استقبال افغانستان از آتش‌بس سه روزه طالبان

گروه طالبان در جریان عید فطر آتش‌بس سه روزه اعلام کرده است

رهبر طالبان به افرادش دستور داده است که در سه روز عید از حمله به مواضع دولت خودداری کنند - JAVED TANVEER / AFP

شورای مصالحه ملی افغانستان از اعلام آتش‌بس سه روزه طالبان استقبال کرده و گفته است: «به باور ما راه حل بحران کنونی تسریع مذاکرات، اعلان آتش‌بس دائمی و قطع همیشگی جنگ است. آتش‌بس موقت آرامش کوتاه‌‌مدت فراهم می‌سازد، اما راه‌حل اساسی و حل مشکل نیست.»

بامداد روز دوشنبه، بیستم اردیبهشت، طالبان در یک خبرنامه‌ای سه روز عید سعید فطر را در سراسر افغانستان آتش‌بس عمومی اعلام کردند و از جنگجویان تحت امرشان خواستند که در این مدت (آتش‌بس)، حملات تعرضی‌شان را در برابر نیروهای امنیتی و دفاعی افغان متوقف سازند، اما برای دفاع از مناطق خود آماده باشند.

طالبان دلیل اعلام آتش‌بس را فراهم‌سازی زمینه بهتر برای تجلیل از عید سعید فطر از سوی شهروندان افغانستان در این کشور عنوان کردند: «امسال باز هم مجاهدین در شب‌ها و روزهای عید سعید فطر فضای امن و اعتماد را برای هموطنان خود فراهم کرده تا سه روز عید را با آرامش تجلیل کنند.»

این گروه از جنگجویانشان خواسته‌اند که در سه روز عید فطر از هرگونه حملات نظامی و تهاجمی در برابر نیروهای امنیتی و دفاعی افغان خوداری کنند: «به تمام مجاهدین امارت اسلامی دستور داده می‌شود که از روز اول تا روز سوم عید سعید فطر در تمام کشور در برابر دشمن هرگونه عملیات‌های تعرضی‌شان را متوقف سازند.»

با این حال، شورای مصالحه ملی این کشور بار دیگر طالبان را برای از سرگیری مذاکرات صلح، آتش‌بس دایمی، قطع جنگ و خون‌ریزی و یافتن راه‌حل سیاسی جامع، عادلانه و با عزت که قابل قبول همه طرف‌ها باشد فرا خواند و گفت: «بحران افغانستان راه حل نظامی ندارد، بلکه به عمق بحران و منازعه افزوده می‌شود و نیز هیچ گروهی دچار اشتباه محاسباتی نشود که با کشتار و خشونت به نتیجه می‌رسد.»

طالبان در این خبرنامه آمادگی‌شان را نیز در صورت حمله نظامی از سوی نیروهای امنیتی و دفاعی افغان در برابر مناطق تحت تسلط این گروه اعلام کرده و به افراد تحت امرشان دستور داده است: «اگر در سه روز عید فطر از سوی دشمن به شما تعرض یا حمله می‌شود از خود و مناطق خود به جدیت نگه‌داری و دفاع کنید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان در این خبرنامه به جنگجویانشان نیز گفته است: «مجاهدین به مناطق دشمن نروند و به افراد وابسته به دشمن هم اجازه ندهند که به مناطق مجاهدین بیایند.»

این آتش‌بس در اوج حملات شدید طالبان و درگیری در هفت ولایت کشور اعلام می‌شود.

اعلام آتش‌بس از سوی رهبری طالبان در سه روز عید سعید فطر در افغانستان در حالی صورت می‌گیرد که این گروه در عید قربان سال گذشته نیز در این کشور یک آتش‌بس سراسری اعلام کردند که با استقبال گرم شهروندان افغان مواجه شد.

در حال حاضر شهروندان افغانستان نیز از اعلام آتش‌بس سه روز عید استقبال کردند و تاکید کردند که باید این آتش‌بس تا نتیجه مذاکرات صلح بین‌افغانی میان هئیت طالبان و هیئت افغانی ادامه یابد تا باورمندی برای پایان جنگ و آمدن صلح و ثبات همیشگی بیشتر از بیش به میان بیاید.

نورالله صالحی که یک عالم دینی است، می‌گوید: «این خبر خوش و مسرت‌بخش برای همه مسلمانان دنیا به ویژه افغان‌ها است که حداقل در سه روز عید، هیچ افغان طرف طالب یا دولت کشته یا زخمی نمی‌شود و همه می‌توانند در یک فضای صلح‌آمیز عید رمضان را به راحتی جشن بگیرند. خواست من از دو طرف این است که آتش‌بس را تا نتیجه مذاکرات صلح ادامه بدهند و اجازه ندهند که قطره‌ای خون ناحق دیگر بریزد.»

جمال علی‌زاده، ساکن کابل نیز از اعلام آتش‌بس سه روز عید خوشحال است و می‌گوید: «آتش‌بس سال‌ گذشته را به خاطر دارم، خیلی‌ خوشایند و خاطره‌آمیز بود، هیچ ترس و هراسی وجود نداشت، هر استانی که دوست داشتی برای دیدار دوستانتان می‌توانستید بروید که رفتیم. همین که می‌گویند در صلح خیر است شک نیست. سال‌هاست جنگ را تجربه می‌کنیم خوب است که با اعلام آتش‌بس صلح را نیز تجربه کنیم.»

اما شماری دیگر از افغان‌ها ضمن استقبال از اعلام آتش‌بس از سوی طالبان در سه روز عید فطر به حکومت افغانستان می‌گویند که باید در این مدت به طور جدی متوجه اوضاع باشد که مبادا پس از عید تلفاتی سنگین از نیروهای امنیتی را متحمل شود.

آنها معتقدند که طالبان در هر کاری که در جهت منافع شخصی‌شان باشد اقدام فوری می‌کند.

فهیم نظامی، ساکن کابل می‌گوید: «بدون شک همه افغان‌ها از اعلام آتش‌بس خرسند شدند، اما باید بگویم که آتش‌بس در پیام عیدی رهبری طالبان نبود چرا؟ به جنگ و تسلیم‌دهی حکومت به آنان تاکید شده است و یک روز بعد فورا این گروه اعلامیه‌ای دیگر منتشر می‌کنند که خواستار آتش‌بس هستند. دولت ما باید متوجه همه‌چیز باشد. طالبان از هر وسیله و تاکتیک برای شدت دادن جنگ و امتیازگیری بیشتر استفاده می‌کنند. من معتقدم که طالبان با اعلام این آتش‌بس برای آمادگی‌های بیشتر تلاش خواهند کرد و تجهیزات بیشتری از پاکستان وارد خواهند ساخت.»  

بیشتر از جهان