عبدالله: در نشست استانبول باید به توافق برسیم

انتظار می‌رود تاریخ برگزاری نشست استانبول به زودی اعلام شود

عبدالله عبدالله از احتمال رسیدن به توافق با طالبان در نشست استانبول سخن می‌زند-WAKIL KOHSAR / AFP

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی می‌گوید که طرف‌های حاضر در نشست صلح افغانستان در استانبول، باید درباره چند مسئله مهم به توافق کلی برسند.

این نشست قرار است تا چند هفته دیگر در سطح رهبران سیاسی افغانستان و طالبان و با حمایت آمریکا در ترکیه برگزار شود.

آقای عبدالله به خبرگزاری آناتولی ترکیه گفته است: «ما باید به یک پیشرفت واقعی دست یابیم. البته رسیدن به توافق نهایی، زمان‌بر است ولی باید حداقل روی چند اصل با هم توافق کنیم. توافق روی آتش‌بس، بسیار مهم خواهد بود.»

آقای عبدالله درباره سایر مسائل موردنظر توضیحی نداده است اما توافق روی نقشه راه، چگونگی نظام آینده، آتش‌بس و انتخابات پس از دولت انتقالی صلح، از مسائل مهمی موردبحث در نشست استانبول خواهد بود.

جامعه جهانی انتظار دارد این نشست به زودی و در هفتم ماه آوریل در استانبول برگزار شود اما مقام‌های افغان در کابل می‌گویند که ممکن است برگزاری این نشست تا آخر ماه مه به تعویق بیفتد.

طرح آمریکا در این نشست، ایجاد دولت انتقالی صلح و برگزاری انتخابات بعد از حدود دو سال خواهد بود که طالبان را نیز دربرمی‌گیرد؛ اما اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان از برگزاری انتخابات پیش ‌از موعد ظرف شش ماه آینده خبر داده و گفته است که دولت او با طرح خود به این اجلاس خواهد رفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های افغان می‌گویند که نشست استانبول جایگزین مذاکرات قطر نخواهد شد و تنها به تسریع روند صلح کمک خواهد کرد.

پیش‌تر، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، در نشست وزیران خارجه ناتو در بروکسل درباره نشست افغانستان گفته بود: «ما منتظر امضای یادداشت تفاهم میان دولت افغانستان و طالبان هستیم و در این راستا با طرف‌ها گفت‌وگو‌ می‌کنیم.»

اگر دو طرف بتوانند برای پایان جنگ و دولت آینده تفاهم‌نامه‌ای امضا کنند، پیشرفت بزرگی حاصل خواهد شد.

طالبان از آمریکا می‌خواهد تا طبق توافقنامه صلح قطر، تمام نیروهای خارجی را تا اول ماه مه از افغانستان خارج کند اما اگر طرف‌ها روی آینده نظام به توافق برسند، امکان تمدید حضور نیروهای خارجی برای مدتی معین نیز وجود خواهد داشت.

آقای عبدالله همچنین با بیان این که دولت افغانستان حاضر است مستقیما با گروه طالبان توافق کند، تصریح کرده است: «آمادگی طالبان در خصوص پیشرفت توافق، در نشست ترکیه ارزیابی خواهد شد. در نهایت باید بین ما یک توافق جامع حاصل شود. بین آمریکا و طالبان یک توافق وجود دارد ولی ما نیز باید به توافق برسیم.»

بیشتر از جهان