اشرف غنی: هیچ قدرتی در جهان نمی‌تواند مرا وادار به ترک افغانستان کند  

رئیس جمهوری افغانستان از جهان خواست در صورتی‌ که پاکستان از جنگ حمایت کند، این کشور را تحریم کند

اشرف غنی می‌گوید که افسران پایین‌رتبه ارتش پاکستان مخالف روند صلح هستند-Andrew Quilty / DER SPIEGEL

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، در گفت‌‌وگوی اختصاصی با مجله اشپیگل آلمان گفته است که می‌داند ممکن است زندگی‌اش در این کشور با خطر مواجه باشد، اما حاضر است برای دفاع از افغانستان بمیرد.

او می‌گوید: «من می‌دانم که تنها یک گلوله از مرگ فاصله دارم. سوءقصدهای زیادی علیه جان من شده است. اما افغانستان ویتنام جنوبی نیست و من در پی کودتا به قدرت نرسیده‌ام. من از طرف مردم انتخاب شده‌ام. هرگز محافظ آمریکایی نداشته‌ام یا تانک آمریکایی از من محافظت نکرده است. من پیش از آنکه رئيس جمهوری شوم، ۲۸ سال در خارج زندگی کردم و کار موفقی داشتم. اما راضی نبودم. هیچ قدرتی در جهان نمی‌تواند مرا وادار کند که سوار هواپیما شوم و این کشور را ترک کنم. این کشور من است و دوستش دارم و حاضرم برای دفاع از آن بمیرم.»  

آقای غنی در پاسخ به سوال خبرنگار اشپیگل که پرسیده بود «اگر اوضاع در کابل بد شود حاضر است در آخرین هواپیما مانند آمریکایی‌ها کشورش را ترک کند؟» این سخنان را بیان کرد.

او در این گفت‌وگو با اشاره به حملات طالبان علیه دولتش پاسخ داد که نیروهای امنیتی در نبود نظامیان آمریکایی توانایی دفاع از کشور را تا ابد خواهند داشت: «تا ابد (توان مقاومت داریم). من یکی از کارهایی که انجام دادم آماده کردن نیروهای ما برای این شرایط بود. ما قبلا توانستیم در برابر اولین موج حملات در ماه مه موثرانه مقاومت کنیم. ما مقاوم هستیم. در این مورد هم بنویسید. مسئله اساسی این بود که آیا آمریکایی‌ها می‌مانند یا می‌روند. این ابهام دو سال طول کشید. اکنون شفافیت وجود دارد و فصل جدیدی دارد باز می‌شود و قوانین جدید بازی مطرح می‌شود.»

آقای غنی در این مصاحبه به نقش پاکستان در ادامه خشونت‌ها می‌پردازد. او تصریح می‌کند: «دیروز مهمانی از پاکستان داشتم که ژنرال قمر باجوه، رئيس ستاد ارتش این کشور است. او به من اطمینان داد که بازگشت امارت یا دیکتاتوری طالبان به نفع هیچ‌کس در منطقه به ویژه پاکستان نیست. اما او گفت که برخی از مقام‌های پایین‌رتبه ارتش پاکستان همچنان در موارد معین نظر مخالف دارند. مسئله به اراده سیاسی برمی‌گردد.»

او بار دیگر تاکید می‌کند که روند صلح افغانستان به تصمیم‌گیری منطقه‌ای نیاز دارد و لحظه حساس تصمیم‌گیری فرارسیده است.

آقای غنی می‌گوید: «مهم‌ترین چیز همراه کردن پاکستان است. نقش آمریکا اکنون کوچک شده است. سوال جنگ یا صلح اکنون به پاکستان ارتباط دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اشرف غنی از جامعه جهانی و اروپا می‌خواهد که پاکستان را به تصمیم‌گیری‌های مهم تشویق کند. او می‌گوید که پیام‌ها و مشوق‌های روشن آلمان به پاکستان می‌تواند به بهبود اوضاع کمک کند و اگر پاکستان در تامین امنیت افغانستان اقدام‌های موثر انجام ندهد، تحریم می‌شود.

او به خبرنگار آلمانی اشپگیل می‌گوید: «شما اروپایی‌ها نباید خود را فقط در هیئت ناظر ببینید. شما بخش مستقیمی از این تحولات هستید.»

رئيس جمهوری افغانستان درباره خطرهایی که ممکن است از بازگشت طالبان متوجه زنان کشورش شود هم توضیح می‌دهد: «من اطمینان می‌دهد که زنان دیگر هرگز دست از حقوق خود برنخواهند داشت و به مشاوران خارجی هم نیاز ندارند که نماینده آنها باشند. ۳۰ درصد دولت زن هستند. ۵۸ درصد مقام‌های دولتی جوان، آموزش‌دیده و زیر سن ۴۰ سال هستند. ارتش ما داوطلب است. جامعه افغانستان در درون خود به گفتمان پویا رسیده است و تصمیم‌گیری مستقلانه انجام می‌دهد. من فکر می‌کنم این آگاهی اجتماعی غیرقابل بازگشت است.»

این گفت‌وگو در حالی انجام می‌شود که هفته‌ها است روند صلح متوقف شده است و نشست صلح استانبول به دلیل خودداری طالبان از شرکت در آن به تعویق افتاده است.

هرچند هم‌اکنون سومین روز آتش‌بس سه‌روزه در روزهای عید فطر است، اما چند مورد بمب‌گذاری و انفجار از جمله دیروز در مسجدی در شهرستان شکردره کابل آرامش این کشور را به هم زده است.

بیشتر از جهان