نامزدهای نظامی انتخابات و افزایش نگرانی عمومی از سلطه بیشتر سپاه

خبرگزاری ایرنا می‌نویسد که برای اولین بار بیشترین افراد با سابقه نظامی اعلام کاندیداتوری کرده‌اند

آغاز ثبت‌نام داوطلبان نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری-ATTA KENARE / AFP

خبرگزاری فرانسه در گزارشی احتمال بیرون آمدن نام یک چهره نظامی از صندوق‌های انتخابات ریاست جمهوری در ایران سخن گفته و نوشته است که وجود اسامی چهره‌های نظامی در فهرست کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ایران، موجب بروز نگرانی‌هایی درباره نظامی شدن بیشتر عرصه سیاسی این کشور شده است.

ثبت‌نام برای انتخابات از روز سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت آغاز شده و به مدت پنج روز ادامه خواهد دا‌شت و بعد اسامی برای تعیین صلاحیت روانه شورای نگهبان می‌شوند.

خبرگزاری ایرنا می‌نویسد که برای اولین بار بیشترین داوطلبان با سابقه نظامی در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام خواهند کرد.

احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار در تهران گفته است که ثبت‌نام داوطلبان دارای سابقه نظامی، امر تازه‌ای نیست.

با این حال، به گفته حبیب ترکاشوند، روزنامه‌نگار خبرگزاری فارس، هیچ‌یک از داوطلبان در حال حاضر عضو شاغل نیروهای نظامی نیست.

در این دور از انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران، سعید محمد، مشاور حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، و رستم قاسمی، وزیر سابق نفت و معاون اقتصادی سپاه قدس، از جمله نامزدهای مهم به شمار می‌روند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد باقر قالیباف، عضو سپاه پاسداران و رئیس مجلس و علی لاریجانی، رئیس سابق مجلس هر دو در گذشته در انتخابات رقابت کرده‌اند، همچنین دریابان علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی.

احتمال این که این سه نفر در انتخابات ریاست جمهوری امسال نیز نامزد شوند وجود دارد.

نام عزت‌الله ضرغامی نیز در این میان به چشم می‌خورد؛ عضو سابق سپاه، و سردار حسین دهقان، وزیر دفاع دولت اول حسن روحانی نیز مطرح است.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید روزنامه جمهوری اسلامی درباره انتخاب «یک چهره نظامی به عنوان رئیس دولت» هشدار داده و گفته ممکن است «پیامدهای منفی» برای کشور داشته باشد.

علی مطهری، نماینده سابق مجلس از جناح اصلاح‌طلبان که از قصد خود برای داوطلب نامزدی انتخابات خبر داده، گفته است که تلاش طولانی‌مدت در ترکیه و پاکستان برای پایان دادن به سلطه نظامیان باید به مثابه هشدار باشد.

همزمان سردار دهقان هر گونه گمانه‌زنی مبنی بر این که «چهره‌های نظامی قوانین نظامی را برای محدود کردن آزادی‌های خواهند آورد» رد کرده است.

دهقان که در حال حاضر مشاور آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی است، گفت:‌ «در ایران، امکان نظامی شدن دولت وجود ندارد.»

در دوران رهبری خامنه‌ای بر ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نفوذ سیاسی و اقتصادی خود را تا جایی گسترش داده که تحلیلگران آن را کشوری درون کشور توصیف کرده‌اند.

در هفته‌های اخیر و به دنبال پخش فایل صوتی مصاحبه با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، میزان نفوذ نظامی در عرصه دیپلماسی نیز محرز شده است. در گفت‌وگویی که در اسفند سال گذشته صورت گرفته، ظریف با اشاره به حاکمیت نظامیان در جمهوری اسلامی می‌گوید که دیپلماسی فدای «میدان» شده و به جای آن که میدان در خدمت دیپلماسی باشد، دیپلماسی برای میدان هزینه کرده است.

ظریف سپس درباره اظهاراتش ابراز پشیمانی کرد.

حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران گفته است که فقط «انگیزه شخصی» است که افراد را به داوطلبی برای رقابت برمی‌انگیزد. او گفت که سپاه در رای اعضای خود مداخله نمی‌کند.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، به خبرگزاری فرانسه گفت که طبق قانون هیچ‌یک از اعضای نهادهای نظامی بدون آنکه استعفا داده باشند، نمی‌توانند در انتخابات ریاست جمهوری رقابت کنند.