وزارت بهداشت: واکسن‌های وارداتی به بازار آزاد نرفته‌اند

به گفته کیانوش جهانپور، اگر مورد احتمالی تخلف وجود داشته باشد، به‌راحتی قابل شناسایی است

پس از طرح ادعایی مبنی‌بر گم‌شدن ۲۰۰هزار دوز واکسن کرونا، جهانپور چندین‌بار موضوع را تکذیب کرده است- تصویر از وب‌سایت وزارت بهداشت 

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، با رد چندین‌باره هرگونه مورد مستند خروج واکسن کرونا از سیستم وزارت بهداشت به بازار آزاد، تأکید کرد که اگر مورد احتمالی تخلف وجود داشته باشد، به‌راحتی قابل شناسایی است. 

از همان بهمن‌ماه و آغاز واکسیناسیون علیه کرونا در ایران با واکسن‌های وارداتی، بارها خبرهایی از فروش واکسن کرونا در بازار سیاه به قیمت بالا در رسانه‌ها منتشر شده و هربار مسئولان وزارت بهداشت، موضوع را تکذیب کرده و واکسن‌های موجود احتمالی را تقلبی و بدون کارایی دانسته‌اند. اما هفته گذشته، محسن دهنوی،‌ عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی، در برنامه‌ای تلویزیونی در شبکه سوم سیما مدعی شد که ۲۰۰ هزار دوز از دومیلیون واکسن‌ وارداتی گم شده و سر از بازار قاچاق دارو درآورده است. سخنان این نماینده مجلس چنان خبرساز و جنجال‌برانگیز شد که مقام‌های مختلف وزارت بهداشت، ازجمله جهانپور، چندین‌بار در مصاحبه‌های مختلف این موضوع را تکذیب کردند. او علاوه‌بر این در توئیتی طعنه‌آمیز، سخنان دهنوی را «دروغ» دانست که که به جدال توئیتری این دو انجامید و عضو هیئت‌رئیسه مجلس در پاسخ به او نوشت: «یا اطلاع ندارید یا مثلا اطلاع ندارید!»

یک روز بعد، جهانپور در توییتی دیگری اعلام کرد که تاکنون سه‌‌میلیون و ۱۹۵هزار و ۸۰۰ دوز واکسن کرونا وارد و تحویل وزارت بهداشت شده و «هیچ واکسنی گم نشده و نخواهد شد».

کیانوش جهانپور، روز سه‌شنبه، ۲۸ اردیبهشت ماه، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا، بار دیگر گفت که تاکنون هیچ گزارش مستندی از «نشت یا خروج واکسن کرونا» از سیستم وزارت بهداشت به بازار آزاد نداشته‌ایم.

او با اشاره به جمع‌آوری پوکه واکسن‌ها که هریک با کدی اختصاصی در «سامانه تیتک سازمان غذا و دارو و سامانه سیب معاونت بهداشت» ثبت می‌شوند و مشخص بودن شماره ملی دریافت‌کننده هر واکسن در سامانه‌ها، «نشت واکسن از شبکه بهداشت و مراکز واکسیناسیون به بازار آزاد» را غیرممکن دانست.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت افزود که «داشبوردهای مدیریت توزیع واکسن کرونا در سطوح مختلف دانشگاهی، استانی و کشوری در اختیار وزارت بهداشت است» و ناظران اداره کل بازرسی و حراست وزارت بهداشت نیز بر وضعیت توزیع واکسن نظارت دقیق دارند. او تأکید کرد که اگر مورد احتمالی تخلف وجود داشته باشد، «به راحتی» قابل رهگیری و شناسایی است.

به گفته جهانپور، تاکنون تنها موارد تخلف انگشت‌شماری در چند شهر ازجمله آبادان وجود داشته در آن‌ها «افرادی به بهان‌ های مختلف جایگزین افراد مشمول واکسیناسیون شده بودند» و به آن‌ها واکسن تزریق شده بود که با متخلفان برخورد شده است.

او وجود واکسن کرونا در بازار آزاد را رد نکرد، اما آن‌ها را جعلی و تقلبی دانست و افزود: «ممکن است از برخی کشورهای اطراف واکسن‌هایی از مجاری غیررسمی وارد شده باشد که سلامت، رعایت زنجیره سرد و حتی اصالت آن‌ها زیر سوال است.» 

جهانپور احتمالا در پاسخ که محسن دهنوی که خواستار اعلام اطلاعات تزریق واکسن کرونا و کد ملی واکسینه‌شدگان شده بود، گفت: «اگر نیاز باشد اطلاعات توزیع واکسن در اختیار نهادهای نظارتی قرار می‌گیرد، اما انتشار عمومی اطلاعات افراد مشمول واکسن امکان‌پذیر نیست و در هیچ جای دنیا انجام نمی‌شود، زیرا برخلاف اصول اخلاق پزشکی است و اطلاعات پزشکی و بیماری‌های افراد جزو اطلاعات شخصی و محرمانه است و قابل انتشار نیست.»