هشدار مشترک هشت روزنامه درمورد ضرورت تامین فوری واکسن کرونا

«رئیس جمهوری هرچه سریع‌تر کمیته‌ای ملی متشکل از دولت، بخش خصوصی و نهادهای مدنی را مسئول بررسی موضوع کند»

به‌تازگی واکسیناسیون سالمندان بالای ۷۵ سال در ایران آغاز شده است- تصویر از وب‌سایت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان

هشت روزنامه سراسری ایران با انتشار سرمقاله‌ای مشترک ضمن انتقاد از تأخیر و تعلل در تهیه واکسن برای مقابله با همه‌گیری کرونا، درمورد ضرورت اقدام فوری دولت در این زمینه هشدار دادند. 

روزنامه‌های‌ اطلاعات، جمهوری‌ اسلامی، شرق، اعتماد، دنیای اقتصاد، سازندگی، هفت‌صبح و همشهری روز دوشنبه، ۲۷ اردیبهشت‌ماه، در سرمقاله‌ای مشترک با عنوان «فرصت را از دست ندهید»، موضوع «تأمین و توزیع واکسن کرونا» را درحال حاضر «مهم‌ترین و حیاتی‌ترین» مسئله ایران  دانستند و «به نمایندگی از مردم» هشدار دادند که این موضوع «باید نخستین مأموریت همه دستگاه‌‌‌های حاکمیتی باشد». 

در این سرمقاله «اخبار و اطلاع‌رسانی متناقض» درمورد واردات واکسن، نشانه‌ای از «تشتت در نظام تصمیم‌گیری در مورد» خوانده شده و آمده است: «درحالی‌که رئیس‌جمهوری خواستار رفع تمامی موانع برای واردات واکسن می‌شود، تعلل نهادهای مجری، این نگرانی را به‌وجود آورده است که مبادا اراده و تصمیم واحدی در این زمینه وجود نداشته ‌باشد.» 

همچنین با اشاره به نزدیک بودن زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در اواخر خردادماه، درمورد احتمال آسیب دیدن روند مقابله با همه‌گیری کرونا در اثر این تحول سیاسی هشدار داده شده است، زیرا براساس این سرمقاله، «ماه‌های اول دولت بعدی به امور مربوط به استقرار طی می‌شود». 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این سرمقاله از حسن روحانی، رئیس جمهوری کشور خواسته شده است تا «هرچه سریع‌تر کمیته‌ای ملی متشکل از دولت، بخش خصوصی و نهادهای مدنی» را مسئول بررسی موضوع تامین فوری واکسن و برنامه‌ریزی برای توزیع شفاف و تزریق پرشتاب آن کند. براساس این نوشته، علاوه بر بررسی و رفع مشکلات و موانع روند واردات واکسن، لازم است پیگیری شود که ساخت و تولید واکسن‌های داخلی نیز «اسیر رقابت‌های مخرب نهادهای تولیدکننده نشود».

در پایان سرمقاله نیز هشدار داده شده است که هر روز تأخیر در این مسیر باعث می‌شود به‌طور فزاینده‌ای زمان برای «مهار کرونا و بازگشت به زندگی عادی» از دست برود.

کندی روند واردات و برنامه تزریق واکسن کرونا، پیش از این نیز با انتقادهای فراوانی روبه‌رو شده است. واکسیناسیون کادر درمان که در اولویت نخست دریافت واکسن قرار دارند، تا چند هفته پیش هنوز به پایان نرسیده بود و روز شنبه، علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، از واکسینه‌شدن ۹۶ درصد از این گروه خبر داد. هنوز واکسیناسیون گروه سنی بالای ۸۰ سال در ایران به پایان نرسیده، اما به‌تازگی واکسیناسیون سالمندان بالای ۷۵ سال نیز آغاز شده است.    

واکسیناسیون جمعیت ۸۵ میلیونی ایران از ۲۱ بهمن‌ماه آغاز شد و با گذشت بیش از سه‌ماه، تاکنون نزدیک به دومیلیون و ۴۲۱هزار دوز واکسن به شهروندان تزریق شده و در مجموع حدود ۳۸۹هزار نفر هر دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند. 

پیش از این نزدیک به سه‌میلیون و ۲۰۰ دوز واکسن‌های کرونای اسپوتنیک روسی، سینوفارم چینی، کووکسین هندی و آسترازنکای کره‌ جنوبی وارد ایران شده بود. دومین محموله واکسن آسترازنکا نیز روز یکشنبه، ۲۶ اردیبهشت‌ماه وارد ایران شد. این محموله که از طریق سازوکار کوواکس خریداری‌شده است، شامل یک میلیون و ۴۵۲هزار دوز واکسن کرونا است.

علاوه‌براین، کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و داروی ایران روز یکشنبه، بدون اطلاع‌رسانی دقیق از نوع واکسن کرونا و مبدا آن، از ورود یک محموله‌ دیگر یک‌میلیون دوزی واکنس نیز خبر داده و گفته بود که به این ترتیب، مجموع واکسن‌های وارد شده به کشور به «حدود پنج میلیون و ۶۰۰ هزار دوز» می‌رسد.