چین و ایران؛ صدرنشینان فهرست جهانی اعدام‌ در سال ۲۰۲۰

نیمی از اعدام‌های به ثبت رسیده در جهان در ایران انجام شده است

در سال گذشته میلادی، ۲۴۶ نفر (شامل ۹ زن) در ایران اعدام شده‌اند. دست‌کم ۲۳ نفر از افرادی که با حکم اعدام به زندان افتادند، در اعتراض‌های مردمی دستگیر شده بودند-Hamideh Shafieeha/Mehr News Agency/AP

گزارش عفو بین‌الملل از اجرای حکم اعدام در جهان حاکی از آن است که روند اعدام‌ها در سال ۲۰۲۰ باتوجه به همه‌گیری کووید-۱۹ کاهشی بوده است. با این وجود این چالش جهانی مانع از آن نشده تا کشورهایی مانند چین و ایران از صدر فهرست بیشترین تعداد اجرای حکم اعدام، پایین بیایند.

این گزارش نشان می‌دهد که به رغم همه‌گیری کرونا، برخی کشورها حتی در مقایسه با سال‌های قبل، تعداد اعدام‌ها را افزایش داده‌اند. در سال ۲۰۲۰ تنها در ۱۸ کشور جهان ۴۸۳ اعدام انجام شده که ۲۶ درصد کمتر از تعداد ۶۵۷ اعدام به ثبت رسیده در سال ۲۰۱۹ است.

گزارش عفو بین‌الملل حاکی از آن است که در سال گذشته میلادی، ۲۴۶ نفر (شامل ۹ زن) در ایران اعدام شده‌اند. دست‌کم ۲۳ نفر از افرادی که در سال ۲۰۲۰ با حکم اعدام به زندان افتادند، در اعتراض‌های مردمی دستگیر شده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان حقوق بشر می‌گوید «دادگاه‌های برگزار شده برای این افراد عادلانه نبوده است. در این گزارش به اعتراف‌گیری اجباری، نقض حقوق بشر زندانیان شامل شکنجه و ناپدیدسازی اشاره شده‌ است.»

بر اساس این گزارش، دست کم سه اعدام انجام شده در ایران نیز مربوط به جرم‌هایی بود که متهمان زیر سن ۱۸ سالگی انجام داده بودند.

مصر، با ۱۰۷ اعدام در سال ۲۰۲۰ پس از ایران قرار دارد و تعداد اعدام‌ها در عراق هم نگران‌کننده اعلام شده است.

هرچند چین به طور رسمی اعلام کرده که تنها یک نفر را در سال گذشته اعدام کرده است، آمار عفو بین‌الملل حاکی از آن است که این کشور در هر سال هزاران نفر را اعدام می‌کند و یکی از بدترین کشورهای جهان از نظر تعداد اعدام‌ها به شمار می‌رود.

آمار مربوط به حکم اعدام و اجرای آن در چین محرمانه است.

براساس گزارش عفو بین‌الملل، در سال ۲۰۲۰ آمریکا، هند، قطر، عمان و تایوان اعدام را از سر گرفتند. ایالات متحده آمریکا تنها کشوری است که در این قاره اعدام انجام داده است.

عفو بین‌الملل با اشاره به اینکه در سال گذشته دست‌کم ۲۸ هزار و ۵۶۷ نفر زیر حکم اعدام قرار داشتند، بار دیگر از همه رهبران جهان خواسته است که در جهت حذف مجازات اعدام گام بردارند.

بیشتر از جهان