مردم ثروتمند‌تر و غمگین‌تر شده‌اند

از هر سه نفر بریتانیایی یک نفر احساس می‌کند به اندازه دوران پیش از همه‌گیری سالم نیست

تنها ۱۴ درصد از بزرگسالان در طول سال گذشته برای بهبود وضعیت خود تلاش کرده‌اند - Justin TALLIS / AFP

بر اساس ارقام جدیدی که تعامل بین احساسات و وضعیت مالی‌ افراد را نشان می‌دهند، ثروت شخصی ما در بریتانیا به بالاترین سطح خود پیش از آغاز همه‌گیری بازگشته است، اما سطح شادی و سلامت روان ما به شدت افت کرده است. 

جای تعجب نیست که وضعیت روحی، سلامت جسمی و ثروت مردم بریتانیا در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ به کمترین میزان خود در یک دهه گذشته رسیده باشد. حوادث سال گذشته، پس از بحران اقتصادی اوایل سال‌های ۲۰۱۰، بیشترین تاثیر روانی را روی افراد گذاشته‌اند.

سال گذشته، شکاف عمیقی بین افرادی که از زمان آغاز همه‌گیری وضع مالی‌ آن‌ها بهتر شد و یک چهارم آن‌هایی که حالا وضعیت بدتری دارند ایجاد شد و بیش از نیمی از جمعیت بریتانیا را وادار کرد تا امور مالی خود را دوباره ارزیابی کنند.

بیش از سه چهارم افراد زیر ۳۴ سال اقداماتی جدی انجام داده‌اند؛ از جمله کاهش قابل توجه هزینه‌های اختیاری، افزایش پس‌انداز‌ها، پرداخت بدهی‌ها و حتی پیش‌بینی افزایش مالیات‌ها. اما این اقدامات تنها به افراد کم‌‌درآمد و آن‌هایی که شغل خود را از دست داده‌اند، محدود نمی‌شود.

بر اساس «شاخص تندرستی، ثروت و شادی» (HWH)، محصول مشترک اتاق فکر مرکز تحقیقات اقتصادی و بازرگانی «سی‌ای‌بی‌آر» (CEBR) و شرکت بیمه «لایف‌سرچ» که مدیر ارشد بازاریابی آن یافته‌هایشان را «پربار» و «تاثیرگذار» توصیف کرد، تقریبا یک سوم مردم بریتانیا با درآمد بیش از ۵۰ هزار پوند، پس‌انداز‌های خود را جبران کرده‌اند.

با وجود بهبود و جبران وضعیت مالی‌ ما در سه ماه اول سال جاری و توجه بیشتری که به وضعیت اقتصادی خود می‌کنیم، سلامت جسم و روانمان همچنان رو به افول است. 

از هر سه نفر بریتانیایی یک نفر احساس می‌کند به اندازه دوران پیش از همه‌گیری سالم نیست. دلیلش هم غذا و الکل بیشتر و تحرک و ورزش کمتر است.

این شاخص در هفته آگاهی از سلامت روان نشان داده است که تاثیرات کار کردن از خانه -که اغلب زیادی کار می‌کنند اما حقوق بیشتری نمی‌گیرند- تعادل کار/زندگی را به هم ریخته است و این بدون در نظر گرفتن ۴۴ دقیقه در روز است که اکثر افراد شاغل بعد از کار برای خوشگذرانی و سرگرمی صرف می‌کردند.

داده‌های نظرسنجی «یوگاو» (YouGov) نیز به جهش قابل توجه در تعداد بریتانیایی‌هایی که در طول دوران همه‌گیری از استرس، ترس، غم و اندوه و بی‌تفاوتی رنج می‌برند، اشاره کرده‌ است، که خب جای تعجب ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما تنها ۱۴ درصد از بزرگسالان در طول سال گذشته برای بهبود وضعیت خود تلاش کرده و تنها ۹ درصد به مشاوران حرفه‌ای مراجعه کرده‌اند.

در حال حاضر وضعیت سلامتی و شادی مردم حتی از اواسط سال ۲۰۲۰ که محدودیت‌ها در شدیدترین حالت خود بود هم پایین‌تر است.

چارلی گری، ۳۱ ساله و ساکن شهر لیدز، یکی از کسانی است که از تلفیق عجیب وضعیت مالی بهتر اما سلامت جسم و روان ضعیف‌تر، رنج می‌برد.

او گفت که به لطف محدودیت‌های رفت‌و‌آمد، هزینه‌های خرید لباس و معاشرتش پایین آمده و نرم‌افزارهای خرید را از روی تلفن خود حذف کرده است: «من در سالی که گذشت توانستم حدود ۱۰ هزار پوند پس‌انداز کنم. پس‌انداز این مبلغ پول خیلی عالی است، اما وضعیت سلامت روحی و جسمی، فرق چندانی نکرده است. می‌دانم که پس‌انداز کردن این مقدار پول در یک سال، دستاورد بزرگی است، اما تاثیر ندیدن دوستان و خانواده و معاشرت نکردن… به این مقدار پس‌انداز نمی‌ارزید.»

نینا اسكرو، مدیر اجرایی مرکز ‌سی‌بی‌ای‌آر گفته است: «می‌توان به آینده خوشبین بود. با توجه به ادامه توزیع واکسن و برنامه‌های آتی برای کاهش محدودیت‌ها، مرکز سی‌ای‌بی‌آر پیش‌بینی می‌کند که رشد اقتصادی بار دیگر از سر گرفته خواهد شد و تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم و سوم سال به ترتیب ۴.۵ و ۴.۲ درصد افزایش خواهد داشت. قرار است مجموعه‌ این عوامل به بهبود وضعیت سلامتی، ثروت و شادی مردم بیانجامد. با این حال، خطرات قابل توجهی هم وجود دارند. یکی از مهمترین تحولات در آینده نزدیک، طرح کاهش مرخصی‌ها است که قرار است در پایان ماه سپتامبر به طور کامل برداشته شود. مرکز سی‌بی‌ای‌آر پیش‌بینی می‌کند که این امر با افزایش مجدد نیروی کار همراه خواهد بود و نرخ بیکاری ۶.۵ درصد در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۱ را بالا خواهد برد و در نتیجه، فشار زیادی بر معیشت افراد وارد خواهد کرد.»

تقریبا نیمی از افراد بزرگسال در بریتانیا به اندازه سال گذشته شاد نیستند. گرچه این موضوع چندان غیرمنتظره‌ نیست، اما ظاهرا تنها مختص بریتانیا است.

بر اساس «گزارش رضایت جهانی» ۲۰۲۱، در بریتانیا با پنج پله سقوط در لیست جهانی، سطح شادی و رضایت ملی به رتبه ۱۸ رسیده است که نسبت به سایر کشور‌ها افت نسبتا چشمگیری محسوب می‌شود.

نویسندگان این گزارش دریافتند که در سایر نقاط جهان، از جمله کشور‌هایی چون ایالات‌متحده که تنها یک پله سقوط داشتند و فنلاند که برای چهارمین سال متوالی در رتبه اول قرار دارد، میزان انعطاف‌پذیری مردم بیشتر شده و سطح شادی‌ نسبت به سال گذشته تغییر کمتری داشته است.

گزارش یادشده، این انعطاف‌پذیری را به حمایت‌های اجتماعی سریع و استوار دولت‌های مختلف -به ویژه دولت‌های شمال اروپا- نسبت داده است. با این‌که طرح مرخصی بریتانیا از هر کشور دیگر سخاوتمندانه‌تر است، بریتانیایی‌ها هنوز مشکل دارند.  

© The Independent

بیشتر از زندگی