مرگ احتمالی هبت‌الله و تغییر محاسبات در روند صلح افغانستان

ابتلا به بیماری کرونا احتمالا باعث مرگ رهبر طالبان شده است

هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان - عکس از رسانه‌های اجتماعی

نشریه فارن پالیسی روز دوشنبه اول ژوئن از قول تعدادی از اعضای رهبری گروه طالبان در دفتر قطر نوشته است که ملاهبت الله رهبر طالبان به احتمال زیاد در اثر ابتلا به بیماری کرونا مرده است. فارن پالیسی به نقل از منابعی در رهبری طالبان نوشته است که در کنار رهبر طالبان، تعدادی از فرماندهان این گروه نیز به کرونا مبتلا شده و برای مداوا از صحنه جنگ دور شده‌اند. به همین دلیل اختلالی در نبردهای این گروه با دولت افغانستان پیش آمده است. هم‌چنین فارن پالیسی نوشته است که ملایعقوب، فرزند ملاعمر رهبر طالبان که به تازگی به عنوان مسؤول کمیته نظامی این گروه تعیین شده است، به صورت موقت رهبری گروه طالبان را برعهده گرفته است.

البته گفته می‌شود که هبت الله از چندی به این سو در جلسات رهبری حاضر نمی‌شد و به جای او سراج‌الدین حقانی جلسات را رهبری می‌کرد. اما او نیز به کرونا آلوده شده و احتمالا بیشتر اعضای رهبری را او آلوده کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نقل از فارن پالیسی، ملامحمد یعقوب چهره پذیرفته شده در میان فرماندهان محلی طالبان است و از مقبولیت بیشتری نزد آنان برخوردار است. رهبری این گروه توسط وی درمیان بحران مبتلا شدن رهبری طالبان به ویروس کرونا، با مشکل کمتری روبه‌رو خواهد شد.

هرچند سخنگویان گروه طالبان احتمال مرگ رهبر این گروه را رد کرده و آن را شایعه رسانه‌های غربی خوانده‌اند. اما شواهد نشان می‌دهد که احتمال مرگ مولوی هبت زیاد است. ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان به رسانه‌ها گفته است که در رهبری این گروه هیچ‌کس به کرونا مبتلا نشده و هیچ‌گونه اختلافی هم در میان رهبری طالبان وجود ندارد. اشاره ذبیح‌الله مجاهد به نقل قول فارن پالیسی از مقام‌های افغان، تعدادی از فرماندهان طالبان و سازمان‌های اطلاعاتی غربی است که گفته‌اند به دلیل مرگ رهبر طالبان و مبتلا شدن تعدادی از اعضای رهبری، اختلال و اختلاف در میان این گروه به وجود آمده است. به باور نشریه فارن پالیسی تعدادی از اعضای رهبری طالبان در تلاش برای مداوای خود، از حضور در جلسات رهبری خودداری کرده‌اند.

با تمام این احوال سؤال اصلی در این است که آیا با مرگ ملاهبت الله روند صلح در افغانستان دچار تغییر خواهد شد؟

هرچند طالبان از همان زمان امضای توافق صلح با آمریکا، هیجان آن چنانی برای شروع مذاکرات با دولت افغانستان را نداشتند، مرگ ملاهبت الله می‌تواند این هیجان را به صفر رسانده و به جای آن خشونت را بیشتر کند. در اواسط ماه می گزارش تعیین ملامحمد یعقوب فرزند ملاعمر بنیان‌گذار گروه طالبان به عنوان مسؤول کمیته نظامی این گروه، در رسانه‌های داخلی و غربی منتشر شد. دلیل اصلی حضور او در راس کمیته نظامی، ایجاد تغییرات جدید در روی‌کرد این گروه در قبال جنگ‌های بهاری بود. ملایعقوب بیشتر از هر کس دیگر میل به تداوم جنگ علیه دولت افغانستان دارد. به باور او و تعدادی از هم‌فکرانش تنها راه حل بحران افغانستان، تصرف کل کشور با زور سر نیزه و برگشت اقتدار امارت اسلامی در افغانستان است. با این تفاوت‌ها که گروه طالبان تلاش خواهد کرد تا چهره معتدل‌تری از خود به نمایش بگذارد تا بار دیگر حساسیت جامعه جهانی را در پی نداشته باشد.

به همین دلیل به نظر می‌رسد اگر ملاهبت الله در اثر کرونا از دنیا رفته باشد، احتمال رهبری ملایعقوب بیشتر از پیش می‌شود. نگارنده در مقاله‌ای با عنوان «دلایل انتصاب ملایعقوب به رهبری کمیته نظامی» که در ایندپندنت منتشر شد، این احتمال را از نظر دور نداشت که ملایعقوب رهبری گروه طالبان را نیز برعهده بگیرد. برای سازمان اطلاعاتی پاکستان، ملایعقوب گزینه خوبی جهت رهبری گروه طالبان است. او باور به جنگ دارد و احتمال دارد با حضور وی در راس گروه طالبان، روند صلح دچار چالش‌های بیشتری شود. در حال حاضر بیشتر محافل سیاسی داخلی و خارجی امیدوارند تا ملاهبت الله نمرده باشد زیرا او در میان اعضا رهبری گروه طالبان، دیدگاه معتدل‌تری دارد و به مذاکرات صلح و رسیدن به راه حل سیاسی، هرچند از منظر طالبی باور بیشتر دارد.

بیشتر از