وزیر گردشگردی: قرارداد با چین به سود مناطق آزاد ایران است

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری مدعی سودمندی سند همکاری بین ایران و چین شد

چین در جزایر ایران سرمایه گذاری می کند - STR / AFP

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به سند همکاری ایران و چین اظهار داشت با سرمایه‌گذاری چینی‌ها در گردشگری و جزایر، مناطق آزاد کشور رونق خواهند گرفت که بخش گردشگری آن به وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سپرده شده است.

به گزارش ایسنا، علی‌اصغر مونسان با تأکید بر اینکه لغو روادید یک‌طرفه با بسیاری از کشورها نیز ازجمله تمهیداتی است که در راستای ارتقای گردشگری انجام شده، افزود: «قرارداد چین به سود کشور و مناطق آزاد است.»

بر اساس آمار منتشر شده از سوی گمرک چین در آذر سال گذشته، ایران جایگاه مهمی در تجارت خارجی چین ندارد و تراز تجاری دو کشور در ۹ ماه نخست سال میلادی گذشته با بیش از دو میلیارد دلار به نفع چین بوده است. حجم تجارت بین عربستان با چین نزدیک به پنج برابر حجم تجارت ایران و چین است.

سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین، تنها چند روز پس از آغاز سال ۱۴۰۰ شمسی با امضا وزرای خارجه دو کشور به طور رسمی تصویب و اعلام شد. مقامات جمهوری اسلامی می‌گویند به دلیل اصرار طرف چینی، جزییات این توافق را در اختیار مردم ایران قرار نمی‌دهند. این سند با عنوان «برنامه همکاری‌های جامع فی‌مابین جمهوری خلق چین و جمهوری اسلامی ایران» نهایی شده و همکاری‌های دوجانبه‌ای را در زمینه تجارت، اقتصاد، سیاست و فرهنگ و مسائل امنیتی پیش‌بینی کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبر امضای این سند، واکنش‌های بسیاری را به همراه داشت؛ بسیاری آن را زمینه‌ساز پیشرفت اقتصاد ایران می‌دانند و این همکاری طولانی‌مدت را سبب‌ساز قدرت گرفتن ایران در ابعاد مسائل سیاسی و بازی‌های منطقه‌ای در خاورمیانه پیش‌بینی می‌کنند.

در طرف مقابل نیز انتقادات بسیار جدی به امضای این سند همکاری وارد شده است تا حدی که آن را با قرارداد ترکمانچای مقایسه می‌کنند که در آن بخشی از خاک ایران به روسیه واگذار شد. در روزهای اخیر اعتراضاتی نیز مقابل مراکز دولتی در چندین شهر ایران برگزار شد و علاوه بر اعتراضات مردم در شبکه‌های اجتماعی، چندین نامه اعتراضی هم در همین راستا تهیه شده و به امضا شهروندان ایرانی در سراسر جهان رسیده است.