویک، این نیرو که گفته می‌شود اندازه آن ده برابر نیروی عملیات محرمانه سازمان سیا است، مامورانی را به خدمت گرفته است که به شکل محرمانه در برخی از مهم‌ترین شرکت‌های دنیا مشغول عملیات جاسوسی هستند.

جاسوسان این برنامه محرمانه که اصطلاح «کاهش امضا» (signature reduction) در توصیف آن استفاده می‌شود و طی ده سال گذشته توسط پنتاگون توسعه یافته است، هم ماموریت‌های آنلاین انجام می‌دهند و هم در محیط‌های فیزیکی مشغول فعالیت هستند. این افراد اغلب از میان سربازان، غیرنظامیان و پیمانکاران استخدام شده‌اند، و ذیل هویت‌های کاذب فعالیت دارند.

نیوزویک گزارش داد که این نیروی مخفی فعالیت خود را بدون اطلاع و موافقت کنگره انجام می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کره شمالی، روسیه، و ایران، برخی از کشورهای متخاصم آمریکا هستند که تصور می‌شود این نیرو در آن‌ها فعال است. بودجه این سازمان ۹۰۰ میلیون دلار گزارش شده است.

یک افسر اطلاعاتی که که به‌شرط مخفی ماندن هویتش در این باره سخن گفته است، می‌گوید که گر چه اصطلاح «کاهش امضا» یک اصطلاح رسمی در وزارت دفاع نیست، اما ارتش آن برنامه را در دست اجرا دارد. منظور از این اصطلاح، اقداماتی است که «برای محافظت و مخفی نگه داشتن عملیات انجام می‌شود.»

اگرچه ماموران این نیرو مخفیانه فعالیت دارند، اما نیوزویک به مورد رایان فوگل اشاره می‌کند که هویتش به عنوان عضو این نیرو فاش شده است.

آقای فوگل که ادعا می‌شود مامور سازمان سیا است، به اتهام تلاش برای جذب یک افسر اطلاعاتی روس، در روسیه بازداشت شد.

در ماه مه سال ۲۰۱۳،  فیلم بازداشت آقای فوگل به دست بازجویان لباس شخصی سازمان اطلاعاتی روسیه، همراه با مجموعه‌ای از عکس و فیلم از ابزار‌های جاسوسی‌ای که به شکل عجیبی قدیمی بودند، از جمله دو کلاه گیس، یک قطب‌نما، یک نقشه از مسکو، و یک بسته‌ اسکناس ۵۰۰ یورویی در کانال‌های تلویزیونی روسیه منتشر شد.

در آن زمان، وزارت امور خارجه آمریکا تأیید كرد كه یكی از مأموران آن بازداشت شده است، اما از تایید این ادعا که فعالانه در حال استخدام جاسوسان روس بوده است، خودداری ورزید.

تحقیقات نیوزویک همچنین نشان می‌دهد که یک شرکت مستقر در کارولینای شمالی به عوامل این نیرو آموزش می‌دهد که چگونه سن و ظاهر خود را با استفاده از لباس مبدل تغییر دهند و یک قطعه سیلیکون در اختیار آنها می‌گذارد تا با آن اثر انگشت خود را تغییر دهند.

به گزارش نیوزویک، بالغ بر ۳۰ هزار نفر عوامل این نیرو در سراسر جهان از پاکستان و خاورمیانه  گرفته تا غرب و جنوب آفریقا در حال فعالیت هستند.

ایندیپندنت برای اخذ توضیح در این باره با وزارت امور خارجه آمریکا تماس گرفته است.

© The Independent

بیشتر از جهان