گزارش کیهان از هزینه صدها میلیارد تومانی خرید رای در انتخابات ۸۸

محمدرضا بهشتی: انتخابات نمایانگر رأی مردم نیست

تصویری از تظاهرات اعتراضی پس از  انتخابات ریاست جمهوری سال ٨٨ - عکس facebook: ArashHejaziPage

روزنامه کیهان در گزارشی که از جلسه نمایندگان کاندیداهای ریاست‌جمهوری سال ۸۸ با رهبر جمهوری اسلامی منتشر کرده است، به نقل از مرتضی الویری نوشت صدها میلیارد تومان برای جلب رأی مردم تخصیص یافته که می‌تواند مصداق خرید رأی تلقی بشود.

الویری تأکید کرده هم‌زمان با پرداخت صدها میلیارد از بیت‌المال، حدود ۷۵ درصد بودجه کل سازمان تأمین اجتماعی و کمیته امداد تخصیص داده شده است. در بسیاری از انتخابات‌ها برای پرداخت‌های جزئی، یک نامزد کاندیدای مجلس را رد صلاحیت می‌کردند ولی در حالی که صدها میلیارد از بیت‌المال پرداخت شده، هیچ واکنشی از طرف شورای نگهبان صورت نگرفته است.

در ادامه جلسه، علی خامنه‌ای از نماینده ستاد میرحسین موسوی می‌خواهد تا شواهد خود را بیان کند. محمدرضا بهشتی نیز با اشاره به اینکه چند نفر از اعضای شورای نگهبان خودشان در شرایط قبل از انتخابات مشخّصاً جانب‌داری از یک کاندید معیّن را کردند گفت که انتخابات بازگوکننده رأی واقعی مردم نیست.

بهشتی در انتها با اشاره به شواهد متعدد تخلف و تقلب انتخاباتی، اظهار داشت درخواست میرحسین موسوی هم یک درخواست روشنی است؛ ایشان خواستار ابطال و تجدید انتخابات است.

صورت‌جلسه دیدار نمایندگان کاندیداهای معترض انتخابات سال ۸۸ در حالی منتشر می‌شود که نظرسنجی‌ها حاکی از عدم اقبال مردم به حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ است.
در همین رابطه و بر اساس نظرسنجی که صداوسیمای جمهوری اسلامی برگزار کرده است، نزدیک به ۵۱ درصد مردم اعلام کرده‌اند قطعاً در انتخابات شرکت نمی‌کنند و تنها ۸/۳۲ درصد از حضور در انتخابات مطمئن هستند. آماری که با دور پیشین انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰ درصد فاصله دارد.

علی خامنه‌ای در ۲۵ خرداد سال ۸۴ گفته بود: «هر کس پای صندوق رأی می‌آید، در واقع رأی به جمهوری اسلامی، رأی به قانون اساسی و رأی به مواد غیرقابل‌تغییر قانون اساسی - یعنی اسلام و ارزش‌های اسلامی - می‌دهد ... حضور مردم، یعنی دفاع از جمهوری اسلامی؛ یعنی دفاع از قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی.»

اما پس از وقایع سال ۸۸ که با کم‌رنگ شدن اعتبار انتخابات نزد مردم همراه شد، رهبر جمهوری اسلامی انتخابات را به‌عنوان مسئله‌ای ملی مطرح کرد تا مردم را نسبت به شرکت در انتخابات تحریک کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رهبر جمهوری اسلامی در ۱۹ دی سال ۹۴ در یک سخنرانی گفت: «اصرار داریم که همه، حتی کسانی که نظام را و رهبری را قبول ندارند پای صندوق‌ها بیایند چراکه انتخابات متعلق به ملت، ایران و نظام جمهوری اسلامی است.» او در ادامه شرکتِ در انتخابات را موجب پایداری و تقویت نظام اسلامی، افزایش اعتبار و آبروی در چشم جهانیان و باعث ابهّت جمهوری اسلامی ایران در نزد دشمنان دانست.

اما پس از دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، وقتی توانست نمایش تبلیغاتی خود را عملی کند، سخن پیشین خود را فراموش کرد و تمام آرا را به‌حساب حمایت از حکومت گذاشت. او مدعی شد: «همه قشرها، همه سلیقه‌ها، همه گرایش‌های سیاسی در کنار هم به صحنه آمدند و دوشادوش یکدیگر به نظام جمهوری اسلامی رأی دادند.»

اما به نظر می‌رسد شرایط طی چهار سال اخیر به شدت تغییر کرده است. اعتراضات دی‌ماه سال ۹۶، تابستان ۹۷،آبان ۹۸ و سرنگونی هواپیمای اوکراینی توسط سپاه پاسداران که با خشونت بی‌سابقه سرکوب شد، موجب ناامیدی بخش بزرگی از مردمی شد که تا پیش از این نسبت به بهبود شرایط امیدوار بودند. به نظر می‌رسد مردم دیگر صبر خود را از دست داده‌اند. از سوی دیگر قیاس عملکرد حاکمان ایران با کشورهای همسایه، بر شدت عصبانیت مردم افزود.

ناامیدی از تغییر، ناکارآمدی حکومت و حلقه بسته حاکمان که با رهبری ۳۳ ساله تک‌نفره هدایت می‌شود، بیش از همیشه مردم را از حکومت دور کرده است. به‌عبارت‌دیگر شکاف مردم با حکومت دیگر تبدیل به دره‌ای عمیق شده است. با این حال، خامنه‌ای همچنان اصرار دارد که انتخابات و مشارکت در آن رأی آری به جمهوری اسلامی است.